وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 21:33   |   کد مطلب: 8789
تاثیر شگفت‌ انگیز ویتامین‌ ها بر سلامت
بسیاری از مشکلات پوستی از قبیل جوش و آکنه ناشی از کمبود ویتامین است ولی اغلب مردم فکر می کنند که تمام مشکلات پوستی ازچرب کبدشان ناشی می‌شود که البته در مواردی همین‌طور است اما نه‌ همیشه!

 خیلی‌ها هم فکر می‌کنند مشکل از پوست چرب‌شان و لوازم آرایشی است که استفاده می‌کنند که باز هم این موارد درست هستند اما همیشه این‌طور نیست.
بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از کمبود ویتامین های مورد نیاز و ضرروی بدن است. ویتامین هایی که در میوها ، سبزیجات و غلات وجود دارد اما گاهی به دلیل عدم مصرف و یا کم مصرف کردن این خوراکی ها، کمبود ویتامین در بدن به وجود می اید واین کمبود ویتامین مشکلات پوستی را با خود همراه دارد. برای داشتنپوستی سالم و شفاف مصرف کردن ویتامین های زیر ضروری است:

ویتامین A images (5)

این ویتامین برای درمان جوش بسیار مناسب است، قادر است پوست را برای احیا سلول های جدید تحریک کند. ویتامین A برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول های پوست لازم است. همچنین در سلامت گلبول های قرمز خونی و سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی بازی می کند و آنتی اکسیدانت هم هست. این ویتامین رنگپوست را بهبود می بخشد عمق گرفتن خطوط صورت را کند می کند.

ویتامین A در جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و انواع سبزی­‌های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی‌های زرد و نارنجی مثل هویج و برگ‌های سبزتر مثل کاهو یافت می­‌شود.

ویتامین B

این ویتامین ضدآکنه است و به کاهش استرس کمک می کند، زیرا محققان می گویند یکی از دلایل جوش زدن استرس زیادی است که افراد تحمل می کنند.

ویتامین B تراوش چربی پوست را تنظیم می کند و مانع از چرب شدن بیش از حد پوست می شود. تمایلپوست به لکه دار شدن را کاهش می دهد، از زبر و خشن شدن پوست جلوگیری می کند و می تواند در تشکیل کلاژن موثر باشد.

این ویتامین را در مخمر آب‌جو، شیر خشک، گردو، عسل، اسفناج، سفیده تخم‌مرغ، خربزه و بلوط می‌توان پیدا کرد.images (6)

 

ویتامین C

این ویتامین برای تولید کلاژن لازم است و بدن نمی تواند آن را بسازد بنابراین باید بوسیله غذا تامین شود. همینطور برای خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن به آن احتیاج دارد.

ویتامین C در الیام زخم ها و کبودی ها کمک می کند.پوست را در برابر تشعشعات UV حفاظت می کند. و سبب تحریک بدن برای تولید کلاژن شود.

می‌توان آن را در بسیاری از میوه‌جات و سبزیجات پیدا کرد: پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریپ‌‌فروت، گرمک، توت‌فرنگی، انبه و گل‌کلم.images (3)

 

ویتامین E

 



ویتامین E یکی از ویتامین های ضروری برای پوستاست و برای رشد بافت های سالم لازم است. و یک آنتی اکسیدانت فوق العاده پایدار است. این ویتامین پوسترا مرطوب و شفاف می کند، از مضرات رادیکال های آزاد می کاهد، به درمان سوختگی، التهاب، بریدگی و سوزش کمک می کند.

بهترین منابع غذایی برای ویتامین E عبارتند از: جوانه گندم، دانه ها، روغن گیاهی، سبزیجات برگدار سبز و حبوبات کامل.images (2)

زینک

روی باعث بهبود هر چه سریعتر زخم ها و جای جوش ها می شود و کمبود روی بهبود زخم ها را به تعویق می اندازد. کسانی که مبتلا به جوش های صورت هستند، دارای سطح پایینی از روی در خون بوده اند و خوردن روی می تواند باعث بهبود عفونت های جوشهای آن ها شود.

دیدگاه شما