وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 12 مرداد 1393 ساعت 19:21   |   کد مطلب: 8722
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:
میانگین سن فرزندآوری در کشور بیش از ۵ سال است
میانگین سن فرزندآوری در کشور بیش از ۵ سال است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه میانگین سن فرزندآوری سه تا پنج سال است، گفت: این میزان در کشور بیش از ۵ سال است که باید کاهش یابد.

حسین عرفانی در شورای فرهنگ عمومی استان همدان کاهش باروری کلی در جامعه را زنگ خطری برای کشور قلمداد و اظهار کرد: در استان همدان نیز در این زمینه نیاز به تدوین برنامه راهبردی برای افزایش جمعیت بودیم که در این راستا شاخص های مختلفی احصا شده است.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه جمعیت ایران در حال حاضر 76 میلیون و 100 هزار نفر است، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور 1.3 است و در طول سال 900 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در شاخص باروری در سال 80 کاهش یافت، تصریح کرد: اولویت اقتضا می کند که در راستای اصلاح شاخص باروری در کشور و استان گام برداریم.

وی با بیان اینکه هرم سنی و جنسی جمعیت در کشورهای پیشرفته، استوانه ای و مشخص است، گفت: این هرم در کشور ما خمره ای است و دلیل آن این است که در مباحث جمعیت شناسی هیجانی عمل کرده و اسم و ثبات لازم را نمی بینیم.

عرفانی با تأکید بر لزوم نزدیک شدن به ثبات جمعیتی عنوان کرد: در استان همدان به ازای هر 100 نفردختر 104 نوزاد پسر متولد می شود که شاخصه های موالید استان نیز باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دو عامل اصلی سبب کاهش زاد و ولد شده، گفت: زنان در سنین بالا تمایل به فرزندآوری کمتری داشته و زنان جوان نیز پس از ازدواج این مهم را به تعویق می اندازند که این دو مقوله سبب کاهش نرخ زادوولد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اهمیت افزایش نرخ باروری در کشور، تأکید کرد: زنان با تحصیلات بالا، شاغل و دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالا پیشگامان کاهش باروری در ایران هستند.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ باروری علاوه بر فرهنگ سازی در گروه افزایش میزان اشتغال و کاهش آمار بیکاری در جامعه و به تبع از میان برداشتن موانع ازدواج برای جوانان است و از طرفی نیز مشکل مسکن نیز باید به گونه تعریف شده ای برای جوانان حل شود.

عرفانی به افزایش متوسط سن ازدواج و افزایش نسبی طلاق در جامعه، افزایش میزان ناباروری زوجین، افزایش سقط جنین های عمدی و غیرعمدی اشاره کرد و افزود: نرخ سقط جنین در جهان 3.4 است اما این مقوله در ایران به 12 درصد رسیده است که باید به این عدد توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه میانگین سن فرزندآوری سه تا پنج سال است، گفت: این میزان در جامعه ما بیش از 5 سال است که باید کاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روند طلاق در طول هفت سال گذشته افزایش داشته، تصریح کرد: از هر پنج مورد ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده و مشکل تک فرزندی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مانگین ناباروری در ایران 21 درصد است، عنوان کرد: از هر پنج زوج در کشور یک زوج نابارور هستند که در این زمینه باید بررسی مشخص و مدونی انجام شود.

عرفانی خواستار توجه دادن به اعتقادات مذهبی در بحث سقط جنین شد و تصریح کرد: در سال گذشته تنها 7 هزار مجوز سقط جنین توسط پزشکی قانونی صادر شد در حالی که آمار سقط جنین بسیار بیش از این میزان بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش باروری های خواسته و ارادی از اولویت های اساسی است بر لزوم توجه به ارتقای فرهنگ ازدواج در سنین قانونی صحه گذاشت و گفت: باید طبق یک برنامه راهبردی مدون منطبق با توسعه کشور در این مسیر گام برداریم.

دیدگاه شما