وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393 ساعت 10:46   |   کد مطلب: 8684
نبود زیرساخت‎ها گردشگری همدان را تهدید می‌کند
حضور گسترده مسافران تابستانی در همدان در روزهای گذشته و نبود زیرساخت‌های کافی برای اسکان، سبب بروز برخی نارضایتی‌ها شده بود که تلنگری برای ایجاد تاسیسات اقامتی و گردشگری به مسئولان است.

با فرا رسیدن عیدسعید فطر، موج سفرهای تابستانی در همدان کلید خورد به طوری که مردم ایران در این سفرها به دنبال سفر به استان‌هایی همچون همدان بوده و هستند زیرا این دیار، ضمن دارا بودن جاذبه‌های گردشگری متفاوت، آب و هوای مناسب و مطلوبی دارد.

از این رو خوشبختانه همدان از عید فطر میزبان بسیاری از هموطنان بود که البته مسئولان را در پذیرایی از مسافران غافلگیر کرد؛ مشکلاتی در دو روز گذشته برای مسافران ایجاد شد که تلنگری برای مسئولان به شمار می‌رود.

محدودیت در کمبود تاسیسات و زیرساخت‌های اقامتی نخستین مشکلی بود که در روزهای گذشته بیشترین نمود را داشت و سبب شد تا مسافران ضمن سردرگمی، از هر محلی همچون اماکن استیجاری، پارک‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان و اقامت استفاده کنند.

با این وجود مسافرانی هم بودند که نتواستند جایی برای اقامت پیدا کنند و در نهایت ناراضی استان همدان را ترک کردند که این موضوع برای استان همدان و مردم مهمان‌نوازش جای تأسف دارد.

از طرف دیگر قیمت اماکن استیجاری در روزهای گذشته چندین برابر شده و سوداگران به دنبال غارت مسافرانی بودند که برای اقامت حاضر به انجام هر هزینه‌ای بودند و متاسفانه افراد سودجو نیز از این وضعیت بهترین استفاده را داشتند.

در این بین نباید از ظرفیت محدود اماکن استیجاری ساماندهی شده توسط بخش خصوصی غافل شد، اگر در زمان مناسب شرکت عامل اماکن استیجاری غیرمجاز بیشتری را ساماندهی می‌کرد حال می‌توانستیم از این ظرفیت مسافر بهترین استفاده را انجام داد.

مدیریت شهری و در نوک پیکان آن، شهرداری همدان نیز از انتقادات مسافران بی‌نصیب نماند و ضعف در اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات اولیه به مسافران همچون فعالیت سرویس های بهداشتی از مواردی بود که توسط مسافران مورد انتقاد قرار گرفت.

چهار پارک در شهر همدان برای نصب چادر توسط مسافران مشخص شده بود که تعداد محدود این پارک‌ها از دیگر مشکلاتی بود که مسافران با آن دست و پنجه نرم می‌کردند و میطلبید تا معاون گردشگری شهرداری همدان که خود را متولی گردشگری شهر می‌داند اقدامات کوتاه مدت در این زمینه را در اولویت قرار دهد.

اما این مسائل تنها بخشی از مشکلات شهر همدان به عنوان یک استان گردشگری در روزهای گذشته است، مسئولان استان از استاندار تا بخشدار بر توسعه استان با تکیه بر گردشگری تاکید میکنند و این امر می‌طلبد تا تفکر و اندیشه مسئولان استان نیز بر این اساس باشد.

 

ضرورت توجه به گردشگری

همگان به این رسیده‌اند که دیگر تنها با شعار، مشکلات گردشگری همدان برطرف نمی‌شود و باید پاشنه کشیده به میدان آمد تا بتوان از این صنعت پاک در شأن و جایگاه همدان استفاده کرد.

اشغال 100 درصدی هتل‌ها، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، سالن های ورزشی، سوئیت‌های ادارات و کمپ‌های موقت نشان از این دارد که مهمترین نیاز و مشکل همدان در ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات اقامتی است و باید در این زمینه برای استان همدان فکری کرد.

کمبود فضای اقامتی در همدان تنها به مدیریت میراث فرهنگی همدان برنمی‌گردد و نباید انتظار داشت که مدیر فعلی یا مدیریت سابق میراث فرهنگی بتوانند در مدت کوتاه در این زمینه معجزهای انجام دهند، ایجاد تاسیسات اقامتی برای مسافران به برنامه ریزی بلندمدت و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی دارد که گویا هنوز هم همت و انگیزه آن در همدان وجود ندارد.

براساس قانون اساسی دولت اجازه سرمایه‌گذاری را نداشته و حتی توان این کار را نیز ندارد، از این رو میطلبد تا با توجیه مناسب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در همدان جذب کرد چراکه همدان طرفیت بالایی برای جذب گردشگر داشته و همین مساله مهمترین انگیزه برای سرمایه‌گذاران است.

دوستداران و فعالان دولتی، عمومی و خصوصی گردشگری همدان از مدیران مربوطه تا رسانه‌ها باید برای توسعه این حوزه اختلافات  و حاشیه‌ها را کنار گذاشته و همدل و هماهنگ در این راستا گام بردارند.

سیاه نمایی و اختلافات همیشه به همدان آسیب زده و باید دید که آیا امروز وقت آن نیست این مسائل برای توسعه استان که هدفی بزرگ و ارزشمند است کنار گذاشته شود؟

اما در این بین با برخی مسئولان درباره چگونگی و علت بروز مشکلات روزهای گذشته برای مسافران به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل آمده است.

 

تهدیدات در حوزه گردشگری به فرصت تبدیل شود

معاون عمرانی استانداری همدان با تاکید بر اینکه باید به هتلداران یارانه پرداخت شود، به خبرنگار تسنیم گفت: حجم بالای مسافر در روزهای گذشته تهدیدی بود که باید به عنوان فرصت از آن استفاده شود.

محمودرضا عراقی افزود: استان‌های نزدیک به پایخت با حجم بالای مسافر رو به رو بودند و مشکلات به وجود آمده تنها برای استان همدان نبوده و سایر استان ها نیز با این مسأله درگیر بودند.

وی با اشاره به اینکه حجم مسافر بیش از ظرفیت اقامتی استان بود، گفت: تمام فضاهای اقامتی از جمله مدارس، سالن‌های ورزشی، کمپ های موقت برای نصب چادر تکمیل شده بود و دیگر ظرفیت اقامت این حجم بالای مسافر را در استان همدان نداریم.

عراقی با اشاره به اینکه مشکلات اقامتی مسافران با چند جلسه برطرف نمی‌شود، اظهار کرد: باید از این تهدیدات که در مقاطع زمانی مختلف رخ می‌دهد بهترین استفاده را داشته باشیم و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم اما باید به این نکته نیز توجه داشت که به خاطر یک موج کوتاه مدت ورود مسافر نمی‌توان زیرساخت ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از صنعت گردشگری به درستی استفاده کرد، بیان کرد: همدان به هتل و فضای اقامتی نیاز دارد ولی باید در ابتدا ضمن مطالعه اصولی نیازسنجی نیز صورت گیرد تا بتوان به نتیجه درستی در این زمینه رسید.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه در روزهای گذشته پارک ها و فضاهای اقامتی استان با حجم بالای مسافر رو به رو بودند، تصریح کرد: در روزهای گذشته استان همدان با مسافر بیشتری نسبت به ایام نوروز رو به رو بوده و بازدید از آرامگاه بوعلی در این ایام رکورد زده است.

وی عنوان کرد: استقبال‌ها از همدان در روزهای گذشته نشان می‌دهد که باید مدیریت در گرشگری پیشرفته تر باشد و البته نباید از تخصیص اعتبارات مناسب به این بخش غافل شد.

 

بخش گردشگری نیازمند یارانه است

عراقی با تاکید بر اینکه باید برای بخش گردشگری اعتبار مناسبی لحاظ شود، افزود: نباید تنها یارانه را به غذا داد بلکه روحیه مردم نیز به گونه ای است که برای تقویت آن باید یارانه پرداخت شود، نمی‌توان تنها در حرف به گردشگری اهمیت داد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید در حوزه گردشگری ورود جدی پیدا کند، گفت: باید برای هتلداران و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری احساس امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا آنها نیز در این زمینه انگیزه داشته باشند.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه نحوه حمایت از سرمایهگذاران در کارگروه گردشگری مورد بحث قرار می گیرد، بیان کرد: باید اصولی و زیربنایی به این مسائل توجه شود و البته بدون اعتبار نمی توان کاری کرد.

وی با بیان اینکه مسافران تمایل بیشتری برای حضور و بازدید از گنجنامه را دارند، گفت: ایجاد جاده برگشت گنجنامه یکی از اولویت‌های گردشگری همدان محسوب می‌شود اما متاسفانه اعتبار برای اجرای این پروژه وجود ندارد.

 

ورود 600 هزار نفر مسافر تا پایان روز گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: از پنج مرداد ماه تا روز گذشته 135 هزار مورد تردد خودرو در استان همدان ثبت شده که براساس برآوردها 600 هزار نفر مسافر وارد استان شده اند.

ریحان سروش مقدم با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان روز جمعه این میزان به بیش از یک میلیون نفر برسد، گفت: تا روز گذشته 41 هزار نفر در هتل ها، مهامانپذیرها، سوئیت های اقامتی ادارات، سالن های ورزشی و کمپ های موقت اسکان داده شده اند.

وی با اشاره به اینکه فراتر از ظرفیت مکان‌های اقامتی استان مسافر وارد شده است، بیان کرد: متاسفانه به خاطر اینکه ظرفیت اقامت استان به 40 هزار نفر هم نمی رسد تناسبی بین آمار ورودی و اسکان در استان همدان وجود ندارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی همدان تاکید کرد: مشکلات به وجود آمده در چند روز گذشته نشان می‌دهد که باید زیرساخت های اقامتی در استان همدان تقویت شود، این امر ثابت می کند که سرمایه گذاری در حوزه تاسیسات گردشگری در استان همدان پاسخ می دهد.

وی با اشاره به برخی سیاه نمایی‌ها مبنی بر اینکه هتل های استان ظرفیت اشغال 100 درصد ندارند، عنوان کرد: در روزهای گذشته می‌بینیم که با ورود حجم بالای مسافر به استان نه تنها تمامی اماکن اقامتی استان اشغال شده بلکه با محدودیت نیز رو به رو هستیم.

 

افزایش قیمت غیرقانونی اماکن استیجاری ساماندهی شده

سروش مقدم با اشاره به اینکه در روزهای گذشته قیمت اجاره اماکن استیجاری در همدان افزایش داشته است، گفت: شرکت عامل ساماندهی اماکن استیجاری بدون محوز میراث فرهنگی قیمت اجاره اماکن استیجاری را افزایش داده بود که با آن برخورد کردیم، این افزایش قیمت بدون هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان نماینده میراث فرهنگی و دولت نباید آدم کارتن به دستان شود، تاکید کرد: درخواست افزایش قیمت از سوی شرکت به میراث فرهنگی ارسال شده بود که این امر مورد تایید قرار نگرفت و متاسفانه شاهد افزایش غیرقانونی قیمت ها بودیم.

 

شرکت عامل نباید بنگاه معاملاتی کارتن به دستان باشد

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تاکید بر اینکه این شرکت نباید بنگاه معاملاتی عده‌ای کارتن به دست شود، گفت: قرار بود این شرکت و اماکن استیجاری ساماندهی شده در روزهایی همچون روزهای گذشته به کمک میراث فرهنگی برای اسکان مسافر بیاید.

وی عنوان کرد: تا زمانی که این شرکت با میراث فرهنگی هماهنگ نباشد نمی تواند کار کرد، البته برای برخورد با اماکن استیجاری غیرمجاز نیز مسائلی در شورای تامین استان مطرح شده که در آینده نتایج آن مشخص می‌شود.

 

دیدگاه شما