وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 5 مرداد 1393 ساعت 16:34   |   کد مطلب: 8629
 تولید سالانه 162 کیلوگرم زعفران در سرزمین مادها
معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:سطح زیرکشت زعفران استان از یک هکتار در سال 78 به 48 هکتار در سالجاری رسیده و در حال حاضر سالانه 162 کیلوگرم زعفران در همدان تولید می شود.

رحیم بیات  با بیان اینکه در 9 شهرستان استان همدان زعفران کشت می شود و 175 بهره بردار زعفران در استان همدان فعال هستند اظهار داشت: ملایر با 21 هکتار دارای بیشترین سطح باغ های زعفران استان است که 66.5 کیلوگرم محصول در این شهرستان تولید شده است.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت زعفران استان از یک هکتار در سال 78 به 48 هکتار در سالجاری رسیده و در حال حاضر سالانه 162 کیلوگرم زعفران در همدان تولید می شود.

وی ادامه داد: همدان به عنوان سرزمین مادها خاستگاه زعفران بوده و منطقه زعفرانیه شهرستان بهار و رودآور تویسرکان از مناطق اصلی کشت و خرید و فروش زعفران در گذشته های دور بوده اند.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه آب و هوا مطلوب برای کشت زعفران باید نیمه گرمسیری باشد گفت: مقاومت این گیاه به سرما زیاد است و در گذشته نیز در همدان زعفران کشت شده است.

بیات افزود: کشت زعفران در استان همدان از شهریور ماه آغاز می شود و پس از کاشت تا پایان شهریور یک مرتبه آبیاری لازم دارد و در مهرماه نیز اگر بارندگی صورت نگیرد یک مرتبه آبیاری انجام می شود.

وی با اشاره به قابلیت های قابل توجه استان در کشت زعفران از رشد روز افزون سطح کشت این محصول در استان خبر داد.گفت: همدان جزو استان هایی است که فقط یک درصد تولید زعفران کشور را تولید می کند.

سطح زیرکشت باغات زعفران استان همدان 48 هکتار است که 42.5 هکتار آن باغ های بارور و 5.5 هکتار نیز باغ های غیر بارور زعفران در استان هستند.

دیدگاه شما