وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 31 تير 1393 ساعت 11:54   |   کد مطلب: 8536
تشکیل گروه فنی برای معاینه فنی کمباین ها در همدان
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تشکیل گروه معاینه فنی برای کمباین ها خبر داد.

به گزارش نافع، اکبر راستار در جمع خبرنگاران درخصوص اینکه هر چه دستگاه و کمباین فرسوده باشد میزان ریزش افزایش می یابد گفت:برای کم کردن درصد ریزش ها گروه های اکیپ کاهش ضایعات تشکیل دادیم تا ماشین ها را پیش از ورود به زمین، معاینه فنی کرده و در صورت نداشتن مشکلی، کارت معاینه فنی صادر می کند.

 

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد: بر اساس سهمیه وزارتخانه امسال باید 414 دستگاه تراکتور متوسط و سبک، 211 دستگاه تراکتور نیمه سنگین و 33 دستگاه کمباین برداشت خریداری شود.

وی اضافه کرد: استان همدان در برش و تقسیم بندی استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی بعد از استان های خراسان رضوی، خوزستان و فارس، چهارمین استان محسوب می شود که با وجود وسعت و جمعیت کم تسهیلات خوبی دریافت کرده است.

به گفته راستار، مزایای استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی و در نتیجه به کارگیری سیستم های جدید و نوین علاوه بر اینکه افزایش عملکرد و کاهش هزینه را در پی دارد موجب کاهش سختی کار کشاورز می شود.

وی در ادامه یکی از شاخص های سنجش وضعیت مکانیزاسیون را ضریب مکانیزاسیون (استفاده از توان و نیروی ماشین در مزرعه) عنوان کرد و افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه ضریب مکانیزاسیون باید به 1.50 اسب بخار در هکتار برسد.

راستار ادامه داد: پیش بینی می شد سال گذشته ضریب مکانیزاسیون به 1.28 اسب بخار در هکتار  برسد، اما تا پایان سال 92 شاهد تحقق 1.32 اسب بخار در هکتاری ضریب مکانیزاسیون بودیم.

وی تصریح کرد: از دیگر شاخص های سنجش وضعیت مکانیزاسیون، درجه مکانیزاسیون است. به طوریکه تا پایان برنامه پنج ساله باید درجه مکانیزاسیون به 65 درصد می رسید، اما فقط تا پایان سال 92 این میزان تحقق یافت و پیش بینی می شود تا پایان سال 94 درجه مکانیزاسیون به 72 درصد برسد.

به گفته راستار، حدود 82 درصد برداشت کل غلات توسط کمباین انجام می شود، 12 درصد با دروگر و 6 درصد برداشت هم با دست انجام می شود.

وی با بیان اینکه 99 درصد برداشت چغندر قند نیز با ماشین انجام می شود، تصریح کرد: 60 درصد کاشت غلات نیز با دستگاه کارنده و مابقی با دستگاه پاشنده انجام می شود. هر چند به دنبال استفاده از بذرکار و عمیق کار بذر هستیم تا علاوه بر کاهش مصرف بذر، این محصول به صورت یکنواخت در مزارع رشد کند.

وی با اشاره به برداشت 98 درصدی سیب زمینی با  ماشین، اظهار کرد: به دنبال مکانیزه کردن 100 درصدی عملیات برداشت، خاک گیری و گونی کردن سیب زمینی در حین برداشت هستیم.

دیدگاه شما