وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 12 مرداد 1402 ساعت 22:02   |   کد مطلب: 43116
توصیه‌های اورژانس همدان:
درمان نکردن گرمازدگی کُشنده است
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گرمازدگی در بسیاری از موارد قابل‌پیشگیری است اما در صورت دریافت نکردن درمان مورد نیاز و سریع می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

به گزارش نافع، دکتر «محمدرضا شکوهی» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران به بیان علل گرمازدگی پرداخت و اظهار داشت: گرمازدگی هنگام حضور طولانی مدت فرد زیر نور مستقیم آفتاب و یا دمای بالا اتفاق می افتد.

وی افزود: شدت گرمازدگی بستگی به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست‌رفته و طول زمان قرارگرفتن در معرض گرما، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با وجود شیوع کم گرمازدگی و قابلیت درمان آن اما تاخیر در درمان به موقع می تواند منجر به مرگ فرد شود.

شکوهی ادامه داد: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد باسابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

وی بیان کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند به علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و از دست‌دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان افزایش می‌یابد و در صورت درمان نشدن، سطح هوشیاری فرد کاهش‌ می یابد که خطر آفرین است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: هنگام مواجهه با فرد گرمازده، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

شکوهی ادامه داد: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماری که تهوع داشته و یا بی‌هوش‌ است از جمله اقدامات دیگری است که تأثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی دارد.

وی با تاکید به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به افراد دارای علامت گرمازدگی، افزود: بهبودی از گرمازدگی، به‌سرعت عمل در انجام درمان بستگی دارد.

رئیس اورژانس ۱۱۵ همدان ادامه داد: لازم است که تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی همدان بیشینه دمای هوای همدان در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شده است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما