وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 9 خرداد 1396 ساعت 08:35   |   کد مطلب: 16171
چوب حراج به آب/ هندوانه این روزها مفت عرضه می‌شود
این روزها در بسیاری از خیابان‎های همدان، محصول پرآب‌بر هندوانه دانه‌ای 200 تومان فروخته می‌شود که نشانگر این است آب استان در حال حراج است و مسئولان باید کشاورزان را از کشت محصولات پرآب‌بر منصرف کنند.

به گزارش نافع به نقل از فارس، مشکل و چالش آب در استان همدان به امری جدی تبدیل شده است، این معضل آن قدر جدی است که یکی از موارد مطرح شده در سفر رئیس جمهور به استان همدان از سوی مدیران بحث کمبود منابع آبی بود.

استان همدان از دیرباز به عنوان یک استان کوهستانی، سرسبز و پرآب در کشور شناخته می‌شده و این تعریف امروز تغییر کرده و به دلیل مصرف بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی استان همدان کم کم به سوی بیابانی شدن پیش می‌رود.

این روزها در همدان از هر خیابانی که عبور کنی با وانت‌بارهایی مواجه می‌شوی که مشغول فروش هندوانه با قیمت بسیار پایینی هستند و حتی برخی از این فروشنده‌ها در اقدامی جالب هندوانه را نه به صورت کیلویی که به صورت تعدادی و آن هم دانه‌ای صد تا دویست تومان می‌فروشند.

هندوانه به عنوان یکی از محصولات پرآب‌بر در استان همدان در سطح نسبتاً وسیعی کشت می‌شود و امسال به دلایل مختلف فروش نداشته و اکنون صاحبان این محصول سعی در فروش آن به هر شکلی دارند.

برای هر یک کیلو هندوانه بنابر اظهارات کارشناسان امر کشاورزی در حدود 400 لیتر آب مصرف می‌شود و حالا با اندکی ضرب و تقسیم می‌توان به این مهم رسید که یک هندوانه سه کیلویی با مصرف یک‌هزار و 200 لیتر آب در خیابان‌های همدان به قیمت 200 تومان فروخته می‌شود.

این امر نشان می‌دهد که آب هنوز در استان و کشور ما قیمتی ندارد و می‌توان یک هزار لیتر آب را به قیمت یک آدامس خریداری کرد.

این روزها گفته می‌شود که برخی از دامداران همه بار هندوانه فروشان را یک جا خریداری و برای خوراک دام استفاده می‌کنند و این امر باز هم نشانگر این مطلب است که کشاورزی در استان همدان الگوی مناسب و دقیقی ندارد و در نهایت کشاورز برای اینکه ضرر نکند چوب حراج به آب استان می‌زند.

فروشندگان هندوانه دلیل قیمت پایین این محصول را نبود صادرات عنوان می‌کنند و می‌گویند هندوانه محصولی نیست که بتوان آن را در انبار نگهداری کرد و به همین دلیل باید با هر قیمتی آن را فروخت.

فروش به هر قیمتی در واقع فروش آب است و مدیران و مسئولان متولی در این باره تنها به برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی دلخوش کرده‌اند و گمان می‌کنند با برگزاری همایش و سمینار کشاورزان استان از خیر درآمد می‌گذرند و مصوبات جلسات مدیران را گوش می‌کنند.

مدیران و متولیان امر کشاورزی در استان به جای انجام امور کاغذی و اداری باید با حضور در زمین‌های کشاورزی و مزارع با کشاورزان حرف بزنند و با در نظر گرفتن برخی تسهیلات کشاورزان را از کشت برخی از محصولات پرآب‎بر و در نهایت زیان‎ده منصرف کنند.

کشت محصولاتی چون هندوانه، سیب‎زمینی و گوجه‌فرنگی منابع آبی استان را خشک کرده و همه مسئولان در این باره مدام صورت‎مسئله و مشکل را در جلسات فریاد می‌زنند و گویا راهکاری برای آن وجود ندارد و یا اگر هم راهکاری هست کسی آن را آن طور که باید و شاید اجرا نمی‌کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما