وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 09:07   |   کد مطلب: 15627
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: با توجه به انعقاد تفاهمنامه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیمه ایران، این بیمه به کمک صنایع کوچک برای دریافت بهتر تسهیلات خواهد آمد.

به گزارش نافع به نقل از فارس، کیوان گردان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در طول 50 سال گذشته صنایع کوچک به اشکال مختلف پیگیری شده است، اظهار کرد: این پیگیری در نهایت به شکل‌گیری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی منجر شد.

سهم 92 درصدی صنایع کوچک در صنعت کشور

وی با بیان اینکه 92 درصد صنعت کشور را صنایع کوچک در برگرفته است، افزود: واحدهایی که تعداد پرسنل آنان کمتر از 50 نفر است، جزو خانواده صنایع کوچک محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت‌ شرکت‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه 45 درصد اشتغال کشور نیز توسط صنایع کوچک تأمین می‌شود، تصریح کرد: 17 درصد ارزش افزوده بخش صنعت و 10 درصد از صادرات صنعت کشور را صنایع کوچک تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری تأکیدی مستقیم و ویژه بر روی اهمیت صنایع کوچک دارند، ادامه داد: به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار بستیم تا اقدامات مطلوبی را به ثمر برسانیم.

* پیگیری اختصاص 10 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای صنایع کوچک

گردان با اشاره به اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به صنایع کوچک دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای صنایع کوچک از بانک مرکزی پیگیری‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به دلیل هراس از چگونگی بازپرداخت تسهیلات توسط صنایع کوچک، به سختی تسهیلات در اختیار این بخش قرار می‌دهند، گفت: در این حوزه سازمان صنایع کوچک با ایجاد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری این دغدغه را برطرف کرده و با قبول محل اجرای طرح و یا ماشین‎آلات ضمانت‌نامه بانکی برای صنایع کوچک صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به اینکه هیچ وثیقه‌ای به اندازه این ضمانت‌نامه برای بانک‌ها خوشایند نیست، اظهار کرد: به تازگی نیز با توافق رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با بیمه ایران، این بیمه به کمک صنایع کوچک کشور خواهد آمد.

وی افزود:‌ با این اقدام ریسک پرداخت تسهیلات برای بانک‌ها به میزان قابل توجهی پایین آمده و دیگر دغدغه و نگرانی سابق خود را ندارند.

گردان با بیان اینکه امیدواریم این اتفاق تا 17 مردادماه به مرحله عملیاتی برسد، تصریح کرد: بانک صنعت و معدن که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند با ایجاد معاونت صنایع کوچک به دنبال حمایت از صنایع کوچک است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای ایجاد اشتغال با حداقل امکانات لازم در یک سال گذشته در دست پیگیری است، ادامه داد: ما هم به دنبال رفع دغدغه‌های افراد جویای کار در کشور هستیم.

این مسئول با بیان اینکه حمایت مالی از واحدهای فعلی، حمایت از طرح‌های توسعه و به‎روزرسانی ماشین‎آلات از اهداف عمده شرکت است، خاطرنشان کرد: بعد از هدفمندی یارانه‌ها، بخش قابل توجهی از صنعت کشور به دلیل تغییر قیمت حامل‌های انرژی و مصرف بالای ماشین آلات دچار آسیب شد.

وی گفت: به دلیل تقلیل منابع مالی کشور، نوسازی ماشین‌آلات صنعتی باید با حداقل‌های موجود انجام شود.

* شناسایی 44 اجتماع تولیدی در استان همدان

گردان درباره خوشه‌های صنعتی نیز خاطرنشان کرد: در کشور 41 خوشه صنعتی طی 23 ماه فعالیت دولت در این حوزه شناسایی شده و به خوشه‌های قبلی اضافه شده و 22 خوشه نیز در کشور پایان پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در همدان 44 اجتماع‌ شناسایی شده گفت: تاکنون 18 اجتماع مورد مطالعه اولیه قرار گرفته و برای سه فقره از آنها فرآیند حمایتی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با تأکید بر اینکه خوشه‌های صنعتی اجتماع‌های مهارتی هستند که الزاماً در شهر‌ها مستقر نیستند، اظهار کرد: نزدیک به یک‌ هزار نفر در همدان در خوشه‌های صنعتی استان شاغل هستند.

وی با بیان اینکه در خوشه‌های صنعتی فرآیندهای نرم‌افزاری صورت می‌گیرد، تبیین کرد:‌ صندوق کارآفرینی امید نیز یکی از اهداف اصلی خود را بر مبنای حمایت از خوشه‌های صنعتی قرار داده و در استان نیز سیاست‌های اساسی بر مبنای حمایت از این خوشه‌ها استوار شده است.

گردان تصریح کرد: در خوشه‌های شناسایی شده 50 هزار نفر در قالب واحدهای خرد شناسایی شدند که در 23 ماه گذشته به 62 هزار نفر رسیدند.

* رتبه نخست همدان در حوزه حمایت از خوشه‌های صنعتی

وی با بیان اینکه حمایت از خوشه‌های صنعتی همچنان با جدیت دنبال می‌شود، ادامه داد: استان همدان در حوزه خوشه‌های صنعتی پیشتاز بوده و به عنوان استان نمونه نیز در سال گذشته انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به اینکه صندوق ضمانت از خوشه‌های صنعتی نیز حمایت می‌کند، تأکید کرد: صندوق ضمانت، از خوشه لاستیک رزن حمایت کرد و چند میلیارد تومان نیز تسهیلات به فعالان این حوزه پرداخت شد.

* چهارمین شهرک فناوری کشور در همدان

وی با بیان اینکه در کشور هفت شهرک فناوری مصوب وجود دارد، گفت:‌ تا سال گذشته سه شهرک به بهره‌برداری رسیده بود که شهرک فناوری استان همدان به عنوان چهارمین شهرک فناوری افتتاح شد.

گردان با اشاره به اینکه در این مرکز کارشناسان و مشاوران مختلف در حوزه‌های مالی، بازرگانی و بیمه‌ای مستقر هستند، اظهار کرد: در مرکز خدمات کسب و کار این شهرک زمینه لازم برای جذب واحدهای فناورانه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این مراکز به دنبال تولید و تیراژ نیستند، افزود: در شهرک‌های صنعتی زمین‌های کوچک‎پارچه برای انجام اقداماتی چون آزمایشگاه و یا مشاوره وجود ندارد، اما در شهرک فناوری این امکان فراهم شده تا در زمین‌هایی در اندازه‌های 20 تا 30 متر برای اقدامات دانش‌بنیان فراهم شود تا هزینه زیادی به این واحدها تحمیل نشود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تصریح کرد: علاوه بر تأمین این شرایط معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های خاص از واحدهای فناورانه در مجلس پیگیری می‌شود تا تحول ویژه‌ای در این زمینه رخ دهد.

وی با بیان اینکه حمایت‌های شرکت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا صورت می‌گیرد، ادامه داد: این پایان‌نامه‌ها در حوزه عارضه‌یابی صنعت پیش رفته و به صورت کاربردی تهیه می‌شود.

* حمایت از 7 پایانه‌نامه دانشجویی در استان همدان

گردان با اشاره به اینکه در سال گذشته 227 پایانه‌نامه در کشور مورد حمایت واقع شد، خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز هفت پایان‌نامه مورد حمایت قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه تصفیه‌خانه‌ها چند پایان‌نامه تدوین شده است، گفت:‌ یکی از دانشجویان موفق شد از پساب فاضلاب شهرک صنعتی بوعلی کشت ذرت را محقق کند که در این وادی بی‌آبی کار بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

* ارتباط مؤثر با دانشگاه صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه پایان‌نامه‌های ما به ثمر می‌رسد، اظهار کرد: با دانشگاه صنعتی ارتباط خوبی برقرار شده و به دنبال استقرار جوانان فارغ‌التحصیل در شهرک فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه استان همدان جزو 10 استان کشور در خصوص داشتن فن‎ بازار است، افزود: مجوز این مجموعه برای ارائه اطلاعات و دانش به افراد و واحدهای تولیدی اخذ شده است.

گردان بیان کرد: فن بازار این فضا را ایجاد کرده که اگر مخترعی، محصولی و کالایی را تولید می‌کند در این مجموعه قرار داده تا متقاضیان واحدهای تولیدی از آن مطلع شده و آن را خریداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه در بررسی‎های صورت گرفته نخستین مشکل صنایع کوچک نقدینگی و در نتیجه نیاز به اخذ تسهیلات بانکی است، تبیین کرد: به دلیل ایجاد تورم در سال‌های اخیر و تقلیل منابع مالی بانک‌ها رفع این نیاز با چالش مواجه شد.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه فسخ قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به جد دنبال می‌شود، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 30 فقره زمین با 25 هکتار وسعت فسخ شد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر امکان ایجاد و احداث شهرک صنعتی جدید میسر نیست، گفت: احداث شهرک جدید هزینه های بالایی دارد و تلاش می‌کنیم زمین‌هایی که در شهرک صنعتی به افراد فاقد اهلیت سپرده شده، گرفته و به افراد با صلاحیت واگذار شود.

* وجود 50 هکتار زمین راکد در 3 هزار زمین صنعتی استان همدان

گردان اظهار کرد: 50 هکتار زمین راکد در مجموع 3 هزار هکتار در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که دو فقره آن 25 هکتار و چندین فقره دیگر 25 هکتار باقی را تشکیل می‌دهند که اقدامات لازم برای فسخ آن‌ها در حال انجام است.

وی به برنامه‌های هفته صنایع کوچک اشاره کرد و افزود: در 18 مردادماه همایش صنعت و IT با مشارکت اداره‌کل فناوری اطلاعات استان با حضور مدیران ارشد سازمان و دکتر جلالی از متخصصان برجسته کشور برگزار خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه ناحیه صنعتی سامن نیز در هفته صنایع کوچک صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: ساخت یک تصفیه‌خانه حداقل سه سال زمان و حداقل 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما با توجه به اهمیت موضوع و تأکیدات استاندار همدان این تصفیه‌خانه ظرف 10 ماه از تاریخ هشت تیرماه سال 93 احداث شد.

گردان با بیان اینکه احداث این تصفیه‌خانه یک رکورد در سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی بود، ادامه داد: در پایان خردادماه بهره‌برداری آزمایش شده و در روز حمایت از صنایع کوچک افتتاح خواهد شد.

* سرمایه‌گذاری عراقی‌ها در شهرک صنعتی ملایر 1

وی، افتتاح سالن همایش و برخی تاسیسات شهرک فناوری با اعتبار 2 میلیارد تومان را از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در هفته صنایع کوچک اعلام کرد و گفت: استان همدان پس از استان اصفهان در کشور رتبه دوم دریافت اعتبارات عمرانی ملی را دارد.

مدیر عامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه تعاملات سازنده مسئولان ارشد استان با سازمان صنایع کوچک باعث جذب قابل توجهی از اعتبارات شد، اظهار کرد: در سال گذشته 4.6 میلیارد تومان اعتبار عمرانی ملی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته استاندار همدان سه بار در سازمان صنایع کوچک برای پیگیری طرح‌ها حضور یافت، افزود: رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز دو بار در استان حاضر شد و نتیجه این تعاملات جذب منابع مالی ملی بود.

گردان در ادامه به کلنگ‌زنی یک واحد تولید که توسط سرمایه‌گذاران خارجی انجام خواهد شد اشاره کرد و چنین توضیح داد: تولید بلوک‌های ساختمانی از دستاوردهای همایش سرمایه‎گذاری است که با اعتبار 90 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاری خارجی و بدون دریافت تسهیلات انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با رشد مطلوبی در عرصه‌های مختلف مواجه بودیم، تصریح کرد: این اقدامات باعث ایجاد رضایتمندی در صنایع شده که البته کاستی‌هایی نیز در پنج شهرک وجود دارد که اقدامات لازم در دست پیگیری است.

* همدان جزو 10 استان برتر احداث تصفیه‌خانه فاضلاب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه استان همدان جزو 10 استان برتر در حوزه احداث تصفیه‌خانه است، ادامه داد: در ساخت تصفیه‌خانه قانون وجود دارد و نمی‎توان در هر شهرکی تصفیه‎خانه احداث کرده و بیت‌المال را هزینه کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه در شهرکی احداث می‌شود که در روز بیش از 100 متر مکعب پساب تولید شود، خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرک‌ها این امکان وجود ندارد؛ در سطح استان در همه شهرک‌ها و نواحی که وجود تصفیه‌خانه ضروری است، این اقدام انجام شده است.

گردان با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی پدیده زیست‎محیطی هستند، گفت: میلیون‌ها تومان برای تصفیه‌خانه باید هزینه شود بنابراین باید پسابی برای حرکت این چرخه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در هر ماه 10 میلیون تومان برای تصفیه‌خانه‌ها هزینه می‌شود، اظهار کرد: پساب‌ها رها نمی‌شود بلکه برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و آبیاری استفاده می‎شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه تلاش شده تا محیط زیست در استان همدان حفظ و حراست شود، افزود: با واحدهای آلاینده مقابله و برخورد می‌شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما