وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 24 تير 1394 ساعت 15:16   |   کد مطلب: 15268
ترویج انواع رقص به اسم ورزش مانند زومبا در باشگاه‌های ورزشی بانوان، معضلی جدی است که نشان از ورود فرهنگ غربی به عرصه ورزش نیز دارد و جای تعجب دارد که چرا مسئولان امر از این مهم غفلت ورزیده‌اند.

به گزارش نافع، به نقل از همدان ورزش، متاسفانه با وجود ممنوعیت‌ قانونی برای آموزش حرکات موزون به نام ورزش، زومبا در برخی باشگاه‌ها همدان آموزش داده می‌شود به طوری که حتی اطلاعیه آن در سطح شهر دیده می‌شود.

تبلیغات فریبنده و زیبا برای جذب مشتری

رسیدن به فرم ایده آل در کمترین زمان؛ لاغر شدن بدون رژیم غذایی و... اینها بخش کوچکی از تبلیغات باشگاه های ورزشی زنان است که روی آگهی های تبلیغاتی خودنمایی می کنند. اگر تا چند وقت پیش کلاس های ایروبیک، تنها کلاس های ورزشی زنانه بود که جای سوزن انداختن نداشت، این روزها پیلاتس، اسپینینگ و زومبا ... ورزش های جدیدی است که در باشگاه های ورزشی زنان طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

برخی معتقدند جذاب بودن این رشته ها باعث شده طرفداران زیادی پیدا کنند و در مقابل برخی دیگر معتقدند اپیدمی کلاس های ورزشی جدید فقط یک دلیل دارد: لاغر شدن! مریم السادات سمیعی که 10 سال سابقه مربیگری بدنسازی دارد، می گوید: «10 سال پیش اگر کسی می خواست لاغر شود در باشگاه بدنسازی شرکت می کرد و با رژیم های غذایی و ماه ها کار با استپ و چوب در باشگاه می توانست چند کیلو از وزنش را کم کند. این راه حلی بود که ما به همه کسانی که به باشگاه ها مراجعه می کردند، ارایه می دادیم.

اما حالاتعداد رشته های ورزشی در باشگاه ها زیاد شده و همه هم به دنبال سریع تر شدن روند لاغر شدن هستند. بنابراین کسانی که به باشگاه ها مراجعه می کنند اول می پرسند کدام رشته چربی سوزی بالاتری دارد و این طوری رشته ورزشی شان را انتخاب می کنند.»با اینکه در بسیاری از سالن های ورزشی کارکرد همه رشته های جدید، چربی سوزی عنوان می شود اما کارشناسان این رشته ها معتقدند رشته های جدید مانند اسپینینگ و پیلاتس و زومبا عملکردهای متفاوتی روی بدن دارند و نباید بدون مطالعه آنها را انتخاب کرد.

مریم صدری، مربی ایروبیک است و در این باره می گوید: «خوش اندام شدن و لاغر بودن دغدغه 90 درصد زنان است و وقتی می گویند فلان ورزش با چربی سوزی بالادر کمترین زمان ممکن بدن را به فرم می رساند، طبیعی است که طرفداران زیادی پیدا می کند. بسیاری از رشته های ورزشی جدید قدرت چربی سوزی زیادی دارند اما همه این رشته ها برای همه افراد مفید نیست. مثلافردی که 40 تا 50 کیلو اضافه وزن دارد با اسپینینگ (دوچرخه کوهستان) خیلی زود به نتیجه می رسد اما برای کسی که عضلات ضعیفی دارد و می خواهد بدنی منعطف و قوی داشته باشد بهتر است که از پیلاتس شروع کند.»

 زومبا، رقص عربی، حرکات موزون و ایروبیک این روزها حرف اول را در ورزش زنان می‌زند و متاسفانه این ورزش‌های غربی، فرهنگ خانواده‌ها را هدف خود قرار داده است و زنان را از ورزش‌های پایه و کم هزینه دور کرده است. در این روزها باشگاه‌های ورزشی در برنامه کلاس‌های بدنسازی خود ورزش جدیدی با نام زومبا را قرار داده‌اند که البته افراد زیادی را نیز برای حضور در این کلاس‌ها جلب می‌کنند.

در سایت‌های مختلف نیز تبلیغات زیادی در خصوص این ورزش آغاز شده است تا این ورزش بیگانه با فرهنگ دینی و اسلامی ما بیش از گذشته در میان خانواده‌ها نفوذ کند و جای بسیاری از ورزش‌های مفید را بگیرد

متاسفانه باشگاه‌های ورزشی بانوان در سطح شهر بیشتر به کلاس رقص شباهت پیدا کرده‌اند تا ورزش؛ چرا که افراد با استفاده از موزیک بسیار تند، مهیج و غیر مجاز به ایجاد حرکاتی موزون می‌پردازند و این را عامل شادی و دور شدن از افسردگی می‌دانند در حالیکه این شادی‌های موقتی به اذعان بسیاری از روانشناسان خود یکی از عوامل افسردگی است‌.

این شرایط باعث شده تا کسانی که اعتقادات دینی دارند برای حضور در باشگاه‌های ورزشی چه دولتی و چه غیردولتی با مشکل جدی رو به رو باشند و نتوانند از این فضاهای ورزشی استفاده کنند و برای استفاده از سالن‌های ورزشی با مشکلات زیادی رو به رو باشند.

اینگونه به اصطلاح ورزش‌ها که بیشتر به رقص و حرکات موزون شبیه است و هر روز نیز با نامی جدید وارد کشور ما می‌شوند، ‌هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند و متاسفانه جایگزین ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی می‌شوند.

زنان ما در حالی این روزها به ورزش‌‌های غربی روی می‌آورند که اثرات فوق‌العاده ورزش کم‌هزینه‌ای مانند پیاده‌روی را از یاد برده‌اند و فراموش کرده‌اند پیاده‌روی یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن، گردش خون و سوزاندن کالری است.

ترویج انواع رقص به اسم ورزش در باشگاه‌های ورزشی بانوان، معضل جدی است که حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد رشد فزاینده آموزش رقص آن هم به سبک‌های مختلف در باشگاه‌های ورزشی (که تنها برای فعالیت‌های ورزشی مجوز گرفته‌اند) مسئله‌ای است که توجه جدی مسئولان و پاسخگویی آنها را می‌طلبد اما متاسفانه جز سکوت مسئولان در قبال این مسئله چیز دیگری را شاهد نیستیم.

 

 

مطمئنا کسی با ایجاد شادی در ورزش مخالفتی ندارد و البته آن را یکی از دستاوردهای ورزش قلمداد می‌کنیم اما بهتر است به جای کسب شادی کاذب از طریق "رقص زومبا" با استفاده از ورزش‌های پایه و مادر و البته ورزش همگانی، نشاط که پایداری و ماندگاری آن بسیار بیشتر است را در جامعه ترویج دهیم تا ورزش عاملی برای توسعه فرهنگ جامعه باشد نه راهی برای ورود فرهنگ‌های غربی.

در پایان نیز جای این پرسش از مسئولان امر وجود دارد که نظارت بر عملکرد این قبیل اماکن در کدام قسمت از برنامه سالانه آن‌ها جای گرفته و تا کی باید شاهد شیوع و رواج ناهنجاری‌های دینی و فرهنگی حتی در اماکن ورزشی باشیم.

در این مورد با بازرس باشگاهها صحبت کردیم راجع به ورزش زومبا باید گفت که کاملا غیرقانونی و رسمیت ندارد و بعلت اینکه این برنامه ریتم رقص دارد و با فرهنگ ایرانی عم خوانی ندارد و هیچ کس در ایران دوره مربیگری آن را اموزش ندیده است و مجوز و زیر شاخه ندارد و علیرغم اینکه ورزشی شاد و چربی سوز و حرکات متنوعی دارد اما به دلیل مغایرت با فرهنگ اسلامی رسمیت ندارد . باشگاههای که تبلیغات این ورزش را دارند بخاطر جذب مشتری است . البته تا جایی که اطلاع داریم ورزش بادی ریتمینگ را تا حدی سعی بر جایگزین کردن آن در زومبا دارند .

مدیر یکی از باشگاههای ورزشی در این باره به خبرنگار ما گفت:  تا سه سال پیش زومبا ممنوع نبود و مخاطبان زیادی داشت و اتفاقا بودنش از جهات مختلفی مثلا اینکه از پراکندگی جوانان در باغها و پارکها جلوگیری می کرد.

وی ادامه داد: زومبا فرق چندانی با اروبیک ندارد و نوجوانان و جوانان زیادی به زومبا علاقه دارند  و سخن تمام متقاضیان این رشته این است که هیچ ورزشی دیگری جایگزین زومبا نیست.

این مدیر باشگاه ورزشی بیان داشت: به جای اینکه جوانان ما با جنس مخالف در خیابانها در ارتباط باشند چه بهتر اینکه زیر نظر مربی و در باشگاه ورزشی زنانه که تمام بانوان هستند حضور داشته باشند و در یک فضای سالم به این ورزش بپردازند .

وی تصریح کرد: یکی از مخالفت هایی که در مورد این ورزش بود بدلیل اینکه باب شده بود که نوجوانان و جوانان بیشتر متقاضی آن بودند درست است که از لحاظ شرعی و موسیقی مشکل دارد اما به لحاظ اینکه با تبلیغات ماهواره ها و اینکه ما بین بد و بدتر بهتر است که بد را انتخاب کنیم تا شاهد گرایش جوانان به نا کجا آباد نباشیم .

این مربی ورزشی با اشاره به اینکه ورزشکاران در باشگاه از مربی الگو پذیری دارند افزود: زومبا در باشگاه تبعات بسیار بهتری نسبت به محیط باز دارد.

 

فدراسیونی برای زومبا وجود ندارد

نایب رییس هیئت همگانی نیز گفت:ما اصلا رشته ای به اسم زومبا و ورزشی به نام زومبا نداریم و این رشته را به رسمیت نمی شناسیم . 

فروزان راهد منش افزود: زومبا به علت اینکه در ایران با فرهنگ ما همخوانی ندارد وبیشترش برگرفته از رقص است و حساسیت زیادی ایجاد میکند به رسمیت شناخته نمی شود . 

وی ادامه داد:در ایران اصلا این آموزش زومبا نداریم و اگر مربیانی مدرک آن را دارند در کشور های اطراف دبی و .....آموزش دیده اند. 

رادمنش تصریح کرد:باید ریتم ورزشی است که تقریبا یک رو حرکات ریتمینگ در بدن است و با ریتم خاص در بدن انجام می شود . و در بحث آمادگی جسمانی شبیه زومبا است اما در زومبا حرکات بدون فاصله انجام می شود و در بادی ریتم حرکات با فاصله انجام می شود .

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما