وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 11 تير 1394 ساعت 09:02   |   کد مطلب: 15060
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:
فروش دارو های قاچاق و غیر مجاز در عطاری ها ممنوع است
یکی از مشکلات عطاری ها فروش دارو های قاچاق و غیر مجاز فروش قرص ها و شربت های مخدر متادون و ترامادول است.

به گزارش نافع، به نقل از شبنم ها، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان این مطلب گفت:برای صحت این موضوع کافی است نگاهی به گزارشات برخی سایت ها و فروش اخیر داروهای گیاهی و مواد مخدر  و وجود 220 هزار مطلبی که در  اینترنت منتشر شده  نشان از تخلفاتی است که در عطاری ها اتفاق می افتد.

 ایرج خدادای تصریح کرد: اصلی ترین ارگانها درمبارزه وساماندهی وفعالیت واحد های  عطاری، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و معدن و تجارت، و ستاد مبارزه  با مواد مخدر و جهاد کشاورزی است.

وی بیان داشت: در سطح کشور در مجموعه قوانین موجود ضابطه ای  به عنوان ضابطه عطاری ها نداریم  و دلیل این امر نبود بانک اطلاعاتی قوی  و منسجمی در خصوص این واحد ها است .

خدادادی افزود:بر اساس آمار کشوری  بین 13 تا 15 هزار  عطاری در سطح کشور وجود دارد که بیش از 5000 از این تعداد فاقد مجوز و پروانه فعالیت می باشند .

وی تعداد اعلام شده عطاری های فعال استان همدان بر طبق آخرین آمار را ۱۵۸ واحد عنوان کرد و ابراز داشت: در شهرستان همدان ۶۷ واحد عطاری دارای پروانه و شش واحد فاقد پروانه هستند.

خدادادی با اینکه متاسفانه آمار دقیقی از فعالیت عطاری ها در استان وجود ندارد گفت: به همین دلیل هر استانی  با توجه به شرایط بومی سعی دارد این واحد ها را ساماندهی کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سال گذشته از مجموع 84 بازرسی انجام شده مشترک توسط  وزارت بهداشت ، صنعت و معدن و نیروی انتظامی و 17 بازرسی تخصصی  توسط وزارت بهداشت 13 مورد تخلف  در این بازدید ها مشاهده شد.

خدادادی تصریح کرد:  این تخلفات بیشتر در زمینه عرضه داروهای قاچاق و تقلبی که از اساس مشکل داشتند و سلامت افراد را به خطر می انداختند و عرضه داروهایی  که فی نفسه مشکل ندارند ولی  عرضه این داروها  در غیراز داروخانه  غیر مجاز محسوب میشود چرا که نگهداری از دارو ها تابع شرایط خاصی است .

وی همچنین  دخالت در امور پزشکی تخلف دیگر عطاری ها بیان کرد و گفت: اگر چه  این دخالت مستقیم  نیست اما به نوعی با عرضه دارو در این مورد ورود پیدا می کنند.

 خدادادی به فرآورده های گیاهی دست ساز که به صورت قرص های کپسول و پماد ها در عطاری ها عرضه می شوند  اشاره کرد وافزود :مکمل های چاقی و لاغری  که به صورت زیر زمینی ساخت می شوند و نیز فروش دارو های غیر مجاز ماهواره ای از جمله تخلفات عطاری هاست که سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازد .

وی افزود: یکی از خطر ناک ترین دارو ها که در برخی از عطاری ها به فروش می رسد  قرص برنج است که سال گذشته 17 مورد مسمومیت از بیمارستان فرشچیان در خصوص قرص برنج  گزارش شد و منجر به مرگ 5 نفر از مردم شد .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:مشکل عمده عطاری ها در این است که بیشتر افرادی که در عطاری ها فعالیت می کنند به صورت توارثی به این حرفه دست یافته اند  و آگاهی های لازم  در این خصوص را ندارند.

خدادای گفت این افراد افراد باید علاوه بر آگاهی درخصوص فواید دارو های گیاه از مضرات این دارو ها  برای برخی افراد نیز اطلاع داشته باشند .

وی خاطر نشان کرد: در خصوص ساماندهی عطاری ها اصل را بردو رکن اساسی قرار می دهیم اول اینکه در امور درمانی دخالتی نکنند و دوم عدم عرضه هر گونه فراورده دارویی، چرا که سلامت امری شوخی بردار نیست ،لذا  هر چیزی که در فرهنگ دارویی کشور باشد فقط در دارو خانه ها باید عرضه شود.   

انتهای پیام /ح

دیدگاه شما