وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 29 خرداد 1394 ساعت 15:47   |   کد مطلب: 14873
 ایران اسلامی برای تعاملات اقتصادی باید بازار کشورهای همسایه را در دست گیرد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان و همسایه تصریح کرد: ایران اسلامی برای توفیق باید بازار کشورهای همسایه را در دست گیرد.

به گزارش نافع، آیت الله غیاث الدین طه محمدی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در حسینیه امام خمینی (ره) افزود: استان همدان افتخارات بزرگی دارد که فراموش شده اند.

وی اضافه کرد: باید با شناساندن مفاخر و اندیشمندان این استان این افراد را از گنجینه فراموشی خارج کرده و آنها را به مردم معرفی کنیم.

وی مثال زد: ملاحسینقلی همدانی از مفاخر و علمای بزرگ استان و کشور است که بیش از 400 ولی تربیت کرده که در تاریخ اسلام بی نظیر است.

خطیب جمعه همدان بیان کرد: همچنین میرسید علی همدانی از دیگر مفاخر این استان است که اسلام را به آسیای میانه گسترش داد.

آیت الله محمدی گفت: هیاتی فرهنگی، علمی، اقتصادی هفته گذشته برای ادای احترام به مقام میرسید علی همدانی عازم تاجکستان و ایالت ختلان شد.

وی اضافه کرد: اهالی ایالت ختلان آنچنان به سید همدانی ارادت دارند که از چند کیلومتری با پای پیاده به زیارت این شخصیت می روند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان و همسایه تصریح کرد: ایران اسلامی برای توفیق باید بازار کشورهای همسایه را در دست گیرد.

امام جمعه همدان با ذکر اینکه در سرمایه گذاری خارجی کم کار شده است افزود: بی توجهی به این موضوع موجب شد که دیگر کشورها بازار کشورهای همجوار را قبضه کنند.

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در 22 نقطه همدان برگزار می شود.

یک هیات متشکل از مقامات بلند پایه همدان برای حضور در آیین هفتصدمین سالگرد تولد میرسیدعلی همدانی یکشنبه گذشته عازم کشور تاجیکستان شدند.

دولت تاجیکستان به منظور هفتصدمین سالگرد زادروز میرسیدعلی همدانی از مقامات استانی همدان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آورده است.

به این منظور هیاتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، استاندار همدان، روسای سه دانشگاه و جمعی از مسوولان فرهنگی و اقتصادی به همراه سرمایه گذارانی از بخش خصوصی در این سفر حضور یافتند.

دیدار با مقامات دولت تاجیکستان، دیدار با استاندار ایالت ختلان، بازدید هیات اعزامی از مناطق فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های پیش بینی شده است.

دو شهر همدان و کولاب تاجیکستان برادر خوانده هستند که به این منظور در این سفر چهار روزه تفاهمنامه های منعقد شد.

میرسیدعلی همدانی از عرفا و دانشمندان قرن هشتم هجری (14 میلادی) و از مبلغان اسلام ، نقش بسزایی در گسترش اسلام ، زبان و ادبیات فارسی در کشمیر هند و پاکستان داشته است.

این عارف و عالم برجسته ایرانی در 12 رجب 714 قمری در شهر همدان دیده به جهان گشود و در ذیحجه 786 هجری قمری در شهر ˈکنرˈ افغانستان کنونی دار فانی را وداع گفت.

پیکر مطهر سید همدانی به منطقه ˈختلانˈ تاجیکستان منتقل شد و در مدرسه ای که این شخصیت در زمان حیات در شهر کولاب تاجیکستان بنا نهاده بود به خاک سپرده شد.

با توجه به برگزاری همایش بین المللی میر سید علی همدانی در سالجاری، نام سال 94 همدان به نام این شخصیت عارف مزین شده است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/ح

دیدگاه شما