وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 24 فروردين 1394 ساعت 09:40   |   کد مطلب: 13860
قیمت نان لواش در نانوایی های بالای شهرهمدان تغییر نکرده است!
رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان گفت:نانوایی‌هایی که بیشتر در مناطق بالای شهر همدان واقع شدند هنوز در قیمت نان لواش که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند تغییری حاصل نشده است.

به گزارش نافع، طبق مصوبه دولت 20 درصد از نان مصرفی مردم در سال گذشته همراه با افزایش کلی قیمت نان باید به صورت آزاد ارائه می‌شد، اما این اتفاق بنابر درخواست مسئولان ارشد استان تا سال جدید به تعویق افتاد. این در حالی است که در اکثر استان‌های کشور این اتفاق رخ داده است.

42 واحد سنگکی و 20 واحد بربری نان آزاد پخت می‌کنند

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: 62 واحد نانوایی در همدان به صورت آزاد پخت می‌کنند که از این تعداد 42 واحد نان سنگک و 20 واحد نان بربری ارائه می‌دهند.

حمیدرضا متین با بیان اینکه این نانوایی‌هایی بیشتر در مناطق بالای شهر واقع شدند، افزود: هنوز در قیمت نان لواش که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند تغییری حاصل نشده است.

وی گفت: این اقدام در فازهای آینده بر اساس برنامه دولت اعمال خواهد شد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به اینکه در سطح استان یک‌هزار و 842 نانوایی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: یک‌هزار و 380 نانوایی به پخت لواش اختصاص دارد که در فاز نخست افزایش قیمت‌ها تغییری در آنان حاصل نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت نان در روستاها نیز هیچ تغییر نکرده و بیشتر بار آزادسازی قیمت در فاز نخست بر روی نانوایی‌های سنگکی و بربری بوده است.

متین بیان کرد: تنها برای رسیدن به سقف 20 درصد وارد تعداد معدودی از روستاها شدیم.

وی خاطرنشان کرد: البته طبق مصوبات دولت تمام نانوایی‌ها باید به صورت آزاد پخت نان را انجام دهند که بنابر تصمیم مسئولان اجرایی خواهد شد.

آزادسازی قیمت‌ها باعث افزایش کیفیت نان خواهد شد

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه کنترل و نظارت لازم بر روی عملکرد نانوایی‌ها اعمال می‌شود،گفت:‌ با این اقدام کیفیت نان به دلیل رقابتی که بین نانوایان برای جذب بیشتر مشتری ایجاد می‌شود، افزایش خواهد یافت.

حمیدرضا فرسایی‌وحید اظهار کرد: قیمت نان با توجه به کیفیت آن در همدان نسبت به شهرهای دیگر متعارف‌تر خواهد بود و امیدواریم رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: اتاق اصناف نیز برای افزایش کیفیت نان و رضایتمندی مردم سلسله دوره‌های آموزشی برای نانواها در راستای ارتقای کیفیت نان‌ برگزار خواهد کرد.

رئیس اتاق اصناف همدان تصریح کرد: در افزایش قیمت نان یک دوره زمانبندی در نظر گرفته شده تا به دهک‌های پایین جامعه فشار اقتصادی زیادی وارد نشود.

وی بیان کرد: دولت به دنبال آزادسازی قیمت نان در چند فاز است که البته به طور کامل قابل پیش‌بینی نیست.

چرایی افزایش قیمت نان

هرچند مسئولان عنوان می‌کنند با آزادسازی قیمت نان کیفیت و در نتیجه کاهش دورریز آن افزایش می‌یابد اما همچنان مردم سئوالاتی در این حوزه دارند و خواهان توضیحات بیشتری از سوی مسئولان هستند.

این انتقاد وارد است که توضیح کامل و جامع در این خصوص ارائه نمی‌شود. به همین دلیل باید اذعان کرد، در حال حاضر دولت به نان یارانه پرداخت می‌کند و آرد دولتی در اختیار نانوایان قرار داده تا قیمت تمام شده نان کاهش یابد. در سال‌های گذشته بارها کارشناسان از دولتمردان خواستند به پرداخت یارانه به کالاهایی چون بنزین و نان خاتمه دهد و آزادسازی قیمت‌ها را در پیش گیرد، اتفاقی که با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد و امروز نیز پیش می‌رود.

امروزه پرداخت یارانه به کالاهای مصرفی، در جهان توسعه‌یافته منسوخ شده و دولت در امور زیربنایی و تولید به ارائه خدمات می‌پردازد.

به عبارت دیگر پس از آن که بپذیریم دولت باید یارانه کالاهای مصرفی را قطع کند، باید به این سئوال پاسخ داد که درآمدهای دولت باید صرف چه اموری شود؟

در اصل اگر فرآیند آزادسازی قیمت‌ها به نحو صحیحی اجرا شود، مشکلات ناشی از کمبود درآمد نیز تا حدودی رفع شده و دولت می‌تواند به بخش باقیمانده مردم که هنوز با مشکلاتی مواجه هستند کمک‌های دیگری ارائه دهد.

به عبارت ساده‌تر درآمدهای دولت از محل‌های مختلف باید صرف زیرسازی‌های لازم چون راه‌ها، آب، برق، گاز و... شود تا با ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری شاهد اشتغالزایی پایدار باشیم و مردم بتوانند درآمد مطلوب داشته باشند.

دولت باید به جای پرداخت یارانه به بنزین و نان، زمین برای سرمایه‌گذاری در راه تولید را به صورت رایگان و یا با حداقل قیمت به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه دهد، تسهیلات کم‌بهره و با دوره تنفسی مطلوب پرداخت کند تا در انتها قیمت تمام شده کالاهای تولیدی کاهش یافته و تولید ناخالص کشور افزایش یابد و در نتیجه یک اقتصاد شکوفا حاصل شود.

اتفاقی که تا زمان پرداخت یارانه‌ها رخ نخواهد داد! صنعتگران باید تسهیلات با سودهای بالای 24 درصد دریافت کنند و در نهایت نیز توان بازپرداخت آن را نداشته باشند و با تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری جوانان و کارگران مواجه شوند.

دولت باید هزینه لازم برای فرهنگسازی، آموزش و بهداشت را بپردازد و اگر پرداخت یارانه ادامه یابد نخواهد توانست به این وظایف مهم خود جامه عمل بپوشاند.

در این میان نیز نقش نظارتی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با همدلی و همزبانی و نگاهی حمایتی به امور نظارتی بپردازند تا خدای ناکرده انحرافی در این مسیر متعالی رخ ندهد.

منبع:فارس

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما