وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 07:30   |   کد مطلب: 13548
تنوع خوراکی های ایرانی و متناسب بودن آن با ذائقه های مختلف باعث می شود که در هر شهر و منطقه ای مزه جدیدی برای چشیدن داشته باشیم.

به گزارش نافع، لذت خوردن غذاهای خوشمزه و جدید در شهرهای مختلف و در غذاخوری های سنتی یا بازارهای محلی یک شهر همیشه برای ما به یادماندنی و خاطره انگیز است.. استفاده از خوراک های سنتی یک شهر، می تواند شادی سفر ما را چند برابر کند. غذاهای سنتی شامل خوراک های اصیل، میان وعده ها، نان ها و شیرینی ها، عرقیجات و دم نوش ها، ترشی ها، مرباها، پیش غذاها و مکمل های سنتی است که با فرهنگ مردم آن شهر و تنوع گیاهی و جانوری یک منطقه نسبت مستقیمی دارد.
 
تصمیم گرفته ایم در آستانه سال نو خوراکی های خوشمزه و هیجان انگیز استان همدان را به میهمانان معرفی کنیم.

ترشی و مربا‌های عجیب همدان

همدان دیار ترشی ها و مرباهای عجیب و غریب است بانوان همدانی  از پوست هندوانه، ترب سیاه و حتی پوست لیموترش و کدو مسمایی مربا درست می کنند. ترشی گردو هم از ترشی های مشهور این استان است و این از هنر بانوان همدانی است .

در رژیم غذایی استان همدان معمولاً محصولات کشاورزی به صورت خشکبار و تازه استفاده می شود.

و همچنین در این دیار باستانی انواع و اقسام شیرینی‌ها از جمله برساق، سوجوق، باسوق، پپکه چوک، نان نارگیلی و تهیه و مصرف انواع مرباها نیز رواج دارد. ترشی های مختلفی نیز در استان همدان تهیه می‌شود و به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیردکه ترشی رب میوه، ترشی لیته، فلفل ترشی، شور فلفل از جمله‌ی این چاشنی‌ها هستند.

 

کماج و انگشت پیچ معروف همدان

بد نیست بدانید میراث فرهنگی همدان اواخر سال گذشته شیرمال، کماج، حلوا زرده و انگشت پیچ همدان را به ثبت ملی رساند و در فهرست سوغاتی های ایرانی ثبت کرد. دو یار معروف همدانی: حلوا زرده و انگشت پیچ! حلوا زرده حلوایی بسیار مقوی و خوش طعم است که با ترکیب زرده تخم مرغ، نشاسته، گلاب و زعفران و شکر تهیه می شود و انگشت پیچ یک دسر شیرین کم نظیر تهیه شده از سفیده تخم مرغ است. همدان شیرینی های دیگری نیز دارد که ازجمله می توان به کماج معروف همدان اشاره کرد نوعی نان که هیچ آمیزه‌ای ندارد اما بسیار پرطرفدار است شیرمال، آبنبات قیچی، حلوا لوزی، نان چای و راحت‌الحلقوم از دیگر محصولات این استان است.

 

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما