وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 08:28   |   کد مطلب: 13421
این بار ایران، قربانی تحریم‌ های مجازی !
امروز ایران با انواع و اقسام تحریم‌هایی مواجه است که برخی از آنها مستقیما مردم را هدف قرار داده‌اند. گستره این تحریم‌ها اما به دنیای واقعی محدود نمانده و ایران با اشکال متعدد تحریم‌های مجازی نیز مواجه است.

به گزارش نافع، تقریبا کشوری در دنیا مشابه ایران وجود ندارد که حجم انبوهی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مجازی و مکتوب از شرق تا غرب دنیا با اتکای به بودجه‌های دولتی و شبهه دولتی به زبان‌های متعدد و به ویژه فارسی به شکل شبانه روزی زیر آماج حملات باشد.

اما موضوع به همین‌جا هم ختم نشده است. امروز در برابر چشمان سازمان ملل و کشورهای مختلف، ایران در حال تبدیل شدن به بزرگترین قربانی تروریسم مجازی نیز هست. استاکس‌نت، فلیم، جاسوسی‌های گسترده از طریق هارددیسک کامپیوترها و حالا نیز بحث جاسوسی آمریکا و انگلیس از سیم‌کارت‌ ایرانیان مطرح است.

در کنار تمام این تلاش‌های مستقیم که با هزینه‌های بسیار بالایی رخ می‌دهد، تلاش‌های غیر مستقیمی که با همکاری کمپانی‌هایی همچون گوگل، اپل و فیس‌بوک در حال وقوع است را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

آری حالا همه چیز دست به دست هم می‌دهد که ما را قربانی نخست تروریسم سایبری کند. تِروریسم که در فارسی از آن با عنوان دهشت‌افکنی یا هراس‌افکنی نام برده شده‌است، به هرگونه عملکرد یا تهدید برای ترساندن و یا آسیب رساندن به شهروندان، حکومت و یا گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی گفته می‌شود.

اگرچه برخی تلاش‌های بین‌المللی به علت استانداردهای دوگانه و مسوولان دست‌نشانده به مثابه کوبیدن آب در هاون می‌ماند، لیکن به نظر می‌رسد نظر به خصومت آشکار و اعترافات گسترده مبنی بر هدایت و فرماندهی دولتی تجاوزات مجازی به کشورمان، مسوولان مربوطه در شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و وزارت خارجه باید با اتکا به تمامی ابزارهای ممکن، افکار عمومی جهان را متوجه و همراه خود کند.

این اقدامات می‌تواند از کانال‌های رسمی و بین‌المللی گرفته تا اقدامات ولو ساده‌ای از ایجاد یک سایت در خصوص تروریسم سایبری در جهان به راهبری ایران را در بر گیرد.

شاید هم باید در کنار سازمان حقوق بشر، پیشنهاد ایجاد سازمان جهانی حقوق مجازی نیز ایجاد شده و تخلفات و تعرضاتی از این دست را محکوم و پیگیری کند.

البته بدیهی است در این میان شخص وزیر ارتباطات که بخش اعظم سوابق ایشان در حوزه دیپلماسی بوده، می‌تواند به این تحرکات سرعت بیشتری بدهد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما