وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 13:06   |   کد مطلب: 13277
فرماندار رزن گفت: استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای از دیگر راه های بالا بردن راندمان آب است که شهرستان رزن از 31 هزار هکتار اراضی قابل کشت 30 هزار هکتار مجهز به سیستم تحت فشار است و رزن رتبه اول را در این زمینه دارد.

به گزارش نافع، فتحعلی حسینی افزود: با مصرف 20 لیتر آب در ثانیه در بخش کشاورزی می توان برای پنج نفر اشتغال ایجاد کرد در حالیکه با این مقدار آب مصرفی در حوزه صنعت حداقل برای 50 نفر شغل پایدار ایجاد می شود.

حسینی گفت: هم اینک میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی 90 درصد، در بخش آشامیدنی هفت درصد و در بخش صنعت سه درصد است در حالی که میزان آب اختصاص یافته در جهان به بخش صنعت بسیار بیشتر از ایران است.

وی افزود: به این منظور دنبال هدایت آب از بخش کشاورزی به بخش صنعت هستیم چون سوق دادن آب به بخش صنایع بازدهی و بهره وری بیشتری به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در دهه کنونی آب به عنوان یکی از چهار عنصر اصلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بگونه ای که هم اینک هر گونه فعالیت و توسعه بدون آب راه به جایی نمی برد.

فرماندار رزن اظهار کرد: وضعیت ایران از نظر آب با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان و بارندگی 250 تا 500 میلیمتر در سال نشان از ضرورت استفاده بهینه از این منبع خدادادی است.

وی اضافه کرد: شهرستان رزن از نظر وجود آب غنی است بگونه ای که از 172 رشته غنات موجود در این منطقه 140 رشته فعال می باشد و با حفر چاه 20 متری می توان به آب رسید.

فرماندار رزن اظهار کرد: ایجاد حساسیت و فرهنگسازی به همراه بهره گیری از روش های نوین کاهش مصرف آب بهترین راهکار مقابله با بحران آب است که باید نهادهای فرهنگی با ایجاد حساسیت و اطلاع رسانی و آگاه سازی شرایط کاهش مصرف آب را مهیا کنند.

حسینی اضافه کرد: برای بالا بردن راندمان آب ابتدا چاه های غیر مجاز شناسایی شد که از چهار هزار مورد چاه غیر مجاز موجود در استان 800 حلقه در شهرستان رزن قرار دارد.

وی گفت: 630 حلقه چاه امسال تاکنون در استان مسدود شد که در رزن با وجود اینکه حکم انسداد 276 حلقه دریافت شده ولی تا کنون 134 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است.

وی اضافه کرد: با انسداد 134 حلقه چاه آب غیرمجاز در مجموع 42 میلیون مترمکعب در بخش آب صرفه جویی شد و در این زمینه رزن رتبه برتر استان را به خود اختصاص داد.

فرماندار رزن از تدوین سند جامع کاهش مصرف آب خبر داد و تاکید کرد: برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی باید به سمت کشت محصولات کم آب بر همچون زعفران و محصولات باغی رفت.

حسینی اضافه کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای از دیگر راه های بالا بردن راندمان آب است که شهرستان رزن از 31 هزار هکتار اراضی قابل کشت 30 هزار هکتار مجهز به سیستم تحت فشار است و رزن رتبه اول را در این زمینه دارد.

شهرستان رزن با دو هزار و 728 هکتار وسعت، سه بخش، سه شهر و 126 روستا افزون بر 116 هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما