وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 07:44   |   کد مطلب: 13047
خانه های آنچنانی متری15میلیون تومان در همدان!
فکر می‌کنید گرانترین خانه‌های کشور در کدام شهر قرار دارد؟ همدان یکی از شهرهایی است که در آن آپارتمانهای گران قیمت قرار دارد و قیمت برخی از این آپارتمان‌های لوکس به متری 15 و خانه‌های ویلایی به 12 میلیون تومان نیز می رسد.

به گزارش نافع، بازار مسکن همدان پس از اینکه در دورانی قیمتهای نزولی را تجربه کرد و کاهش های داشت به یکباره از ابتدای سالجاری راکد شد. با وجود اینکه توقف احداث مسکن مهر هیچ تاثیری بر رونق بازار نداشت اما به گفته برخی کارشناسان این عرصه، آغاز اجرای این طرح بر روی افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بود و موجب گرانی مصالح ساختمانی شد.

همدان جزو گرانترین مناطق شهری است و در حال حاضر قیمت مسکن در همدان نسبت به سایر شهرها بالاتر است و در برخی موارد با خانه های پایتخت نشینان برابری می‌کند که باید علت آن را یافت.

هر چند به گفته برخی کارشناسان این دولت‌ها هستند که همواره تعمداً رکورد بخش مسکن را ایجاد می‌کنند و قیمت مسکن را ثابت نگه می دارند تا آمار مناسبی اعلام کنند در حالیکه این امر علاوه بر اینکه ضرر و زیان‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند، موجب کوچ سرمایه از بخش مسکن می‌شود چراکه همواره سرمایه‌های خرد و کوچک هستند که وارد بخش مسکن می‌شوند و وقتی که رکود رخ می دهد سرمایه‌های خرد و تولیدکنندگان کوچک از این بازار فرار کرده و کوچ می‌کنند و همین می‌شود که می‌بینیم مرکز آمار اعلام می‌کند ساخت و ساز 50 درصد کاهش یافته است.

و اما این پایان قصه نیست و ما همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم به طوریکه در شهری همچون همدان که نیمه صنعتی و کشاورزی است و آنطور که گفته می شود توسعه نیافته است پس دلیلی بر گران بودن قیمت مسکن وجود ندارد و ذکر دلایلی همچون محدود بودن شهر از سه طرف هم نمی تواند ما را راضی به این کند که شهر همدان جزو شهرهایی باشد که گرانترین خانه ها را دارد.

از طرف دیگر ما شاهد این هستیم که شهر را به دو قسمت شمال شهر و جنوب شهر یا به عبارتی بالای شهر و پایین شهر تفکیک کرده اند و جالب این است که بالانشینان شهر ما در جنوب شهر ساکن هستند و پایین شهر در شمال شهر واقع است و موقعیت جغرافیایی هم تعیین کننده نرخ مسکن است و باعث شده تراکم جمعیت در شمال شهر افزایش یابد و زمین های بسیاری در بالای شهر بلااستفاده باقی بماند و گاها دیده می شود این زمین های دنج و بکر به سرمایه گذارانی واگذار می شود که خانه های آنچنانی می سازند و با نرخ های بالا می فروشند به عبارتی از آب کره می گیرند!

شهرستان همدان با ۲۸۳۱ کيلومتر مربع وسعت و متوسط ارتفاع ۱۸۲۰ متر از سطح دريا، نخستین قطب جمعيتی استان همدان محسوب می‌شود. این شهرستان یکی از ۹ شهرستان استان همدان به مرکزیت شهر همدان است. جمعیت این شهرستان بنا بر سرشماری سال 90، 594 هزار و 406 نفر است و از دو بخش و ۸ دهستان تشکیل شده‌ است.

نبود نقدینگی از علل اصلی رکود در بازار مسکن است

نایب رئیس نظام مهندسی همدان به خبرنگار ما گفت: نبود نقدینگی در جامعه یکی از علل اصلی رکود در بازار مسکن است.

"محمد یونسیان" با اشاره به اینکه بازار مسکن در همدان مانند تمام نقاط کشور دچار رکود شده است، اظهار کرد: این رکود دلایل مختلفی داشته که نبود نقدینگی در جامعه یک از علل اصلی آن است.

 وی افزود: سیستم بانکی و سودهای بالای بانکی باعث شده تا بسیاری افراد از سرمایه گذاری در مسکن چشم پوشی کنند که این وضعیت باعث ایجاد رکود در بازار مسکن شده است.

مسکن یکی از بهترین موارد سرمایه گذاری در همدان است

یونسیان بیان کرد: مسکن یکی از بهترین موارد سرمایه گذاری در همدان بوده اما به علت بهره های بالای بانکی کسی حاضر به ریسک در این زمینه نیست.

وی با بیان اینکه کسانی که در همدان ساخت و ساز می کردند توان کمتری نسبت به گذشته برای ادامه کار دارند، تصریح کرد: این مساله به علت بالا بودن قیمت زمین در همدان است چرا که گسترش همدان محدود بوده و مناطق خوب آن انگشت شمارند.

زمین های بسیاری در مناطق مرغوب همدان بلاتکلیف مانده است

وی اظهار کرد: زمین های بسیاری در مناطق مرغوب شهر همدان بلاتکلیف مانده است و نیاز است در این زمینه مدیریت لازم اعمال شود.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی تهران ادامه داد: با تعیین تکلیف کردن این زمین ها قطعا قیمت زمین در همدان کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بحث زمین و مسکن در همدان جای کار زیادی دارد، عنوان کرد: مناطق ارزشمند همدان فقط در جنوب شهر قرار گرفته و نتوانسته ایم در مناطق دیگر پتانسیل سازی کنیم.

مدیریت شهرسازی اختلاف قیمت زمین را کاهش می دهد

یونسیان با بیان اینکه با مدیریت شهرسازی می توان اختلاف قیمت زمین را پایین آورد، بیان کرد: با اعمال تدابیر در بحث شهرسازی و توزیع مناسب خدمات شهری می توانیم در سایر نقاط شهر پتانسیل سازی کرده تا از نظر ارزش کل شهر به شکلی مدیریت شود که اختلاف قیمت زمین را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت زمین در نقاط مختلف همدان بسیار زیاد است بطوریکه این قیمت ها کارشناسی نیست چرا که در زمانی که عرضه محدود شود تعیین کننده قیمت فروشنده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران اظهار کرد: در نظام مهندسی همدان بدنه کارشناسی قوی در هفت رشته وجود دارد که می توانند به بهبود وضعیت مسکن کمک کنند.

یونسیان با اشاره به بلند مرتبه سازی در شهر همدان گفت: یکی از اشکالات شهرسازی در همدان پراکندگی بلندمرتبه سازی ها است.

نایب رئیس نظام مهندسی همدان به وضعیت ایمنی در ساخت و سازها در همدان اشاره کرد و گفت: ساختمان هایی که در همدان احداث می شود از نظر ایمنی در ردیف های اول کشور است.

بازار مسکن در همدان اوضاع خوبی ندارد

رئیس اتحادیه املاک استان همدان نیز به خبرنگار ما گفت: بازار مسکن در همدان اوضاع خوبی ندارد.

"محمد قدیمی" با اشاره به اینکه خرید و فروش مسکن در همدان راکد است، اظهار کرد: این رکود به علت نبود نقدینگی در بخش مسکن است.

وی با بیان اینکه همدان رتبه نخست گرانی مسکن در کشور را دارد، افزود: شهر همدان محدودیت مکانی دارد و برخی از نقاط آن به دامنه کوه وصل شده و در واقع بن بست است.

قدیمی تصریح کرد: همدان یکی از شهرهای مهاجرپذیر است و نبودن کارخانجات و صنایع مادر در استان که سرمایه‌ها به سمت تولید گرایش یابند همه این عوامل باعث افزایش و گرانی قیمت مسکن در همدان شده است.

رئیس اتحادیه املاک استان همدان یادآور شد: قیمت مسکن در نقاط مختلف همدان متفاوت است اما با این وجود در تمامی نقاط گرانی مسکن به چشم می خورد بطوریکه قیمت مسکن در شهرک ها بین 2 تا 3 میلیون و در قسمت های بالای شهر تا 5 میلیون هم می رسد.

وجود آپارتمانی لوکس با متری 15 میلیون تومان در همدان

وی با بیان اینکه یکی از آپارتمانهای لوکس در شهر همدان دارای امکاناتی چون سونا، جکوزی، استخر و پارکینگی با قابلیت انتقال خودرو تا درب واحد متری 15 میلیون تومان معامله شده است، خاطرنشان کرد: ملک در منطقه استادان و متخصصین متری 5 میلیون تومان، پردیس متری 4 میلیون تومان، مهدیه متری 3 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت آپارتمان از یک میلیون و 500 هزار تومان در شهرکها آغاز می شود و تا 12 میلیون تومان در بالای شهر می رسد.

سقف قیمت خانه های ویلایی در همدان 12 میلیون تومان است

قدیمی تصریح کرد: در مجموع قیمت هر متر خانه ویلایی در شهر همدان از یک میلیون تومان تا 12 میلیون تومان است به طوریکه در بالای شهر از 5 تا 10 میلیون تومان و در پایین شهر از یک میلیون تومان تا سه میلیون تومان قیمت این نوع خانه هاست.

وی خاطرنشان کرد: پنت هاوس های همدان بیشتر در بالای شهر واقع شده و از متری 6 تا 7 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

قدیمی عنوان کرد: تعداد معاملات صورت گرفته در سالجاری 18 هزار و 351 معامله بوده که این معاملات شامل قراردادهای توافقی، بی نامه و پیش فروش است.

قیمت زمین و ملک در همدان آزاد است

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز درباره قیمت زمین و مسکن در همدان به خبرنگار ماگفت: قیمت زمین و ملک در همدان آزاد است و معمولا رقابتی بوده و در بازار بر اساس عرضه و تقاضاست.

"محمد رودباری" اظهار کرد: معمولا قیمت ملک در همدان نسبت به سایر جاها گرانتر است که نیاز دارد بحث کارشناسی دقیقی بر روی آن انجام شود.

وی تصریح کرد: قیمت مسکن نیز با توجه به بالا بودن قیمت زمین نسبت به شهرهای همسطح خود گرانتر است.

هیچ زمین بلاتکلیفی در همدان وجود ندارد

وی درباره تعیین تکلیف زمین هایی مرغوب موجود شهر نیز گفت: کاربری تمام زمین های موجود در محدوده شهر با توجه به تدوین طرح تفصیلی مشخص است و اگر در این مناطق ساخت و سازی انجام نمی شود دلیل بر بلاتکلیفی آن نیست و مالکان و نوع کاربری این زمین ها مشخص است.

رودباری با اشاره به اینکه نوع استفاده و کاربری زمینها در طرح های تفصیلی شهرها مشخص است، تصریح کرد: مردم همدان علاقه زیادی به خرید زمین و ملک دارند و روی این قضیه سرمایه گذاری زیادی کرده و به عنوان کالای سرمایه ای به نگاه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: جای توسعه و ساخت و ساز به سمت جاده تهران وجود دارد منتها الان ساخت و ساز بسیاری از زمین ها انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن یک سال است راکد است و خرید و فروش به راحتی انجام می شود، تصریح کرد: آغاز طرح مسکن مهر با وجود اینکه 37 هزار خانوار را در استان خانه دار کرد اما قیمت ها را کاهش نداد بلکه شتاب در ساخت و سازها بر روی قیمت مصالح تاثیر گذاشت و باعث افزایش نرخ ها شد اما بعد از توقف مسکن مهر قیمت مصالح هم راکد ماند هر چند قیمت برخی مصالح کاهش یافته است.

 بیان دلایلی همچون نبود نقدینگی به هیچ وجه قابل قبول نیست چراکه مدام از وجود سرمایه در دست مردم صحبت به میان می آید و از آنان در خواست می شود پولهایشان را در موسسات و بانکها  بگذارند و یا در صنعت سرمایه گذاری کنند پس می توان گفت طرح این مساله به نوعی توجیه است و دلایل دیگری مطرح است که باید مسئولان مربوطه به آن پاسخ دهند.

همچنین مدیریت در رفع اختلاف قیمت در نقاط مختلف شهر هم کاری دشوار است چراکه قیمت ها مبنای مشخصی ندارد و این امر در کوتاه مدت رخ نداده که سریعا برطرف شود بلکه به نظر می رسد تمامی دستگاه ها و سازمانها در به وجود آمدن این امر مقصر هستند و نمی توان گفت نهاد خاصی باید عهده دار رفع این معضل باشد.

پس باید گفت رکود مسکن آنچنان که باید در کاهش قیمت های مسکن در همدان موثر نبوده و هر کس به هر نرخی که می خواهد خانه اش را معامله می کند و هیچ کارشناسی نیست که قیمت گذاری ها را بر عهده بگیرد و مردم هم تابع آن باشند. حتی جالب اینجاست که در برخی موارد قیمت خانه هایی که در شهرکها و یا شمال شهر واقع است با خانه های بالای شهر برابری می کند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما