وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 28 دى 1393 ساعت 12:39   |   کد مطلب: 12224
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اعلام کرد
دشتهای قهاوند بحرانی ممنوعه است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: دشت رزن و قهاوند در حال حاضر 69 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد که باید این دشت‌ها را به عنوان مناطق بحرانی ممنوعه اعلام کرد.

به گزارش نافع به نقل از پایگاه خبری جهاد پرس مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه آب استان از دو منبع سطحی و زیرزمینی تامین می‎شود، اظهار داشت: حجم کل آب مصرفی آب استان سالانه 2 میلیارد و 394 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه بیشترین منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‎شود، گفت: سالانه 2 میلیارد و 110 میلیون مترمکعب آب معادل 91 درصد در بخش کشاورزی استان همدان مصرف می‎شود.

عزالدین با اشاره به اینکه سالانه 180 میلیون مترمکعب معادل 7 درصد منابع آب استان برای مصرف شرب است، تصریح کرد: همچنین در بخش صنعت 59 میلیون مترمکعب معادل 2 درصد از منابع آب استان همدان برای بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه همدان دارای هفت محدوده مطالعاتی در استان همدان است، افزود: محدوده مطالعاتی همدان- بهار 2 هزار و 463 کیلومترمربع وسعت دارد که مساحت آبخوان آن 468 کیلومترمربع است.

وی به اشاره به اینکه آمارگیری از این محدوده از سال 71 آغاز شده است، گفت: از ابتدای آمارگیری تاکنون سطح آبخوان بیش از 20 متر افت داشته و 20 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد.

عزالدین مساحت محدوده مطالعاتی کبودراهنگ را 3 هزار و 470 کیلومترمربع اعلام کرد و گفت: وسعت آبخوان این محدوده هزار و 186 کیلومترمربع است که مطالعات آن از سال 67 آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سطح آب در این محدوده مطالعاتی بیش از 42 متر افت داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر این محدوده با 80 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: دشت رزن قهاوند 3 هزار و 168 کیلومترمربع مساحت دارد که هزار و 709 کیلومتر مربع آن را آبخوان تشکیل می‎دهد.

وی میزان افت آب در اسن دشت مطالعاتی را 10 متر اعلام کرد و گفت: دشت رزن قهاوند در حال حاضر 69 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد که باید این دشت‌ها را به عنوان مناطق بحرانی ممنوعه اعلام کرد.

عزالدین با اشاره به اینکه احترام به قانون توزیع عادلانه آب، برابر با حفظ منابع آب و تضمین بقای آن است، اظهار داشت: ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب برای متخلفان در حوزه آب مجازات‌هایی تعیین کرده است که لازم‌الجرا نیز هست.

دیدگاه شما