وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 27 دى 1393 ساعت 18:17   |   کد مطلب: 12209
رئیس انجمن بیماران ام اس استان همدان گفت:تست های مختلف در خصوص اثر ورزش بر بیماری توسط نورولوژیست ها با واحد EDSS، انجام و بسیار مثبت ارزیابی شده است که با کاهش خستگی عملکرد و توانایی بدن نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش نافع، دکتر مهردخت مزده در گفت و گو با خبرنگار ما هدف ورزش را ایجاد تناسب و تعادل در بدن دانست و افزود: برای افرادی که حساسیت زیادی به گرما دارند، ورزش در آب بسیار مناسب بوده، همچنین آب حرکت را آسان می کند به گونه ای که انجام برخی حرکات خارج از آب بسیار مشکل است.

وی انجام  ورزش به صورت گروهی را موثرتر خواند و گفت: تمرین های گروهی کمک بسیاری به حس بهبود و شادی خواهد کرد که تاکنون بهبود در راه رفتن، تحرک و عملکرد مثانه و روده پس از ورزش بسیار دیده شده است.

دکتر مزده در ادامه تصریح کرد: قدرت و خستگی در بیماران مبتلا به ام اس، طی برنامه ۱۰ هفته ای حرکت در آب بررسی شده که عملکرد دست و پا به طور محسوسی بهبود یافته است.

وی به تاثیر ورزش بر افراد مبتلا به ام اس اشاره و اضافه کرد: طی بررسی های انجام شده، قدرت ماهیچه ها و همچنین قدرت تنفس شش ها پس از سه تمرین ۴۰ دقیقه ای در هفته بدون در نظر گرفتن میزان ناتوانی جسمی به شدت افزایش می یابد.

وی افزود: تست های مختلف در خصوص اثر ورزش بر بیماری و حالت و اندازه خستگی توسط نورولوژیست ها با واحد EDSS، انجام و بسیار مثبت ارزیابی شده است که در آن بهبود حرکتی در شانه ها، آرنج، زانو، قدرت بازو و پا و عملکرد تنفسی مشاهده شده که با کاهش خستگی عملکرد و توانایی بدن نیز افزایش خواهد یافت.

دکتر مزده در بخش دیگر به انواع حرکات ورزشی موثر در بیماری ام اس اشاره کرد و گفت: یکی از این ورزش ها دویدن به صورت نشسته است که افراد باید راه رفتن را برای خود شبیه سازی کنند، به عنوان مثال بر روی لبه صندلی یا تخت نشسته و یک پا را از روی زمین بردارید و جلوتر بگذارید و سپس به عقب بازگردانید و این عمل را برای پای دیگر نیز انجام دهید و یا دست ها را از آرنج خم کرده و به عقب و جلو ببرید، اگر این اعمال را برای بیش از یک دقیقه انجام دهید خواهید دید که ضربان قلب شما بالاتر رفته و عمیق تر نفس می کشید.

وی از دیگر ورزش های مناسب بیماران ام اس را مشت زدن در حالت نشسته عنوان و اظهار کرد: در حالیکه نشسته اید به اطراف، بالا و پایین مشت بزنید. این حرکت به خصوص زمانی که احساس ناراحتی و اضطراب دارید موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما