وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 25 دى 1393 ساعت 12:48   |   کد مطلب: 12172
مدیرکل پزشکی قانونی همدان در گفتگو با نافع:
سقط درمانی مجاز و قانونی است / 96 مجوز سقط درمانی در همدان صادر شد
سقط درمانی مجاز و قانونی است / 96 مجوز سقط درمانی در همدان صادر شد
با صدور مجوز سقط جنين در موارد بيماري هاي جنين که با فتواي مقام معظم رهبري عملي شد، تحولي اساسي در سقط جنين درماني صورت گرفت.

به گزارش نافع، قانونی مربوط به سقط جنین در مجلس مورد بررسی و به روز رسانی قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند از موفق‌ترین قوانین بوده که سقط درمانی نام داشته و مجاز و قانونی است، بنابراین هدف از این قانون حفظ جان مادران است.

نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 1376 با فتوای مقام معظم رهبری جهت تالاسمی ماژور اجازه سقط جنین صادر و  پس از آن در سال 1381 لیست موارد مجاز سقط جنین اعلام شد، در حقیقت موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بودند که در نهایت در سال 1384 ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون در سراسر کشور اجرا می‌شود.

کاهش 23 درصدی سقط درمانی در همدان

مدیرکل پزشکی قانونی همدان در گفتگو با خبرنگار نافع با اشاره به کاهش 23 درصدی سقط درمانی در همدان گفت: از ابتدای سال تاکنون 96 مجوز سقط درمانی در همدان صادر شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 125 مورد بوده است.

علی‌احسان با بیان اینکه مجوز سقط درمانی به درخواست فرد و در شرایط وجود خطر جانی برای مادر صادر می‎شود، افزود: در صورتی که ادامه بارداری برای مادر خطرناک باشد و یا به عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین منجر شود این مجوز نیز صادر می‎شود.

وی اظهار داشت: صدور مجوز برای سقط درمانی زمانی است که این موارد از سوی سه پزشک متخصص و پزشکی قانونی تایید شود و سن جنین نیز کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

صالح ادامه داد: اگر سن جنین از 19 هفته بیشتر بوده باشد و یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد در آن صورت به هیچ عنوان برای متقاضی مجوز سقط صادر نخواهد شد.

این مسئول با تأکید بر اینکه درخواست‌های مربوط به سقط ‌درمانی بدون نیاز به دستور قضایی بررسی می شود، دلیل آن را اهمیت به مقوله زمان در رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها عنوان کرد.

علی احسان صالح افزود: با توجه به اهمیت زمان در پرونده‌های سقط درمانی، پزشکی قانونی مدارک متقاضیان را در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‎دهد و در صورت وجود شرایط قانونی با درخواست سقط جنین موافقت می‌شود.

 

سقط‌های غیرقانونی گاهی مرگ مادر را به دنبال دارد

مدیرکل پزشکی قانونی همدان در ادامه با اشاره به به مراکز غیرقانونی سقط جنین یا همان زیرزمینی خاطرنشان کرد: امروزه موضوع سقط جنین غیر قانونی، همه گیر شده است و مادران به دلیل مشکلات مالی و فرزند ناخواسته هر کاری می کنند تا جنین را از بین ببرند اما خوشبختانه سقط جنین جرم شناخته شده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است.

 علی احسان صالح ابراز داشت: همچنین باید بین سقط جنین و سقط درمانی تفکیکی قائل شده و بدانیم که سقط درمانی با وجود مجوز و درشرایط خاص انجام شده اما سقط جنین در مراکز مخفی بوده و گاهی بی دلیل است و جنین بالای 19 هفته است که در این راستا باید گفت که در سقط جنین موضوع حیات فرزند و مادر مد نظر بوده و کوچکترین خطایی جان آن را به خطر می اندازد.

وی اذعان داشت: این روز‌ها اینترنت و ماهواره با تجویز قرص و دارو تشویق به این امر می کنند که خطرات جبران ناپدیری به دنبال دارد که کارشناسان معقتدند که در خصوص موارد پزشکی نباید به دنبال اینترنت رفت.

 

گفته می شود با افزايش موارد مجوز سقط جنين درماني از آمار سقط هاي غير قانوني کاسته خواهد شد و اين خود موجب افزايش سلامت زنان باردار مي شود به همین منظور با افزايش ميزان آگاهي کادر پزشکي از موارد مجاز سقط درماني و قوانين مربوط به آن و نيز مجازات هاي سقط جنين جنايي مي توان به سلامت جامعه زنان باردار کمک شاياني کرد، همچنین با آشنايي به قوانين و مقررات و بخشنامه هاي سقط جنين درماني از مشکلات متخصصين زنان و زايمان نيز در اين زمينه کاسته مي شود.

گفتگو از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما