وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 2 دى 1393 ساعت 10:01   |   کد مطلب: 11734
 نویسندگان باید فرزند زمان خویش باشند
نویسنده کتاب دختره شینا در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نوجوانان و کودکان در این زمان دغدغه‌ها و نیازهای دیگری متفاوت با زمان کودکی نویسندگان دارند و طور دیگری فکر می‌کنند.

به گزارش نافع بهناز ضرابی‌زاده  افزود:نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هر چه بیشتر به فضای فکری آنها نزدیک شوند و با دغدغه‌ها و نیازهای آنها آشنایی بیشتری داشته باشند و سعی کنند در آن فضا بنویسند، این موضوع قطعا می‌تواند کودکان ما را به خواندن و مطالعه کتاب راغب‌تر کند.

او گفت: همه چیز از کودکی آغاز می‌شود به این معنا که وقتی کودکان در سن رشد هستند از الگوهای خود یعنی پدر و مادر تاثیر می‌پذیرند.

ضرابی‌زاده تاکید کرد: اگر خانواده‌ای در خانه‌اش قائل به کتاب‌خوانی باشد و قدر کتاب را بداند و پدر و مادر نیز کتاب‌خوان باشند می‌توانند امیدوار باشند که فرزند آنها نیز کتاب‌خوان شود، اما اگر در منزل حتی شرایط دسترسی به کتاب را برای کودکانمان ایجاد نکنیم و کتابخانه جزو ملزومات زندگی ما نباشد، مسلما کودکان ما به سمت کتاب تمایل پیدا نمی‌کنند.

او در ادامه اظهار کرد: متاسفانه طبق آمار در بسیاری از منازل خانواده‌های ایرانی کتاب و کتابخانه وجود ندارد، در حالی که وجود کتابخانه در خانه مانند وجود یخچال و اجاق گاز ضروری است. وقتی جایگاهی برای کتاب و کتابخانه تبیین نکرده‌ایم نمی‌توانیم بگوییم چرا کودکان ما کتاب‌خوان نشده‌اند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: پس از بزرگ شدن و رفتن کودکان به مدارس متاسفانه باز هم می‌بینیم کودکان به کتاب دسترسی ندارند و صرفا یک‌سری کتاب‌های بزرگسال تاریخ مصرف گذشته در قفسه کتاب کتابخانه‌های مدارس وجود دارد. با وجود این مشکلات مشخص است که کودکان به سمت کتاب سوق پیدا نمی‌کنند و حتی ممکن است در بعضی مواقع از کتاب خواندن نفرت پیدا کنند.

ضرابی‌زاده با اشاره به این‌که جشن‌هایی که برای کتاب گرفته می‌شود بسیار موثر است، یادآور شد: خوشبختانه در سالهای اخیر حرکت شایسته‌ای به نام رونمایی از کتاب انجام می‌شود که کار بسیار خوبی برای تبلیغ و شناساندن کتاب به مردم است. برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب نیز در تبلیغ و افزایش کتاب‌خوانی موثر است. رسانه‌ها هم باید جایگاه و برنامه خاص ویژه کتاب داشته باشد.

او در ادامه اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب از حرکت‌های بسیار خوب فرهنگی است اما متاسفانه ایراداتی نیز به آن وارد است از جمله این‌که انتشاراتی‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های استانی کتاب‌هایی را می‌فرستند که فروش ندارند و از فرستادن کتاب‌های پرتیراژ و به چندین چاپ‌رسیده امتناع می‌کنند، اما با وجود همه مشکلات، برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار مثمرثمر است.

انتهای پیام /ح

دیدگاه شما