وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 28 آذر 1393 ساعت 13:48   |   کد مطلب: 11673
نرخ رشد باروری در همدان پایین است
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه نرخ رشد باروری در همدان پایین است، گفت: متوسط نرخ رشد باروری در همدان 1.8 درصد است.

به گزارش نافع، مصطفی حسنی با اشاره به میزان نابرابری سن ازدواج جوانان در کشور و نیز در استان همدان، اظهار کرد: باید سن ازدواج با در نظر گرفتن مقوله سلامتی مورد توجه باشد.

وی افزود: از آنجا که درصدی از ازدواج‌‌ها در سنین پایین 18 سالگی و نیز 35 سالگی اتفاق می‌افتد، چنین وضعیتی داشتن فرزند سالم را با خطر مواجه می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: امروزه مستندات علمی ثابت می‌کند بارداری سنین زیر 18 سال و بالای 35 سال عوارضی دارد و نباید دختران را در سنین پایین تشویق به ازدواج و فرزندآوری کرد.

وی با تأکید بر افزایش نرخ رشد باروری در کشور، گفت: ملاک ما در تشویق به باروری، افزایش رشد جمعیت نبوده بلکه هدف افزایش نرخ رشد باروری است و باید از سوی مبلغین نیز این امر مورد توجه باشد.

حسنی تصریح کرد: افزایش جمعیت یعنی افزایش تعداد افراد جامعه در حالی که در افزایش نرخ باروری میزان جایگزینی آن مد نظر است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که اگر خانواده‌ای دارای یک فرزند بوده تمایل به آوردن فرزندان دیگری داشته باشد، نه اینکه خانواده‌های پرجمعیت تعداد فرزندان خود را افزایش دهند که این می‌تواند مشکلات معیشتی و ... را در برداشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه به طور متوسط نرخ رشد باروری در همدان 1.8 درصد است و این میزان باید به 2.1 برسد تا ما نسبت به جاگزینی و کاهش جمعیت نگران نباشیم، گفت: برخی خانواده‌ها با وجود رفاه اقتصادی و نیز توانایی در امر تربیتی فرزندان تمایلی به فرزندآوری ندارند که ما باید آنها را تشویق به این مهم کنیم.

وی افزود: در برخی روستا‌ها‌ی استان ازدواج در سنین پایین یک ارزش تلقی می‎شود که باید در این زمینه آگاهی و اطلاع‌رسانی مورد توجه باشد.

حسنی ادامه داد: در روستاها وجود این فرهنگ که اگر دختر در سنین پایین ازدواج نکند دیگر نمی‌تواند تشکیل خانواده دهد آنها را تشویق به ازدواج در سنین پایین کرده که این امر می‌تواند خطرات بارداری را تشدید کند.

وی خطرات بارداری در سنین پایین را شامل سقط جنین، زایمان زودرس، تولد فرزند با نقص عضو و... دانست و افزود: این مسئله از لحاظ علمی ثابت شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اهمیت به مشاوره و آگاهی در امر ازدواج گفت: تمام خطرات بارداری در سنین پایین 18 سالگی و بالای 35 سال باید از سوی مراکز بهداشتی و مبلغان اطلاع‌رسانی شود تا افراد بتوانند با آگاهی بیشتر اقدام به فرزندآوری کنند که وظیفه بهداشت نیز در این زمینه اطلا‌ع‌رسانی درست و علمی بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت متأسفانه در کشور زنگ خطری برای آینده است، عنوان کرد: در چند سال آینده اگر نرخ رشد جمعیت به همان صورتی که هست باقی بماند جمعیت کشور رو به پیری رفته و از جمعیت جوان آن کاسته خواهد شد.

حسنی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به افزایش جمعیت یادآور شد: با پایین بودن نرخ رشد جمعیت کشور از نرخ استاندارد، باید نرخ رشد باروری مورد توجه بیشتری باشد.

وی با تأکید به ارائه راه‌حل‌های درست و منطقی در افزایش جمعیت گفت: باید مسئولین نسبت به اینکه در برخی از مناطق استان نرخ رشد باروری بالا است و در برخی دیگر پایین اطلاع کافی داشته تا بر اساس آن به رفع مشکل بپردازند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه باید به تعریف درست از نرخ باروری اقدام کرد، افزود: انتظار است که در استان همدان اطلاع‌‌رسانی علمی و منطقی در افزایش جمعیت مورد توجه باشد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما