وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 21:55   |   کد مطلب: 11648
ماهیت سکولاری علوم غربی باعث جدایی حوزه و دانشگاه شد
رییس بسیج اساتید استان همدان با اشاره به مبانی فکری دانشمندان جهان غرب، گفت: آنچه باعث تشدید جدایی حوزه و دانشگاه در طول تاریخ شد، ورود رشته های مختلف علم با ماهیت سکولاری از جهان غرب به جهان اسلام بود.

به گزارش نافع کورنگ؛ دکتر علی طاهری رییس بسیج اساتید استان همدان در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه پیام نور کبودراهنگ برگزار شد، گفت: نظر برخی از بزرگان که جدایی حوزه و دانشگاه را یک ضرورت تاریخی تلقی می کنند، صحیح نیست.

طاهری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که تخصص های حوزه ای را در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی را در حوزه تدریس کنند.

وی اظهار داشت: اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به هم کمک کند و با یکدیگر همکاری نمایند دو شعبه از یک موسسه علم و دین باهم هستند.

رییس بسیج اساتید استان همدان مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در اهداف کلی عنوان کرد و گفت: موسسه علم و دین یک موسسه ای واحد و غیر قابل تفکیک هستند که از دو شعبه حوزه و دانشگاه تشکیل شده اند.

وی با اشاره به دیدگاه های مختلف در باب وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در این مورد سه دیگاه غالب شامل دیدگاه حداکثری، حداقلی و واقع گرایانه وجود دارد.

طاهری ضمن تشریح این سه دیدگاه گفت: دیدگاه حداکثری این است که حوزه و دانشگاه باهم ادغام شده و یک موسسه علمی واحد را تشکیل دهند.

 وی نظر حداقلی را فعالیت علمی مستقل حوزه و دانشگاه همراه با تعامل با یکدیگر عنوان کرد و گفت: در این دیدگاه حوزه و دانشگاه از اساتید همدیگر بهره می برند و با برگزاری نشست های مختلف، به تعامل با یکدیگر می پردازند.

رییس بسیج اساتید استان همدان دیدگاه سوم را دیدگاه واقع گرایانه و کاربردی اعلام کرد و با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: آنچه که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه اهمیت دارد وحدت در هدف است.

دکتر طاهری به تشریح این دیدگاه پرداخت و گفت: از آنجا که در نگاه اسلامی هدف علم و هر تلاشی تقویت انسان مقرب به ذات حق تعالی است؛ بنابراین اگر حوزه و دانشگاه در این مسیر گام بردارند، می توانند با پذیرش کار کردها، ظرفیت ها و توانمندی های متفاوت هر نهاد، در راستای وحدت این دو موسسه علمی گام بردارند.

وی عامل سازنده تمدن نوین اسلامی را حوزه و دانشگاه اعلام کرد و گفت: هدف حوزه و دانشگاه، تقویت انسان مد نظر اسلام است که در نهایت زمینه وحدت واقع گرایانه را به وجود می آورد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما