وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 25 مهر 1393 ساعت 15:24   |   کد مطلب: 10205
غذا در طب سنتی، اسلامی
از منظر طب سنتی، اسلامی غذای سالم باید دارای سه شرط حلال، طیب و مناسب با مزاج باشد و گاهی بهترین غذا مناسب با مزاج نمی باشد و باید از خوردن آن صرف نظر کرد.

، وحید خلجی درباره غذا در طب سنتی، اسلامی اظهار کرد: از منظر طب سنتی، اسلامی غذا هشت نوع است که یکی از آنها خوردن و آشامیدن می باشد و غذای شنوایی، دیداری، لامسه، روح، معنوی، جنسی و غذای انس از دیگر انواع دیگر غذاها می باشد که هر کدام در جای خود اهمیت خاصی دارد.

وی به آیه “کلو من طیبات” اشاره کرد و افزود: از منظر طب سنتی، اسلامی غذای سالم باید دارای سه شرط حلال، طیب و مناسب با مزاج باشد و گاهی بهترین غذا مناسب با مزاج نمی باشد و باید از خوردن آن صرف نظر کرد.

این عطار ملایری به حدیث بصری امام صادق(علیه السلام) اشاره کرد و گفت:  غذا باید به اندازه و یک سوم اشتها خورده شود همانگونه که امام صادق(علیه السلام) در حدیث بصری نُه دستورالعمل را برای بصری و تمامی جویندگان راه حقیقت تا ابد بیان و به بصری عنوان کرده است “مبادا چیزی بخوری که به آن اشتها نداری زیرا باعث حماقتت می شود .”

وی حدیث امام رضا(علیه السلام) در رساله ذهبیه را یکی از مهمترین نکات غذا دانست و تاکید کرد: همانگونه که امام رضا(علیه السلام ) در این حدیث می فرمایند “اگر می خواهید معده سالم داشته باشید قبل و همراه غذا آب نخورید.” و نه تنها آب بلکه هیچگونه مایعاتی را قبل و هنگام غذا ننوشید.

خلجی لقمه کوچک، خوب جویدن، آرام خوردن غذا را از دیگر نکات آداب صحیح غذا خوردن دانست و تصریح کرد: بهترین حالت غذا خوردن نشستن بر روی زمین و خوردن غذا با دست راست و تکیه دادن بر دست چپ دانست زیرا در این حالت غذا به خوبی در معده چرخش می کند.

وی  خوابیدن بعد از غذا را طبق احادیث مستحب دانست و گفت: بهترین حالت خوابیدن، به حالت نیمه خوابیدن است، یعنی به گونه ای که شکم و سر به حالت ۴۵ درجه بوده و پای چپ روی پای راست قرار گیرد که این حالت باعث می شود معده بر روی کبد قرار گرفته غذا در معده چرخش داشته و به سمت کبد حرکت کند و حرارت کبد باعث می شود که غذا به خوبی هضم شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما