وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1393 ساعت 12:54   |   کد مطلب: 9405
بازار نوشت‌افزار، تشنه طرح‌هاي‌ اسلامی- ايراني
اين روزها بازار نوشت‌افزار و کتاب‌هاي درسي از هر بازار ديگري داغ‌تر است و خانواده‌ها براي رفع نياز فرزندان خود سري به ‌اين بازار رنگارنگ و متنوع می‌زنند.

به گزارش نافع، ازدحام جمعيت در برخي از مغازه‌ها به خصوص راسته بازار قديمي ‌صحافخانه همدان به قدري است که براي ديدن ويترين پيشخوان مغازه‌ها بايد با موجي از جمعيت همراه شد، جمعيتي که بيشتر کودکان سنين دبستان و راهنمايي به اتفاق مادر يا پدرهايشان تشکيل مي‌دهند و اجناسي که در طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع چشم هر بيننده‌اي را به خود خيره مي‌کند.

مي‌توان گفت بازار تقريباً به تسخير نمادهاي کشورهاي بيگانه درآمد و اظهارنظر کارشناسان مربوطه راه به جايي نبرده است، خواستم ابتدا بگويم هر سال دريغ از پارسال، اما ديدم واقعاً کم لطفي است، چرا که برخلاف سال‌هاي قبل که از طرح‌هاي‌ايراني- اسلامي‌ در بازار نوشت‌افزار خبر‌ي نبود امسال از هر چند مغازه مي‌توان‌‌ دفتر‌هاي زيبايي را يافت که طرح‌هاي ايراني دارند و صد البته مورد استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها قرار گرفته است.

چندي پيش مدير بازرگاني کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از توليد بيش از 5 هزار جلد دفترهاي تحريري با نمادهاي ‌ايراني- اسلامي‌خبر داده بود و‌ اينکه ‌اين دفترها تا 25 مرداد ماه سال جاري روانه بازار مي‌شوند.

به همين منظور به مغازه‌هاي نوشت‌افزار سري زدم تا از ميزان توزيع و استقبال شهروندان از‌ اين دفترها گزارشي تهيه کنم.

از يکي از فروشندگان در خصوص دفترهايي با نمادهاي‌ ايراني سؤال کردم که او عليرغم داشتن مشتري‌هاي زياد به خوبي جوابگوي پرسش‌هايم بود. او گفت: متأسفانه از ‌اين دفاتر که مشتريان بسياري هم دارد کم توزيع شده است.

از او در مورد استقبال دانش‌‌آموزان از‌ اين طرح‌ها پرسيدم که گفت: خوشبختانه دانش‌آموزان طرح‌هايي را دوست دارند که شخصيت‌هاي آن از برنامه‌هاي کودک و نوجوان تلويزيون پخش مي‌شود مانند شکرستان، بيشتر دانش‌آموزان به خصوص دختران از ما طرح‌هاي ننه قمر و اسکندر و... را مي‌خواهند که متأسفانه در برخي از مراکز توزيع مي‌شود و مردم کمتر به اين مراکز دسترسي دارند.

وي ادامه داد: وقتي مي‌گوييم بهتر است والدين طرح‌هاي ايراني- اسلامي‌ براي فرزندان خود تهيه کنند بايد ميزان عرضه و تقاضا با هم برابر باشد.

اين فروشنده با حوصله اظهار داشت: برخي والدين در ‌اين شلوغي جمعيت و گرمي‌ هوا حوصله گشتن تک تک مغازه‌ها را ندارند تا طرح‌هاي‌ ايراني پيدا کنند، ترجيح مي‌دهند همه لوازم مورد نياز را از يک مغازه خريداري و به کارهاي ديگر خود بپردازند.

 

برپايي نمايشگاهي مردمي نوشت‌افزارهاي ايراني- اسلامي در پارک مردم همدان

با يکي از مادران که گوشه‌اي‌ ايستاده بود و مشغول مرتب کردن خريد‌هايش بود در خصوص دغدغه‌ اين روزهاي خانواده‌ها براي تهيه لوازم مدرسه پرسيدم، با آهي از نهان و تکان دادن سرش گفت: زمان ما مگر چند مدل مداد و پاک‌کن بود، نهايت دو سه طرح بيشتر نبود اما حالا بايد وقت زيادي را صرف گشتن در فروشگاه‌ها کنيم تا فرزندمان يکي از طرح‌ها را بپسندد، قبول هم نمي‌کند که ما خودمان برايشان خريد کنيم.

او در ادامه گفت: البته دختر من امسال کلاس سوم ابتدايي مي‌رود و مدرسه در ابتداي ثبت نام به ما اعلام کرده که نبايد نوشت‌افزارهاي فانتزي به مدرسه بياورند، اما شما نگاه کنيد بعد از کلي گشتن در بازار به سختي توانستيم لوازم تقريباً معمولي پيدا کنيم.

يک فروشنده نوشت‌افزار نيز افزود: در فروشگاه‌ها همه نوع لوازم ‌ايراني و خارجي وجود دارد اما حجم نوشت‌افزارهاي خارجي البته از نوع چيني به قدري است که خريدار به سمت آنها بيشتر تمايل دارد و به گونه‌اي کالاي ‌ايراني مظلوم واقع شده است.

پدري هم از کيفيت برخي اجناس به ويژه چيني ناراضي بود و افزود: بسياري از‌ اين نوشت‌افزارها فقط از نظر ظاهري شکيل هستند و خريدار را جذب مي‌کند، در صورتي که جنس ايراني در برخي موارد کيفيت بالاتري دارد.

از يکي از فروشنده‌ها در خصوص وضعيت قيمت‌ها و ميزان رضايت والدين سؤال کردم که در جوابم گفت: خوشبختانه نسبت به سال‌هاي قبل افزايش قيمت زيادي نداريم و خانواده‌ها مثل هر سال براي بچه‌هاي خود، خوب خرج مي‌کنند.

* طرح‌هاي ‌ايراني آن گونه که بايد در سطح بازار عرضه نشده است

پدر و مادر فرهنگي هم که براي خريد لوازم مدرسه دو دختر خود به يکي از فروشگاه‌هاي سطح شهر آمده بودند از وجود طرح‌هاي‌ ايراني ابراز رضايت کردند. مادر ‌اين خانواده چهار نفره در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: خوشبختانه طرح‌هاي خوبي امسال به چاپ رسيده است و دختران من هم‌ اين طرح‌ها را بسيار دوست دارند، حتي با ديدن ‌اين شخصيت‌ها در منزل براي آنها صداپردازي مي‌کنند.

از ‌اين مادر خوش ذوق در خصوص پيدا کردن چنين مراکزي سؤال کردم که در پاسخ افزود: متأسفانه در مراکزي مانند صحافخانه که جمعيت بسياري از اطراف همدان هم براي خريد به آنجا مراجعه مي‌کنند طرح‌هاي‌ ايراني کمتري توزيع شده است، ما هم ابتدا سري به آنجا زديم که هم شلوغ بود و هم‌ اينکه نتوانستيم طرح‌هاي خوبي پيدا کنيم.

در ادامه مرد ميانسالي وقتي فهميد در حال تهيه گزارش هستم به سمتم آمد و گفت: من معتقدم فرهنگ استفاده از نوشت‌افزارهاي ‌ايراني- اسلامي ‌کمي طول مي‌کشد که در ميان جامعه جا بيفتد، اما در يکي دو سال اخير کارهاي خوب فرهنگي انجام شده است و با ورود گسترده ‌اين محصولات اميدوارم فرهنگي که در گذشته در نوشت‌افزارها و لوازم دانش‌آموزان وجود داشت ريشه کن شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه فرزندان‌ اين مرز و بوم به ‌اين فکر افتاده‌اند که فرهنگ غربي را در نوشت‌افزارها کنار بزنند و با معرفي اسطوره‌هاي ايراني- اسلامي‌، فرهنگ‌ ايثار و شهادت را در ميان مخاطبان خود که آينده‌سازان ‌ايران اسلامي‌ هستند جا بيندازند.

آري، به‌قول ‌اين پدر بزرگوار که پدر دو شهيد هم بود بايد فرهنگ غربي را در نوشت‌افزارهايي که به دست کودکان و نوجوانان‌ اين مرز بوم مي‌رسد و يک سال‌تحصيلي را با آن شخصيت‌ها سپري مي‌کنند با توزيع گسترده نوشت‌افزارهاي ايراني- اسلامي‌ با اسطوره‌ها و بناهاي تاريخي و شخصيت‌هاي مختلف پويا‌نمايي با قيمت‌هايي مناسب جايگزين نوشت‌افزارهايي کنيم که با فرهنگ ما بيگانه هستند.

 

* فعال توليد نوشت‌افزار ايراني اسلامي: به خاكريز دشمن زده‌ايم ولي پشتيبان نداريم

محمد صادق منصور فعال توليد نوشت‌افزار ايراني- اسلامي هم از اينكه متولي نوشت‌افزار به طور مشخص معلوم نيست و حمايت كنندگان اين حوزه نيز مشخص نيستند گلايه داشت و افزود:‌ آموزش و پرورش كه بايد خود مدعي اين عرصه باشد اصلاً‌ حضور فعالي ندارد.

اين فعال فرهنگي با اشاره به اينكه دانش‌آموزان را بايد به سمت الگوهاي ايراني- اسلامي و سبك زندگي ايراني سوق دهيم، اظهار داشت: متأسفانه برخي از فروشندگان نوشت‌افزار در شهر همدان از توزيع برخي محصولات اسلامي ترس و واهمه دارند و اعتقاد دارند كه مردم از اين محصولات استقبال نمي‌كنند، ‌اما تجربه نشان داده از آن جايي كه اغلب خانواده‌ها به فكر تربيت صحيح فرزندانشان هستند از محصولات ايراني- اسلامي استقبال مي‌كنند.

وي در ادامه از برپايي نمايشگاهي تا 23 شهريور ماه در محل پارك مردم روبروي دانشگاه بوعلي سينا با حضور 10 برند مختلف خبر داد و گفت: اين نمايشگاه با تلاش‌هاي خودجوش مردمي و حمايت يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهردار همدان و مدير منطقه يك شهرداري همدان و با وجود عدم حمايت آموزش و پرورش و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برپا شده است.

آغاز سال تحصيلي جديد براي همه ما يادآور روزهاي خوشي است که روزگاري دانش‌آموز بوديم و منتظر بازگشايي مدرسه و پوشيدن لباس‌هاي نو و کفش خاک نخورده، بوي کيف و دفتر نو بوديم، ماه مهري که هميشه برايمان عزيز بود و دوست داشتني.

آن زمان ما ساده بوديم يا شايد امکانات نبود! اکثر دانش‌‌آموزان سال‌هاي نه چندان دور که حالا خود فرزند دانش‌آموز دارند عاشق مداد قرمز‌هاي شمشير نشان و خودکارهاي استدلري هستند که تا زماني که کوچک و يا تمام نمي‌شد برايمان عزيز بود، دفترهايمان ساده بود با جلدهايي که روي آن يک گل شطرنجي مشکي نقش بسته بود، خيلي‌ها همان دفتر‌ها را کاغذ کادو و پلاستيک مي‌کشيدند و برچسب نام مي‌زدند، برخي‌ها هم بدون جلد کردن، صفحات دفتر را مشق شب مي‌نوشتند.

ما ساده بوديم و بي‌ادعا. دلخوشيمان داشتن جامدادي آهن‌ربايي بود و يک بسته مداد رنگي 36تايي. البته برخي هم به 12تايي راضي بودند، آن روزها وقتي مدرسه‌ها باز مي‌شد و کتاب‌هاي مدرسه را سر ميز مي‌گذاشتند خانم معلم براي هر کدام دفتر‌ها و نوشت‌افزار تعاوني روي ميز مي‌گذاشت و ما با چه ذوق و شوقي با پلاستيکي پر از دفتر و کتاب مسير خانه تا مدرسه را تند‌تند مي‌رفتيم و چه شور و حال وصف ناشدني داشتيم.

به راستي آن زمان‌ها پدر و مادرها دغدغه‌هايشان در آستانه بازگشايي مدارس چقدر کمتر بود.

گزارش از هدي افلاكيان

دیدگاه شما