وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1393 ساعت 11:52   |   کد مطلب: 9399
مسجد مهدیه همدان یادگار شهید مدنی در مبارزه با بهائیت
مسجد مهدیه یادگار ارزشمند آیت‌الله شهید مدنی و کانون مبارزات انقلابی ایشان است که نزدیک به نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد.

به گزارش نافع، منطقه جاده عباس‌آباد بود و ده‌ها خانواده بهائی که کسی کاری به کارشان نداشت و تیشه به ریشه تشیع می‌زدند. رژیم پهلوی نیز خود از این فرقه ضاله حمایت کرده و راه را برای تبلیغ و گسترش گروهشان باز گذاشته بود.

در این میان بود که شجاع مردی چون اسدالله مدنی با آن روح ملکوتی، صفای باطن و اخلاص وصف ناشدنی‌اش گام برداشت و مسجدی ساخت تا گم‌گشتگان و به تاریکی‌رفتگان را به نور هدایت علوی نجات بخشد.

 مسجد را "مهدیه" نام نهاد تا تذکری باشد بر مسئله غیبت و ظهور آخرین امام از سلاله پاک نبوی و علوی تا مدعیان دروغین امامت را رسوا و غافلان را بیدار سازد.

حالا نزدیک به نیم قرن از زمانی که آیت‌الله مدنی، مسجد مهدیه را در همدان بنا نهاد می‌گذرد؛ امروز دیگر خبری از بهائی و بهائیت در کوچه ‌پس کوچه‌های شهر نیست و همه این‌ها به برکت روح قدسی و نیت بلند این روحانی شهید است.

حالا مسجد مهدیه در خیابانی به همین نام قرار دارد و کانون جوانان و مشتاقان دیار دارالمجاهدین است.

رئیس هیأت امنای مسجد مهدیه همدان با تأکید بر نقش ارزشمند آیت‌الله شهید مدنی در ساخت این مسجد به خبرنگار ما گفت: شهید مدنی از سال 41 به همدان رفت و آمد کرده و از افزایش  خانواده‌های بهائی در همدان به ویژه منطقه جاده عباس‌آباد احساس نگرانی می‌کردند؛ از همین‌رو در سال 47 یا 48 بود که تصمیم به ساخت مسجد کردند.

سیدمحسن قشمی افزود: ایشان برای انتخاب محل مناسب با مرحوم حاج سیدصادق حقگویان و حاج

 سیدجواد برقعی- که هردو پدر شهید هستند- مشورت کرده و مکان موردنظر تعیین شد.

وی بیان کرد: محل فعلی مسجد مربوط به اداره مبارزه با مارالیا بود که در ساختمانی استیجاری و ویلایی قرار داشت و مرحوم حاج قاسم همدانی از طرف آیت‌الله مدنی  مأمور خریداری آن شده و سپس مسجد کوچکی در محوطه ساختمان و داخل حیاط ساخته شد.

این مبارز انقلابی و رزمنده دفاع مقدس اظهارداشت: در سال 55 نیز ساختمان تخریب و بنای فعلی مسجد ساخته شده و کانون تبلیغات انقلابی شهید مدنی در همدان شد.

قشمی با بیان اینکه مسجد مهدیه یادگار ارزشمند آیت‌الله شهید اسدالله مدنی در همدان است، ادامه داد: این سنگر دینی و سیاسی در دوران انقلاب و دفاع مقدس بسیار فعال بود و رزمندگان بسیاری از آن به جبهه‌ها شتافتند.

وی اضافه کرد: مسجد مهدیه هم‌اکنون دارای بیش از هزار و 500 متر مربع مساحت است که بخش مربوط به مسجد 700 متر مربع مساحت دارد.

وی ادامه داد: همچنین این مسجد دارای حسینیه، پایگاه مقاومت بسیج، کتابخانه و کانون فرهنگی است و امروز نیز چون گذشته کانون انقلابیون، بسیجیان و جوانان و مردم دارالمؤمنین همدان است.  

آیت‌الله شهید مدنی20 شهریور 1368 به دست منافقان کوردل و آن‌هایی که تاب دیدن این مبارز بزرگ و روحانی مجاهد را نداشتند به شهادت رسید، اما نه تنها امروز یاد و خاطره او در بین مردم همدان زنده است؛ بلکه مسجد، مؤسسه قرض‌الحسنه، دارالایتام و درمانگاه مهدیه به عنوان یادگار ارزشمند این شهید بزرگوار برای خدمت به محرومان همچنان در همدان باقی است.

گزارش از سمیه مظاهری

دیدگاه شما