وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 17 شهريور 1393 ساعت 09:01   |   کد مطلب: 9368
مغازه‌داران همدانی حقوق شهروندان را نقض می‌کنند
شهرنشيني مؤلفه‌هاي خاص خود را دارد و بايد به اين مؤلفه‌ها توجه كرده و با مديريت منطقي و با استفاده از خردجمعي، تصميماتي درست براي انجام اين مديريت‌ها اتخاذ كرد.
به گزارش نافع، در غیر این صورت دچار مشكلاتي مي‌شويم كه علاوه بر ايجاد چهره‌اي زشت و به هم‌ريختگي سيماي شهري در برخي موارد تبعات اجتماعي و ضد فرهنگي ايجاد مي‌كند.
با اين مقدمه‌اي كه گفته شد مي‌خواهيم سراغ يكي از مسائل شهري برويم كه در برخي موارد با بي‌اعتنايي از كنار آن مي‌گذريم بدون اينكه بدانيم اين مسأله چه تبعاتي دارد؟ و اين مهم بحث سد معبر در خيابان‌ها و خصوصاً پياده‌روهاست.
اگر نگاهي به اطراف خود بيفكنيم مشاهده مي‌كنيم كه برخي از كاسبكاران بساط كاسبي خود را در كف خيابان پهن كرده و اقدام به معامله و خريد و فروش و در واقع كسب درآمد مي‌كنند.
همواره اين سؤال در ذهن نگارنده بوده كه آيا اين كاسبكاران به حقوق خود و ديگران آشنايي دارند يا نه؟
البته علت نگارش اين گزارش به خاطر تماس برخي از شهروندان با تحريريه روزنامه هگمتانه بود كه موضوع سد معبر در پياده‌روها را پيگيري كنيم بر اين اساس تصميم گرفته شد از نزديك موضوع را پيگيري كنيم.
يكي از شهروندان همداني با بيان اينكه در بلوار علويان هميشه براي تردد به علت پارك خودروهاي نمايشگاه‌هاي ماشين در پياده‌رو دچار مشكل هستيم، اظهار كرد: متأسفانه نمايشگاه‌هاي ماشين كه در بلوار علويان مستقر هستند به اعتراض شهروندان همداني توجه نمي‌كنند و خودروهاي خود را در پياده‌رو پارك مي‌كنند.
خدابنده‌لو گفت: چندين بار به اين بنگاهداران درباره اين كار اعتراض كرده‌ايم اما گوش آنها بدهكار اين حرف‌ها نيست و به گونه‌اي برخورد مي‌كنند كه گويا پياده‌رو فقط متعلق به آنها است.
اين شهروند همداني با اشاره به اينكه وقتي خودروها در پياده‌رو پارك مي‌كنند مردم براي رفت و آمد بايد از وسط خيابان حركت كنند كه امري خطرناك است، افزود: مأموران سد معبر شهرداري نيز هر وقت به اين خيابان مي‌آيند با اغماض و چشم‌پوشي از كنار اين ماجرا مي‌گذرند.
يكي ديگر از شهروندان ساكن در بلوار مدني از پارك خودروها توسط بنگاهداران ماشين در اين بلوار گلايه‌مند است و مي‌گويد: متأسفانه صاحبان نمايشگاه‌ها در اين بلوار خود را مالك پياده‌رو مي‌دانند و بر اين اساس هرگونه رفتاري كه مي‌خواهند انجام مي‌دهند.
ميثم ميرزايي ادامه داد: در كنار نمايشگاه‌هاي خودرو مغازه‌داران ديگري چون تأسيسات لوله‌كشي و يا گل‌فروشي هستند كه برخي از اجناس خود را در پياده‌رو مي‌چينند كه باعث كم شدن عرض پياده‌رو مي‌شود.
وي اضافه كرد: تا وقتي كه شهروندان به حقوق شهروندي يكديگر احترام نگذارند موضوع سد معبر حل نمي‌شود، چرا كه برخورد با مسأله سد معبر توسط مأموران شهرداري نيز تبعات اجتماعي ايجاد مي‌كند.
اين شهروند همداني بهترين راهكار را براي رفع اين معضل كه در برخي موارد خطرناك و به بروز حادثه براي عابران پياده‌اي كه از وسط خيابان عبور مي‌كنند منجر شده آموزش شهروندي دانست و تأكيد كرد: به نظر مي‌رسد كه آموزش‌هاي شهروندي توسط ارگان‌هاي مختلف و اصناف براي اتحاديه‌هاي مختلف انجام شود.
وي ادامه داد: اتاق اصناف هنگامي كه مجوز فعاليت براي يك مغازه‌داري صادر مي‌كند با آموزش‌هاي شهروندي و نوع برخورد با مسأله سد معبر مغازه‌داران خود را در ايجاد سد معبر و چيدن اجناس در پياده‌رو محقق نداند.
ميرزايي بيان كرد: ما بارها شاهد بوديم كه مأموران سد معبر براي مقابله با سد معبر اقدام كردند اما اين برخورد با تبعات اجتماعي مواجه شده و در برخي مواقع براي جلوگيري از تنش با اغماض از مسأله گذر مي‌كنند، چرا كه برخي از افراد مانند دست‌فروشان با ايجاد تنش و هياهو دنبال جوسازي و رهايي خود از دست مأموران سد معبر هستند.
يكي از ساكنان شهرك مدني با انتقاد از شهرداري منطقه كه هيچ برخوردي با مغازه‌داران براي چيدن اجناس و كالاها در پياده‌رو نمي‌كند، گفت: متأسفانه اكثر مغازه‌داران چيدن اجناس داخل مغازه در پياده‌رو را به فرهنگ تبديل كرده‌اند.
هدي محمدي ابراز داشت: برخي از كاسبكاران كه اجناس لوله‌كشي و ابزار و يراق مي‌فروشند اجناس خود را در پياده‌رو مي‌چينند كه علاوه بر بستن سطح پياده‌رو در برخي موارد براي عابران حادثه نيز ايجاد مي‌كند.
اين خانم ادامه داد: متأسفانه با عبور از كنار اين ابزار و اجناس در برخي موارد لباس شهروندان پاره مي‌شود اما كسي پاسخگو نيست.
يكي ديگر از شهروندان همداني به موضوع قابل تأملي اشاره كرد كه نيازمند پيگيري و رفع معضل است.
اين شهروند با بيان اينكه برخي از دست‌فروشان با استقرار در زير پل غدير اقدام به فروش اجناس مي‌كنند، بيان كرد: برخي از دست‌فروشان محصولاتي چون خيار، فلفل و سير را در زير پل غدير به فروش مي‌رسانند كه برخي از شهروندان با خودرو در زير پل توقف مي‌كنند و باعث بروز حادثه مي‌شوند.
م-ط افزود: متأسفانه اين فروشندگان محصولات خود را به عنوان محصولات طبيعي كشاورزي به مسافران و شهروندان عرضه مي‌كنند كه خريداران بدون اينكه ضوابط راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند زير پل توقف كرده و اقدام به خريد مي‌كنند.
وي عنوان كرد: توقف خودروها در زير پل علاوه بر ايجاد ترافيك در برخي مواقع خودروهايي كه با سرعت قصد عبور از زير پل دارند را دچار حادثه مي‌كند و به بروز تصادف مي‌انجامد.
به هر حال مسأله سد معبر علاوه بر مسائلي كه شهروندان همداني مطرح كردند به سيماي شهري نيز آسيب وارد و چهره شهر را از قالب شهري خارج مي‌كند.
رئيس اداره اجرائيات، كنترل و نظارت شهرداري همدان نيز با بيان اينكه برخورد با موضوع سد معبر توسط اين اداره در شهرداري پيگيري مي‌شود، گفت: با مشاهده بحث سد معبر در سطح معابر مأموران جلوگيري از سد معبر اين واحد اعزام مي‌شوند.
حسن رمضاني افزود: برنامه مقابله با سد معبر توسط مأموران اداره اجرائيات، كنترل و نظارت شهرداري با اعلام اخطار و تذكر در مراحل اول انجام مي‌شود و در صورت لزوم اقدام به جمع‌آوري اجناس مي‌شود.
وي اضافه كرد: اين اداره به تمام مناطق چهارگانه شهرداري اعلام كرده در صورت مشاهده هرگونه سد معبري اقدام به صدور اخطاريه و تذكر كنند و در صورت نياز مأموران اجرائيات براي جمع‌آوري اقدام خواهند كرد.
رئيس اداره اجرائيات، كنترل و نظارت شهرداري همدان ادامه داد: در بسياري از موارد حتي خودروهايي كه در پياده‌روها پارك كرده‌اند را نيز با جرثقيل به پاركينگ منتقل كرده‌ايم.
وي از برنامه‌ريزي بلندمدت و طرحي براي حل سد معبر در سطح معابر شهر خبر داد و تصريح كرد: طرحي را با همكاري و هماهنگي ديگر مسؤولان در دست داريم تا با اجراي اين طرح علاوه بر انجام اخطاريه‌هاي منطقي در آينده شهر همدان موضوع سد معبر را نداشته باشد.
رمضاني در ادامه خاطرنشان كرد: وقتي پياده‌روها توسط كاسبان، مغازه‌داران و دست‌فروشان اشغال مي‌شود شهر چهره و شكل شهري خود را از دست مي‌دهد و در واقع سيما و منظر شهري ناپسند و زشت مي‌شود.
وي اجراي طرح ساماندهي معابر سطح شهر را منوط به انجام كارهاي فرهنگي دانست و تأكيد كرد: برخورد از طريق اخطاريه‌ها و جمع‌آوري اجناس همواره پاسخگوي اين معضل نيست بلكه بايد با فرهنگ‌سازي و آشنايي شهروندان با حقوق شهروندي به مغازه‌داران و دست‌فروشان آگاهي دهيم كه پياده‌رو و سطح معابر فقط متعلق به آنها نيست و در واقع متعلق به همه شهروندان است.
رئيس اداره اجرائيات، كنترل و نظارت شهرداري همدان موضوع سد معبر را يكي از دغدغه‌هاي كاري خود برشمرد و بيان كرد: با برنامه‌ها و تمهيدات انديشيده شده سعي مي‌كنيم از طريق فرهنگ‌سازي در رسانه‌هاي مكتوب و صدا و سيما موضوع سد معبر را حل كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه مأموران سد معبر به سه طريق دوره آموزش را طي مي‌كنند، تصريح كرد: مأموران اجرائيات با شركت در شوراي اداري و جلسات كلي تذكرات و رهنمودهاي اساسي را در نوع برخورد با مسأله سد معبر مي‌آموزند.
رمضاني افزود: روش سوم برگزاري كلاس‌هاي آموزشي حقوقي و شهروندي در مركز آموزش شهرداري است كه مأموران اجرائيات هر 15 روز يكبار در اين كلاس‌ها شركت كرده و آموزش‌هاي لازم را دريافت مي‌كنند.
وي ادامه داد: در كلاس‌هاي آموزشي موارد آموزشي مانند مسائل حقوقي، اجتماعي و نوع برخوردهاي مأموران با شهروندان به صورت آكادميك و علمي آموخته مي‌شود.
رئيس اداره اجرائيات، كنترل و نظارت شهرداري همدان با بيان اينكه شهر متعلق به همه شهروندان است، تأكيد كرد: شهروندان مي‌توانند به نوبه خود در ايجاد شهري منظم و عاري از هرگونه مشكل نقش اساسي ايفا كنند و شهرداري به كمك مردم در ايجاد شهري مطلوب نياز دارد.
وي ادامه داد: مأموران اجرائيات كه براي مقابله با سد معبر به سطح معابر مراجعه مي‌كنند براي ايجاد رفاه و آسايش شهروندان است و مردم بايد از آنها حمايت كنند.
به هر حال اميد است كه با اجراي طرح‌هاي فرهنگي توسط شهرداري همدان و آموزش‌هاي شهروندي مردم به حقوق خود آگاه شوند و در آينده شاهد بروز مسأله سد معبر در سطح معابر نباشيم، اما تا اجراي طرح كه زمان‌بر است شهروندان و خصوصاً مغازه‌داران يكبار خود را جاي عابران پياده تصور كنند كه براي عبور از پياده‌رو با مشكل مواجه مي‌شوند تا شايد از چيدن اجناس و پارك خودروها در پياده‌رو امتناع كنند چرا كه شهر متعلق به همه است و قرار نيست برخي افراد با دست‌اندازي به حقوق ديگر شهروندان اين موضوع را به چالش بكشند.
نوع برخورد مأموران سد معبر نيز در برخي موارد حساسيت را در سطح جامعه بيشتر مي‌كند، چرا كه بايد از مأموران آموزش‌ديده كه مهارت كنترل عصبانيت و تنش‌هاي اجتماعي را دارند استفاده شود.
گزارش از سردار فارسی

دیدگاه شما