وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 13 شهريور 1393 ساعت 11:11   |   کد مطلب: 9319
عبدالرحیم روستایی با مردمان مهربان
عبدالرحیم واژه‌ای عربی است که در فارسی "بنده مهربان" معنا می‌شود و این وجه تسمیه شاید به دلیل مهمان‌نوازی اهالی آن باشد که بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش نافع به نقل از جهادپرس، مردم این روستا درمیان اهالی روستاهای دیگر به مردمی خونگرم و مهمان نواز معروف گردیده اند واین خصلت از گذشتگان وبزرگان روستا به ارث رسیده وبه یادگارمانده می تواند دلیل نام گذاری این روستای به این اسم زیبا بوده باشد 

موقعیت
روستای عبدالرحیم  درجنوب شرقی استان با فاصله ۵۵کیلومتری ازمرکزیت استان یعنی شهرهمدان ودرقسمت جنوبی شهر قهاوند بافاصله ۳۳کیلومتری واقع گردیده این روستا ازشمال به روستاهای کوزره وخماجین ازشمال شرق به روستاهای قشلاق ،دولت آباد و ورکش ازسمت شرق به روستاهای آب انبار وراهجرد، ازسمت جنوب شرقی به روستای قاسم آباد ازتوابع استان مرکزی وازسمت جنوب به روستاهای احمدآباد واوچ تپه ، ازسمت جنوب غربی به روستاهای خردمند وموسی خان بلاغی ونهایتا ازسمت غرب به روستای مسلم آباد منتهی می شود آنچه که ازبزرگان شنیده ایم این روستا ماقبل انقلاب ازاراضی استان مرکزی قلمدادمی شده که یکی ازعوامل مهم درعقب افتادگی این روستا نسبت به دیگر روستاهای بزرگ استان وکشور بااین منابع عظیم خدا دادی ونیروی جوان بالقوه فاصله زیادازمرکز استان(شهر اراک)  می تواند باشد و باتوجه به نبود امکانات رفاهی حمل ونقل اهالی مجبوربوده اند جهت انجام امور اداری خود مسیر بیش از۱۲۰کیلومتری روستا به شهر اراک را حتی درطی چند روز طی نمایند اما پس ازپیروزی انقلاب شکوه مند اسلامی خوشبختانه این  معضل باهمت اهالی ومسولین استان همدان حل شده واین روستا ازتوابع استان همدان به مرکزیت شهر همدان شناخته شد

 

جمعیت روستا
باتوجه به آخرین سرشماری صورت گرفته درسال ۱۳۸۵ تعدادخانوار روستا۵۹۰ خانواروجمعیت کل این روستا چیزی بالغ بر۲۱۵۰نفربوده که ازاین میزان جمعیت۵۱ درصد مردان و۴۹درصد مختص به جمعیت زنان بوده است اما درکل جمعیت این روستا جمعیتی جوان(بیش از۵۰درصد) وپویاست که جمعیت  جوان یک کشور ویا حتی یک روستا جزء ثروتهای آن منطقه به شمار میرود به شرطی که این ثروت به نحوی شایسته به کار گرفته شده و توجه بیشتر وبهتری به این قشر چرخاننده چرخ اقتصاد امادرعین حال آسیب پذیر صورت گیرد.
میزان جمعیت باسواد این روستا نزدیک به رقم ۶۸درصدی بوده که سهم بیشتری مربوط به جمعیت مردان است واین درصد بامیانگین کشوری(۸۶درصد) متاسفانه اختلاف ۱۸درصدی را نشان میدهد.گویش وزبان محلی مردم این روستازبان شیرین ترکی است .درطی سال های اخیر شاهد کوچ روز افزون اهالی این روستا بودیم که باتوجه به خدمات عمرانی وآبادانی که جهت رفاه حال اهالی روستا ازسوی دولت محترم نهم ودهم صورت گرفت شاهد کاهش چشم گیراین معضل بودیم اما ناگفته نماند که موضوع کوچ اهالی روستا جای بحثی فراوانی دارد که سعی دارم درمباحث دیگری به آن بپردازم

اشتغال اهالی روستا
نزدیک به بیش از۹۰درصد اهالی این روستا به شغل پرمشقت کشاورزی ودامپروری مشغول هستدوبه حتم وبدون اغراق میتوان گفت این روستا یکی ازقطب های مهم کشاورزی استان درعرصه تولید علوفه وگندم به شمار میرود بطوری که علاوه برتامین نیاز خود استان سالانه هزران تن علوفه جهت گاوداری های  استان های دیگر کشور نظیر تهران ،مشهد، اصفهان ودیگر استانها صادر میگردد وبحمدا..این امر نه تنها عاملی جهت کسب درامد کامیون داران خود روستا بلکه دیگر روستاهای همجوارنیز گردیده است ونزدیک به چند صد تن گندم به سیلوهای خود استان صادرمیشودطبق آخرین برآورد اراضی کشاورزی این روستا نزدیک به ۴۲۰۰هکتار می باشد اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب زیرزمینی شاهد کاهش روزافزون سفره های آب زیرزمینی هستیم به طوری که اراضی  قسمتهای شمالی روستا که درنزدیکی روستای کوزره واقع گردیده و درروزگاری جزءبهترین وحاصلخیزترین اراضی جهت کاشت محصول به شمارمیرفت امروزه شدیدا  با مشکل کم آبی مواجه گشته و اراضی که روزی سرسبزترین مناطق کشاورزی روستا بوده به بیابانی که بی شباهت به صحرای آفریقا نیست مبدل شده  بطوری که مالکین این اراضی به اجبار اراضی خود راکه روزی منبع رزق وروزی خانوادها یشان بوده رها نموده اند وبه ناچار به شغل های کاذب روی آورده اند متاسفانه صاحبان کورهای آجر پزی نیزاقدام به خرید این اراضی پراستعداد بامبلغ اندک وناچیز نموده اند که این صنعت به جز آلودگی منطقه ونابودی اراضی ومراتع  هیچ نفعی به حال مالکین اراضی وساکنین روستا ندارد ونخواهد داشت .اما آنچه بیش ازپیش نیازبه تامل وتفکر دارداین است که این مشکل مساعدت مسولین و توجه بیشترایشان به قطب مهم کشاورزی استان درامرتولیدعلوفه رامی طلبد بصورتی که با واگذاری وامهای با بهره کمتر وترویج کشاورزی مکانیزه وبرگزاری کلاسهای آموزشی درامر کشاورزی نوین ایشان را درجهت صنعتی شدن وخروج ازکشاورزی سنتی  ترغیب نمایند خوشبختانه امروزه  استقبال اهالی ازطرح آبیاری یارانی سرعت بیشتری به خود گرفته و روزانه درحال افزایش است واینجا جا دارد که ذکر نمایم یکی ازعوامل دخیل وموثر دربحث کوچ اهالی موضوع خشکسالی است.

 

 یکی دیگرازمعضلات ومشکلات مهم کشاورزان محترم روستا نبود بازاری مطمئن جهت فروش محصول علوفه خودو قیمت مناسب  محصول است به صورتی که میزان هزینه درطی مراحل کاشت وبرداشت با قیمت نهایی محصول همخوانی ندارد وسود حاصله نصیب بنگاه های واسطه دردیگر استانها نظیر تهران میشود وآنچه برای کشاورز باقی میماند عرق پیشانی ،رنج ومبلغی بدهی است که به ارگانها یی نظیر مراکز توزیع وفروش کود وسموم به جامی ماند.وتوجه مسئولین به این امرهمانند محصول گندم راهگشای این مشکل کهنه است.

اماکن مذهبی وزیارتی

 به جرات میتوان گفت اهالی این روستا ازقدیم الایام جز مردمانی بودندکه به مباحث دینی خود مقید بوده و حب ومهراهل بیت (ع)با روح ایشان اجین گردیده به همین منظور وباتوجه به نیاز، این روستادارای ۴مسجد می باشد مسجد امام حسین (ع)واقع درقسمت غربی روستا که با همت خیرانی چون کربلای برات میرزایی وکربلایی قربان مجیدی امروزه یکی ازمساجد عظیم وبزرگ جهت برپایی مراسم به شما میرود که جا یی بس قدردانی ازاین دو عزیزو دیگرعزیزان بدلیل رسیدگی به امور مسجدوصیانت ازاین مکان مقدس را دارد.امامسجد دیگر مسجد جامع که درمرکز روستا واقع گردیده واز ایام گذشته محل گردهمایی وهم اندیشی بزرگان ومسولین جهت بررسی مسائل ومشکلات روستا ،محل برپایی مراسم های  مناسبتی بوده وعزیزانی که بار زحمات نگهداری وسایل ودیگر موارد را برعهده دارند میتوان آقایان حاجعلی چهارده چلیکی وحاج علی ملامیرزایی ( یکی ازخیرین روستا) نام برد. مسجد امام زمان (عج) نیز درضلع شرقی روستا واقع گردیده که نسبت به دومسجد دیگر قدمت بیشتری دارد وباهمت اهالی روستا وخیرین حسینیه ایی درکنار بنای این مسجد درحال ساخت است که امید است باکمک سازمان های دولتی واهالی خیر روستا به زودی شاهد اتمام بنای این مکان فرهنگی ،مذهبی باشیم اما مسجد دیگری با ساختمان خشت وگلی درقسمت جنوبی روستا ونزدیک به گلزارشهدای روستا واقع گردیده که خود به جای مانده از دوران گذشته است وقدمت آن به بیش از ۵۰سال میرسد اما امروزه متاسفانه به نظر می رسد ازیاد اهالی روستا رفته باشد.

امامزاده ابوالحسن (ع)

ساختمان این مکان مقدس تاسال ۸۴همان بافت قدیمی(خشت وگل) خود راداشت البته ناگفته نماندقبلا ساخت وسازاهایی برروی این بنا انجام گرفته بودکه باتوجه به کمبود منابع مالی و وجود شبهاتی دربین مردم مبنی بر عدم وجودشجرنامه امامزاده بصورت نیمه کاره رها شده بودکه درسال ۸۵با پیش قدم شدن عده ایی از اهالی خیرومومن روستا ساختمان قدیمی تخریب وباهمت قابل تحسین این عزیزان(حاج غلامحسن میرزایی ،حاج غیبعلی میرزایی ،کربلایی برات میرزایی ،حاج علی اوسط مجیدی کربلایی میرزآفا مجیدی ،محرم میرزایی و…) امروزه ساختمان این مکان مقدس هرچند بامخالفت عده ایی بااحداث ومرمت این مکان مقدس! خوشبختانه  بنا گردیده وبا پیگیری مسرانه این عزیزان شجره نامه امزاده نیز به  بانام امامزاده ابوالحسن (ع)که از نوادگان امام حسن(ع) میباشد استخراج گردید و حال نه تنها اهالی خود روستا بلکه از شهرها وروستاهای هم جوار جهت عرض ارادت به این فرزندامام معصوم به این مکان مقدس روی می آورنداما باتوجه به اقدامات صورت گرفته هنوزقسمتها وبخش هایی از این مکان مقدس نیازمند نوسازی ومرمت است که کمک اهالی روستا ودوستداران اهل بیت راهمانگونه که ازپیش شاهد کمک های خالصانه این عزیزان بودیم رامی طلبد امیداست باکمک اهالی وپیشگامی این عزیزان دروهله اول دراین امر خداپسندانه شریک وذخیره وتوشه راهی برای منزل آخرت ودروهله دوم گامی دربهتر نشان دادن وجهه روستا درمنطقه وترغیب دیگرعزیزان جهت مساعدت دراتمام این مکان مقدس باشد

تقسیمات جغرافیایی روستا
این روستا باتوجه به وسعت وجمعیتی که حتی بیشتر ازخود بخش (قهاوند)وبیشترین جمعیت دربین روستاهای بخش را داراست به طبع دارای تقسیمات محله ایی است دریک دیدکلی جاده ای عبوری ازوسط روستا که به استانهای قم ومرکزی منتهی می شود این روستا رابه دوقسمت جنوبی که دارای بافت قدیمی است و اکثریت جمعیت روستا(نزدیک به ۸۰درصد) دراین قسمت متمرکزبوده وقسمت شمالی که درسال های اخیر شاهد ساخت بناهایی با بافت جدید بوده ایم تقسیم کرده است اماباتوجه به تقسیماتی که درسال های  قدیم صورت گرفته این روستا از۴ محله اصلی تشکیل شده است

 

١)محله بالا
این محله درقسمت غرب وشمال غرب روستا واقع گردیده وقسمت ورودی ازسمت همدان به روستا به شمارمی رود مسجد امام حسین (ع)نیز دراین محله واقع گردیده 

 

۲)قسمت میانی روستا
این بخش ازقدیم الایام به این نام شناخته شده وهنوز هم آثاری از بناهای قدیمی دراین محله به چشم میخورد سالها پیش منبع تغذیه آب زیرزمینی جهت مصارف روستا دراین محله واقع بود اما باتوجه به عدم همخوانی بامعیارها واستانداردهای تعیین شده وعمربالای شبکه آبرسانی  وازبین رفتن این تاسیسات چاه تامین آب شرب دربیرون ازروستا واقع گردیدناگفته نماند از قدیم الایام این محله مکانی برای اجرای تعزیه ،نمایش های پهلوانی و…بوده است.

 

 

۳)محله شیخ علی
این منطقه ازروستا درقسمت جنوبی روستاست که به گلزار شهدا منتهی میگردد ومسجد جامع روستا نیز درقسمت ابتدای ورودی به این محله بنا گردیده است.

۴)محله قلعه
باتوجه به قلعه هایی که ازدیرباز دراین منطقه وجود داشت ومتاسفانه باسهل انگاری  وبی توجهی ساکنین این محله به این میراث تاریخی  به دلیل ساخت وساز منازل این قلعه ها تخریب گردید لذا نام این محله میتواندبرگرفته ازاین قلعه ها بوده باشد مسجد امام زمان (عج) دراین محله واقع گردیده است.

مراکز بهداشتی درمانی روستا
ساختمان مرکزبهداشتی درمانی روستا درسال۱۳۶۹با مساعدت مالی  بی شائبه وبشر دوستانه بانوی گرامی خانم ک-قره گوزلو که سال هاست دعای خیر اهالی روستا ومنطقه توشه آخرت این بانوی گرامی است درقسمت شرقی روستا وجنب مجتمع آموزشی تاسیس گردید وجمعیت نزدیک به ده روستا زیر نظر پزشک وپرسنل بهداشتی این مرکزقراردارندو از خدمات این مرکز بهره مند می گردند اما باتوجه به گذشت نزدیک ۲۱سال ازتاسیس این مرکز هنوز هم کمبودهایی دراین مرکز مشاهده میشود که بااستانداردهای جهانی سازمان بهداشت جهانی(WHO) و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی هم خوانی ندارد واین توجه مسولین مرتبط با امر سلامت را بیش ازپیش می طلبد و ساختمان خانه بهداشت این روستا  نیز دردهه ۷۰بنا گردیدکه مسولیت سلامت اهالی خود روستارا برگردن دارد وکارکنان این خانه بهداشت از اهالی خود روستا هستند.

گزارش از حامد صالحی

دیدگاه شما