وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 30 مرداد 1393 ساعت 10:05   |   کد مطلب: 9071
تلاش برای نابودی طبیعت در اسدآباد!
غرشی که لرزه به اندام دربند انداخت
غرشی که لرزه به اندام دربند انداخت
دربند دره‌ای به زیبایی بهشت است که صدای گوشنواز آب و نسیم دل انگیز برخاسته از عطر درختان سر به فلک کشیده سپیدار در تلاقی آب، باد و آفتاب آهنگ زندگی را در گوش طبیعت نجوا می‌کند.

به گزارش نافع به نقل از ایرنا، اینجا چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید، همه چیز برق و جلای دیگری دارد، لذتی وصف نشدنی در اوج گرما و عطشی که فرو می نشیند و خستگی که از تن بیرون می شود، صدای پای آب با صدای پاهایمان در هم می آمیزد و نوایی ساز می کند که در هیچ سازی نمی توان یافت.

اینجا آسمان آبی، آفتاب طلایی و سبزی درختان چنان سفره رنگینی از الطاف خداوندی گسترده است که خود را فراموش می کنید و همه تن چشم می شوید و خیره خیره می نگرید.

اینجا ˈدربندˈ است دره ای به زیبایی بهشت طبیعتی بکر و دست نخورده که در فاصله 12 کیلومتری شهر اسدآباد بر فراز کوهی مشرف به روستای گذرکجین واقع شده است چشم اندازهای زیبا، هوای ییلاقی و آب جاری از این منطقه تفریحگاهی بدیع برای مردم پدید آورده است.

اما این طبیعت بکر از چندی پیش دستخوش تغییراتی شده است شکوه و افسون گری که چشم هر بیننده را محو می کرد زیر پای اندک افرادی بی مهر و بی مسوولیت لگد مال می شود و به جان درختان بی زبان افتاده و زیبایی های طبیعت را آماج نفس طماع خود کردند.

صدای غرش اره برقی لرزه به اندام ˈ دربندˈ انداخت و درختان این بیشه یکی پس از دیگری تکه تکه شد و به یغما رفت و غم و اندوه را بر دل اهالی طبیعت دوست نشاند.

نمی دانم چرا؟ اما خبر قطع و نابود شدن درختان مثل این است که جام زهر را به خورد دوستداران طبیعت می دهد زیرا به اعتقاد این عاشقان طبیعت زندگی طبیعت در دست ما و زندگی ما در دست طبیعت است.

در فرهنگ ما ایرانی ها درخت مظهر پاکی و صفا و باعث آرامش است ولی این پاکی و صفا و آرامش چنان به دم تیغ سودجویان فنا شد که گویا این درختان صاحب ندارند درختان بی زبانی که عمر بعضی از آنها بیشتر از عمر پدر بزرگهایمان است.

ای کاش بشر هرگز بر این پدیده ها و طبیعت زیبای بکر پا نگذارد و اگر گذاشت فقط از آن لذت ببرد نه آنکه تیغی شود و آن را ویران و تباه کند.

رییس اداره منابع طبیعی اسدآباد نیز قطع بیش از 50 اصله درخت در منطقه دربند که اوایل مردادماه جاری رخ داد را عملی غیرانسانی دانست و گفت: مردم باید برای حراست از این منابع خدادادی تلاش کنند قدمت برخی از این درختان به یکصد سال هم می رسد و بعضی نیز به طور متوسط بین 20 تا 70 سال عمر دارند.

ˈمهدی قرخانلوˈ قطع درختان و نابودی جنگل ها و مراتع را از عوامل آلودگی و تخریب منابع طبیعی دانست و یادآور شد: نتیجه اینکار غیرانسانی فوران خشم طبیعت به شکل سیل های ویرانگر، حمله شن های روان و توسعه بیابان هاو خشک سالی است که جامعه انسانی را تهدید می کند.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری نیز می گوید: در کارشناسی های صورت گرفته منطقه دربند به علت نبود زیرساخت های لازم و داشتن مشکلات امنیتی نمی تواند بعنوان منطقه گردشگری و توریستی مطرح شود.

ˈکامران اکبری شایگانˈ افزود: طرح گردشگری منطقه ویرایی نیز رد شده اما طرح دره خنداب تایید شده و در دست مطالعه است.

 

** فرماندار اسدآباد: از دربند غافل بوده ایم ، باید جبران کنیم

ˈمسعود بکائیˈ نیز با ابراز تاسف از قطع درختان منطقه دربند در این باره می گوید: وجود طبیعت بکر و جذاب ˈدربند ˈمی تواند مسافران و گردشگران زیادی را به اسدآباد بیاورد و موجب رونق اقتصادی و گردشگری شود.

وی اضافه کرد: اگر زیرساخت های آب و برق و راه آسفالته فراهم شود قابلیت این را دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی باشد.

فرماندار اسدآباد گفت: دو روستای ˈملهمدره و حبشیˈ چند سالی است که بعنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است اما امکان دسترسی به این روستا و استفاده از طبیعت آنجا برای مسافران وجود ندارد.

وی گفت: باغات ملهمدره شخصی و محصور و فنس کشی شده است اما مناطقی مانند دره خنداب ، سیردره و دره دربند از مناطق خوش آب و هوا است که تاکنون از آنها غافل بوده ایم و باید به صورت تخصصی به آنها پرداخته شود.

دیدگاه شما