وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394 ساعت 11:10   |   کد مطلب: 13832
گزارشی از وضعیت آب روستایی کبودراهنگ؛
روستاهای کبودراهنگ تابستانی سختی در پیش دارند
روستاهای کبودراهنگ تابستانی سختی در پیش دارند
با توجه به کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر همچنین کشت محصولات آب‌بر مانند سیب زمینی و هندوانه در شهرستان کبودراهنگ، مشکلاتی در حوزه آب شهرستان بروز کرده است که مدیریت بیش از پیش مسئولان محترم را می طلبد تا شاهد تشدید بحران آب در تابستان پیش رو نباشیم.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ، به دلیل مصرف بی‌رویه آب همچنین افزایش کشت محصولات آب‌بر، عدم مدیریت آب کشاورزی طی سال های گذشته، وضعیت آب شهرستان به حالت هشدار رسیده است که باید به طور جدی از طرف مردم و مسئولان مدیریت شود.
هرچند در سال گذشته با توجه به هشدارهای مسئولین، شهروندان کبودراهنگی با جیره‌بندی آب مواجه نشدند اما وضعیت آب در بسیاری از روستاهای شهرستان نامطلوب بود. امید است در سال جاری نیز با همدلی و همزبانی مردم و مسئولین روندی دنبال شود که در تابستان پیش رو نیز شاهد جیره بندی یا قطعی آب در شهرستان نباشیم.
امسال نیز با توجه به کاهش بارش‌های در زمستان گذشته؛ وضعیت آب شهرستان در مرز هشدار است.
طرح مدیریت الگوی کشت، و پر کردن چاه های غیرمجاز آب از مباحثی است که با روی کار آمدن احسان قنبری فرماندار کبودراهنگ در حوزه کمبود آب در شهرستان به شکل جدی مطرح شده است که هر چند با استقبال کشاورزان مواجه نشده است اما با فشارهای قانونی تاثیرگذار بوده است.
به هر حال بر اساس نظر کارشناسان، عدم استقبال کشاورزان از این طرح ها می تواند در بلندمدت به ضرر خود کشاورزان باشد بنابراین بهتر است کشاورزان محترم به طور داوطلبانه کشت محصولات آب‌بر مانند یونجه، سیب زمینی و هندوانه را کاهش دهند.
مشکل کمبود آب در روستاها جدی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در این مورد گفت: بارندگی‌ها در استان همدان نسبت به سال گذشته 47 درصد کاهش داشته است و با توجه به این مسئله در برخی روستاهای کبودراهنگ، مشکل کمبود آب جدی‌ است.
حبیب‌ الله مومیوند اظهار داشت: آب روستایی به دلیل کاهش بارندگی و وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی مشکل دارد و پیش‌بینی می‌شود روستاییان استان تابستان سختی‌ پیش‌رو داشته باشند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از روستاهای کبودراهنگ در تأمین آب با مشکل مواجه هستند، افزود: شرکت آب و فاضلاب روستایی در تأمین آب روستاها برنامه‌هایی دارد و سعی می‌کند آب روستایی را تأمین کند ضمن اینکه مردم روستا نیز باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
الگوی کشت باید در سطح شهرستان تغییر کند قنبری
فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز درباره چالش آب در این شهرستان گفت: وجود یک‌هزار و 400 چاه غیر مجاز یکی از مشکلاتی است که باید در این شهرستان حل شود.
احسان قنبری هزینه انسداد هر چاه غیر مجاز را به طور میانگین در حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد و اضافه کرد: با تعداد چاه‌های غیر مجاز می‌توان حساب کرد که چه اعتبار زیادی برای این مهم نیاز است.
وی از مدیریت الگوی کشت در سطح شهرستان خبر داد و گفت: الگوی کشت باید در سطح شهرستان تغییر کند و با توجه به چالش موجود در حوزه آب کشت محصولات آب‌بر اصلاً به صلاح نیست.
بحران آب روستائیان را رنج می دهد
رئیس امور آبفار کبودراهنگ نیز گفت: روستاهای کبودراهنگ از بحران آب رنج می برند و عدم وجود آب شرب گریبانگیر مردم شده است.
کمال حسنی وضعیت دشت کبودراهنگ را نامناسب دانست و گفت: باید در این مورد مدیریت جدی و برنامه ریزی دقیق و منسجم صورت گیرد.
این مقام مسئول از دهیاران خواست تا به عنوان مدیران ارشد روستا، مصرف آب در روستاها را بهینه سازی کنند و از انشعابات غیر مجاز که موجب پایمال شدن حق دیگران می شود جلوگیری کنند.

برنامه ریزی و مدیریت مشکلات آب را رفع می کند

بخشدار مرکزی کبودراهنگ نیز با اشاره به قرار گرفتن اکثر روستاهای شهرستان در این بخش گفت: برنامه ریزی و مدیریت دقیق می تواند مشکلات آب را تا حدودی حل کند.
محمود نوروزی گفت: تعامل دهیاران با اداره آبفار روستایی شهرستان می تواند در بهبود وضعیت آب روستایی تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به نامگذاری سال به عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی رهبر انقلاب گفت: برای توسعه و آبادانی روستاها باید شعار مقام معظم رهبری در راس کارها قرار گیرد تا بتوانیم به پیشرفت و تعالی برسیم.
انتهای پیام/ ب

دیدگاه شما