وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 20 مهر 1393 ساعت 12:38   |   کد مطلب: 10109
آغاز امداد و نجات در روستاهای همدان/ زلزله، کولاک و واژگونی خودرو مهمترین مخاطرات استان
12 اکتبر هر سال مصادف با 20 مهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

به گزارش نافع، ایران کشوری است که حوادث و رخدادهای طبیعی متعددی آن را تهدید می‌کند و آمادگی در برابر این حوادث که از پیش خبر نمی‌کنند؛ اصل مهمی است که باید به آن توجه شود.

توجه به این مهم موجب شده تا نه یک روز بلکه یک هفته با عنوان "هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی" در ایران نامگذاری و برنامه‌هایی از طرف جمعیت هلال احمر و ستاد بحران در سراسر کشور اجرا شود.

برنامه‌های این هفته با هدف افزایش میزان مشارکت شهروندان حول محورهای پیشگیری، آمادگی، مقابله و نیز هماهنگی و یکسان‌سازی اقدامات اجرا می‌شود.

پیشگیری از حوادث و افزایش آستانه تحمل افراد، ایجاد آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و کنترل آن‌ها، افزایش سطح اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه کاهش خطر اثرات سوانح طبیعی، آشنایی شهروندان با فعالیت‌ها و اقدامات ستادهای مدیریت بحران و پایگاه‌های ویژه و چندمنظوره در سطح منطقه، آموزش شهروندان به خصوص دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و آموزش خودامدادی و دگرامدادی به شهروندان از دیگر اهداف برنامه‌های هفته کاهش بلایای طبیعی در ایران به شمار می‌آید.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان درباره مهمترین برنامه‌های این جمعیت برای آمادگی با حوادث غیرقابل پیش‌بینی به خبرنگار ما گفت: 20 تا 26 مهر به عنوان هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و شعار امسال این هفته "تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی" است.

 

فعالیت هزار و 950 نجاتگر در همدان

حسین اشرفی با اشاره به برنامه‌های این هفته در همدان افزود: برگزاری همایش مدیریت بحران و آینده نگری با حضور کارشناسان دستگاه های مختلف، مهمترین برنامه این هفته به شمار می‌آید.

وی، برگزاری مانورهای عملیاتی امداد و نجات را از دیگر برنامه‌های هفته کاهش بلایا در همدان عنوان کرد و اظهار داشت: این مانورها شامل جستجو و نجات در کوهستان و سیلاب، اطفاء حریق، پشتیبانی و لجستیک در بحران، تبیین ساختار فرماندهی حادثه در بحران و اسکان اضطراری می‌شود.

اشرفی ادامه داد: برگزاری همایش دهیاران و رؤسای شورای اسلامی در تویسرکان، اجرای مانور اطفاء حریق در شرکت نفت ملایر، برگزاری مانور تخلیه اضطراری در مدارس، اجرای مانور لحظه صفر و پیشگیری نشده و آموزش کمک‌های اولیه در محلات از دیگر برنامه‌های این هفته است.

 وی از آغاز ساختار امداد و نجات روستایی در همدان خبر داد و افزود: این کار با هدف توانمندسازی روستانشینان در برخورد با حوادث طبیعی صورت می‌گیرد چراکه روستاها بیشتر در معرض خطرات بوده و دیرتر امدادرسانی می‌شوند.

اشرفی اظهار داشت: مجموع برنامه های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با هدف گسترش فرهنگ ایمنی، افزایش شناخت و آگاهی مردم و افزایش آمادگی لایه‌های مختلف اجتماع برای رویارویی با حوادث برگزار می‌شود.

وی با اشاره به روزشمار این هفته گفت: مدیریت بحران، اقتصاد، فرهنگ پیشگیری و آمادگی، مدیریت بحران، بیمه و مقاوم‌سازی و رعایت استانداردها، مدیریت بحران، بازسازی و بازتوانی در حوادث، مدیریت بحران، فناوریهای اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی، مدیریت بحران، هم‌سویی با سیاست‌های جهانی و مدیریت بحران، آمادگی و همزیستی با مخاطرات طبیعی عناوین هفته کاهش بلایا به شمار می رود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان، زلزله، کولاک و یخبندان و واژگونی خودرو در محورهای مواصلاتی به ویژه محور تجرک-همدان را از مهمترین بلایا و مخاطرات در استان عنوان کرد.

اشرفی اعلام کرد: هزار و 950 نجاتگر خواهر و برادر در قالب تیم‌های امدادی برای مقابله با حوادث سازماندهی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهمترین ابزار مدیریت بحران و هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، فرصتی مناسب برای آگاهی‌بخشی به افراد جامعه است.

گزارش از سمیه مظاهری

 

دیدگاه شما