وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 08:53   |   کد مطلب: 9697
ترويج فرهنگ كار جمعي وظيفه خانواده، مدارس  و دانشگاه‌ها
بيشتر كارهاي فردي نسبت به كارهاي جمعي آسيب‌هايي دارند؛ بسياري از كارها وقتي خوب پيش مي‌رود كه به صورت جمعي و با برنامه‌ريزي دقيق انجام شده باشد.

 برخي كارها هم در صورت انجام نشدن كار جمعي به چالش‌هاي زيادي مي‌افتد به احتمال زياد شنيده‌ايد كه دست خدا با جماعت است.

حال سؤال اينجاست كه آيا ما فرهنگ كار جمعي داريم يا نه؟ شايد پاسخ اين سؤال به فكر كردن زيادي نياز نداشته باشد و قطعاً اگر پيشرفت پر شتاب و بيشتري مي‌خواهيم بايد براي جا انداختن فرهنگ كار جمعي بيشتر تلاش كنيم.
كار جمعي موجب هم‌افزايي بيشتر است تا عيوب انسان در كار تيمي تشخيص داده شود، شهيد صدر مي‌گويد جهان منظم است پس نمي‌شود بي‌نظم زندگي كرد جامعه امروز همه چيزش مؤسساتي، سازماني و تشكيلاتي است و ما اگر بخواهيم بي‌سازمان و تشكيلات فعاليت كنيم موفق نخواهيم بود.
دوستي مي‌گفت ايراني‌ها روحيه كار جمعي ندارند و در عرصه‌هاي مختلف شاهد آن هستيم كه كار تيمي خوبي انجام نمي‌شود و يا اگر صورت بگيرد تعداد آن بسيار كم است زيرا كار تيمي يك مديريت دسته جمعي مي‌خواهد.
از بارزترين خصلت‌هاي كار دسته جمعي اين است كه آدم بتواند از عقيده خودش در مقابل عقيده جمع صرف‌نظر كند و تشخيص جمع را بر تشخيص خودش ترجيح بدهد كه اگر اين‌چنين شود و نظر جمع سرلوحه قرار گيرد قطعاً مقدمه خوبي براي كار جمعي است.
اينك بيش از هر چيزي به جا انداختن اين فرهنگ كار جمعي نياز داريم و اينكه افراد براي عقايد ديگر همراهان ارزش قائل باشند؛ در دوران تحصيل، در مدرسه و دانشگاه توجه به اين فرهنگ و تمرين براي انجام كارهاي تيمي برنامه‌ريزي شود انتظار بي‌جايي نيست كه از مدرسه و دانشگاه توقع داشته باشيم براي فرهنگ كار جمعي برنامه‌ريزي داشته باشند و كارهاي تيمي تعريف كنند.
بدون شك فرهنگ كار جمعي در كنار يك ايده و كار خوب به همراه تيم كاري مناسب و برنامه كاري روشن و دقيق پايه اتفاقات خوب در پيشرفت است نخستين پايه‌اي كه كار گروهي را مقاوم مي‌كند و مايه رشد و پيشرفت آن خواهد شد توجه به همكاري و تقسيم كار است و دومين نكته هم هماهنگي و نظم و انضباط در كار مي‌باشد و در نهايت پديده پسنديده، همفكري و مشورت است.
اميد است فرهنگ كار جمعي كه از صفات پسنديده براي جامعه است رونق گرفته و موجب پيشرفت‌ها و شكوفايي‌هاي بيشتر شود.

  محمدمهدي شيرمحمدي

دیدگاه شما