وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 12 شهريور 1393 ساعت 11:54   |   کد مطلب: 9294
شغل‌های‌ کاذب از رونق کسب و کار می‌کاهد
شغل‌های کاذب با هدف توسعه فعالیت های اقتصادی و خدمات رسانی به جامعه در بخش های مختلف ایجاد می شوند اما در حقیقت جامعه را دچار خسارت فرهنگی و اجتماعی می کنند.

به گزارش نافع، در شرایطی که فعالیت‌های اقتصادی با هدف تامین معاش عمومی و ایجاد درآمدزایی یک پدیده متداول و بدیهی در اجتماعات بشری محسوب می شود، شاهد ظهور و بروز برخی سودجویی‌ها، نیرنگ ورزی ها و فعالیت های خود سرانه یا سازماندهی شده ای هستیم.

به زعم پدید آورندگان این قبیل شغل های کاذب با هدف توسعه فعالیت های اقتصادی و خدمات رسانی به جامعه در بخش های مختلف ایجاد می شوند اما در حقیقت شغل های کاذب و آسیب رسانی هستند که به فراخور حوزه فعالیت خود، جامعه را دچار خسارات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و یا حتی سیاسی می کنند.

یکی از مهمترین عوامل پیدایش چنین شغل های کاذب و آسیب رسان، کاهش رونق فضای کسب و کار و ناکام ماندن افراد جامعه در امرار معاش روزانه است که موجب می شود افراد سود جو با سوء استفاده از فقر فرهنگی برخی بخش های جامعه و نبود اطلاعات کافی، مستدل و منطقی، نقاط آسیب پذیر را شناسایی کنند و از طریق افرادی که به شدت نیازمند تامین معاش روزمره زندگی خود هستند، سودهای کلان به جیب بزنند و در سایه سار آسایش تلاش دیگران به راحتی در ناز و نعمت به سر ببرند.

ابداع گران شغل های کاذب در جامعه از ضعف فرهنگی، عقیدتی و تفکرات افراد به طرزی ماهرانه سوء استفاده می کنند و برای حیله ورزی های سود آور خود به راحتی بازار فروش پیدا می کنند.

اکنون یکی از راه هایی که سود جویان اقتصادی آن را برای ثروت اندوزی بی زحمت انتخاب کرده اند، پدیده ای به نام خرافه گرایی مدرن است که در متن اجتماع به صورت مراجعه مکرر افراد به رمال ها، کف بین ها و طالع بین ها دیده می شود.

افرادی که با کمال تعجب در میان آنها اقشار مختلف با سطوح علمی متفاوت از افراد بی سواد و کم سواد تا برخوردار از سطوح عالی تحصیلی دیده می شود.

رواج طالع بینی، و رمالی که امروز با نهایت حیرت در نوع تلفنی و غیر حضوری هم طرفداران خاص خود را دارد در حقیقت از ضعف فرهنگی، اعتقادی و علمی بخشی از اجتماع شکل می گیرد که فکر می کنند مشکلات و نارسایی های زندگی را با توسل غیر واقع بینانه به یک سری فرآیندهای خرافه آمیز می توان بدون زحمت و با هزینه کرد مقداری پول حل کرد.

به غیر از خرافه گرایی مدرن، بسیاری از بخش های مستعد جامعه زمینه ساز بروز شغل های کاذب شده اند که ریشه بسیاری از آنها نبود نگاه و بینش روشن علمی و دید منطقی و مبتنی بر واقعایت بر پدیده های مختلف زندگی و بعضاً تجمل زدگی است.

از نمونه های این گونه شغل ها می توان به خرید و فروش مکان دفن میت و سنگ قبر سفارشی، شرکت های فعال در زمینه رونق بخشی به مجالس عزا و جشن و سرور، افراد سدجو با هویتی جعلی بنام کار چاق کن، پزشک نماهای اهل انرژی درمانی های ماورایی یا هیپنوتراپی تقلبی و یا حتی در شکلی ساده تر به تهیه کنندگان فله ای پایان نامه های دانشجویی اشاره کرد.

یکی دیگر از مهمترین عوامل شکل گیری و بروز چنین انحرافات اجتماعی که در قامت شغل های خود ساخته و کاذب جلوه گر شده اند، اشتهای غیر قابل اشباع و آفت زده به کسب ثروت های کلان و بادآورده است که ریشه در تجمل گرایی و نگاه صرف مادی به زندگی دارد.

روشن است وقتی صاحب اندیشه و تدبیری که تمام محاسبات خرد و کلان خود را تنها با معیار پول و مادیات می سنجد و در معادلات خود جایی برای وجدان کاری، خدمات رسانی به لایه های دیگر جامعه، نقش آفرینی در چرخه صحیح ثروت های اقتصادی کشور و اشتغال سالم برای دیگران در نظر نگرفته است به طور طبیعی دوست دارد با کمترین هزینه و کارکرد بیشترین درآمد و سود را به خود اختصاص دهد و این معضلی است که دقیقاً ریشه در جهان بینی و نحوه نگرش انسان ها به حیات پیرامونی خود دارد.

معضلی که سرمایه داران دگر اندیش با تفکرات مادی گرایی صرف را متورم تر کرده و اقشار آسیب پذیر را به عنوان برده های چنین کنش های اجتماعی در لابه لای چرخ های به ظاهر اقتصادی خود خرد می کند.

اگر اندیشه های پویا و فکرهای خلاق در گرداگردهم تشکیل اتاق های فکر بدهند و با توجه به نیازمندی های جدید جوامع انسانی، تعریف های جامع و متنوعی از کارکرد نیروهای انسانی به منظور رفع این نیازهای چدید ارائه دهند، می توان به جای ایجاد و توسعه شغل های کاذب، اشتغال سودمند و پر بازده ایجاد کرد.

فرصت های شغلی که با ظرافت و هنرورزی های خلاقانه خود بخشی از نیازهای سالم جامعه را برطرف می کنند و علاوه بر بهبود فضای کسب و کار و اشتغالزایی زمینه بروز و رشد استعدادهای جوان را فراهم می کنند.

زیبنده است در این میان همانند سال های اخیر حمایت های دولتی از ایجاد و توسعه شغل های سودمند و مبتکرانه اجتماعی تداوم یابد و نیروی اشتغالزایی مولد پشتیبانی شود. 

وحید الوندی

دیدگاه شما