وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 8 شهريور 1393 ساعت 11:58   |   کد مطلب: 9223
ضرورت برپایی نمایشگاه‌های فصلی در همدان
نمایشگاه‌های فصلی پیش‌زمینه نمایشگاه‌های دائمی است که برپایی آن در همدان امکان پذیر است.

نهمین نمایشگاه کتاب همدان که همزمان با هفته دولت گشایش یافت که به نوعی می‌توان آن را پس از همایش عقلانیت در حکمت سینوی دومین رویداد مهم فرهنگی در استان به حساب آورد، فرصتی را فراهم کرد تا در کنار بهره مندی مردم فرهنگ دوست استان از آن و ارائه کتاب به علاقه مندان با شرایط مناسب تر به مباحث و ضرورت های مربوط به کتاب و کتابخوانی در محافل فرهنگی و رسانه ای پرداخته شود،ضرورت هایی که شاید آنطور که شایسته استان فرهنگی همدان است، مورد توجه قرار نگرفته است.

تبیین و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی مهمترین و محوری ترین بحثی است که در این راستا دنبال می شود و تمام حرکت ها و اقدامات در همین جهت بوده که البته هنوز به سرانجام واقعی خود نرسیده است و تا نقطه مطلوبی که با شاخص ها و معیارهای لازم در این زمینه انطباق داشته باشد، فاصله هایی وجود دارد که از بین بردن آنها مستلزم تلاش های بیشتری است.

در همین راستا حرکت ها و اقداماتی چون اجرای برنامه های فرهنگی، ایجاد ایستگاه مطالعه، طرح اهدای کتاب، طرح کتاب من، گسترش کتابخانه های عمومی و مشارکتی، تجهیز کتابخانه مرکزی و موارد مختلف دیگر صورت گرفته و در حال حاضر نیز طرح ها و برنامه هایی در حال اجراست که هر کدام از آنها می تواند به نوعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی مؤثر باشد و برپایی نمایشگاه های کتاب نیز از جمله اقدامات مهم و مفیدی است که آثار و نتایج خود را داشته و می تواند به تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه کمک کند.

نکته قابل توجه در این خصوص، استمرار و تداوم اینگونه نمایشگاه هاست که به ویژه در استان همدان از اهمیت بسزایی برخوردار است در این میان، تلاش برای برپایی نمایشگاه دایمی کتاب که در آیین گشایش نمایشگاه نهم نیز به نوعی بدان تاکید شد، از جمله ضرورت‌هایی است که امروزه به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم به ویژه علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی مطرح است.

جایگاه فرهنگی استان همدان و برخورداری آن از ظرفیت ها و قابلیت های فراوان در این زمینه، ایجاب می کند که چنین ضرورتی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران مورد توجه قرار گیرد و برای برپایی یک نمایشگاه دایمی همراه با برنامه های متنوع جانبی تلاش شود.

بدون شک رسیدن به این امر مهم، مستلزم زمینه سازی های قبلی است که شاید همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف و پیگیری همه دست اندرکاران و مسوولان مرتبط نقطه آغاز آن به حساب آید.

اینکه در مقام گفتار و سخن بر چنین ضرورتی در استان تاکید و از ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات موجود در این خصوص سخن گفته شود، خوب است اما تنها اثر آن باقی ماندن بحث در حد شعار خواهد بود و لذا برای تحقق آن باید گام های عملی برداشته شود تا استان همدان از نمایشگاه دایمی در حوزه کتاب برخوردار شود به گونه ای که مردم فرهنگ دوست آن بتوانند همواره و در شرایط مساعد دسترسی به کتاب را داشته باشند.

شاید گفته شود با توجه به امکانات موجود و شرایط حاکم بر استان نتوان در کوتاه مدت چنین امری را محقق ساخت و یا حتی زمینه های آن را فراهم کرد در این صورت می توان از نمایشگاه های فصلی به عنوان پیش زمینه های نمایشگاه دایمی نام برد که برپایی آن در شرایط کنونی نیز تا حدودی امکان پذیر است.

دیدگاه شما