وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 2 شهريور 1393 ساعت 12:31   |   کد مطلب: 9136
نافع گزارش می‌دهد: حاشیه‌های دیدار وزیرارشاد با اهالی فرهنگ و هنر همدان
این دیدار عصر دیروز با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر همدان در مجتمع شهید آوینی برگزار شد و برخی از اهالی هنر استان توانستند در دقایقی کوتاه به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود بپردازند.

به گزارش نافع، هرچند به دلیل تأخیر در شروع برنامه و عجله وزیر برای شرکت در اختتامیه همایش حکمت سینوی و سپس بازگشت به تهران، نمایندگان همه گروه‌ها نتوانستند پشت تریبون حاضر شوند.

ابتدا دکتر پرویز اذکایی نویسنده بنام همدان به نمایندگی از نویسندگان استان از مشکلات این قشر سخن و گفت و حمایت از ناشران و نویسندگان با خرید کتاب از طرف وزارت ارشاد را خواستار شد. وی افزود که این رسم در دولت‌های گذشته وجود داشته و وزارت‌خانه از هر نویسنده 500 کتاب می‌خرید.

***

سپس خلیلی، نماینده انجمن‌های ادبی بالای سن رفت و سخنش را با این بیت آغاز کرد:" گفتی که چه می‌کنی کجایی چه خبر؟ تنها خبر این است که هستیم هنوز". وی، نامگذاری روزی در تقویم به نام "باباطاهر" را خواسته مهم شاعران، نویسندگان و خانه شعر و ادب استان اعلام کرد.

خلیلی، نداشتن بودجه برای برگزاری عصرشعر در شهرستان‌ها به منظور کسب تجربه و تبادل نظر را از دغدغه‌های اهالی این هنر در همدان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد و فرهنگ دو همزادند، تصریح کرد: رشد فرهنگی بدون نیاز به اقتصاد و اختصاص اعتبار لازم امکان‌پذیر نیست.

***

سیدمحمدجواد کبودراهنگی، نماینده انجمن هنرهای نمایشی همدان نیز ابتدا آماری از برنامه‌های این انجمن را داد و گفت: در طول سال 80 تا 100 اجرا داشته و از ابتدای سال تاکنون نیز 40 اجرا داشته‌ایم که در مجموع شامل 600 شب اجرای برنامه می‌شود.

وی تصریح کرد: همه این‌ها درحالی صورت گرفته که حتی یک ریال هم بودجه نگرفته‌ایم و درآمد حاصل از فروش بلیت نیز نمی‌تواند نیاز اهالی تئاتر را تأمین کند.

کبودراهنگی با گلایه از از مرکز هنرهای نمایشی تهران افزود: این مرکز از فعالیت‌های ما خبر نداشته و حمایت لازم را از استان‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه تالار فجر همدان از نظر تعداد اجرا، فعالترین تالار کشور است گفت: گروه‌های نمایشی ما به جشنواره‌های مهم راه یافته‌اند، اما نمی‌توانیم هزینه کافی به هنرمندان بدهیم.

کبودراهنگی با بیان اینکه همدان شهر جشنواره‌هاست و تاکنون برنامه‌های متعددی در آن اجراشده، خاطرنشان کرد: بارها و بارها در این جشنواره‌ها اعلام کردیم که یک دهم بودجه تهران را به استان‌ها بدهید، اما اقدامی صورت نگرفته است.

***

دیهیمی، نماینده انجمن موسیقی نیز گفت: 5 دقیقه برای پرداختن به مشکلات کافی نیست. وی افزود: متأسفانه نبود بودجه برای حمایت از هنرمندان، افراد برجسته موسیقی استان را راهی تهران می‌کند و باید کار کرد.

عبادی، نماینده انجمن خوشنویسی نیز مصرع " دامن دوست به صد خون دل افتاد به دستم" را خواند و افزود: این انجمن نیز با نبود بودجه به ویژه در شهرستان‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و باید به داد این هنر رسید.

وی تصریح کرد: ما آفتاب لب بومیم و جوانان نیز به دلیل مشکلات موجود، رغبتی به این هنر ندارند.

***

در ادامه کنسرت موسیقی سنتی از طرف گروه  فارابی اجرا شد و سپس علی جنتی، دقایقی را با هنرمندان سخن گفت. در پایان برخی اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اصحاب رسانه که فرصتی را برای گفتگو با وزیر نیافته بودند، جلوی در خروجی تجمع کردند که البته باوجود تراکم جمعیت نتوانستند مشکلات خود را بیان کنند.

یادداشت از سمیه مظاهری

دیدگاه شما