وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 1 شهريور 1394 ساعت 09:02   |   کد مطلب: 16009
با نزدیک تر شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی بازار فعالیت های سیاسی رونقی خاص گرفته است و علاوه بر حواشی مختلفی که این فضا ایجاد کرده است؛ بازار نظرسنجی های سیاسی انتخاباتی داغ شده است.

به گزارش نافع، ائل نوشت: آذربایجان شرقی که طی ماه های گذشته شاهد تولد برخی رسانه های جدید و باز شدن پای سیاست به شبکه های اجتماعی نیز بوده است؛ طی چند هفته گذشته شاهد نظرسنجی های زودهنگامی در فضای مجازی است که جنجالی ولی غیرقابل اتکا هستند.

برخی از این نظرسنجی ها نه در قالب نظرسنجی انتخاباتی بلکه با عنوان بررسی میزان رضایت مردم از مسئولان دوران مختلف است. مسئولانی سابقی که این روزها تعداد زیادی از آنها در قامت یک کاندیدای احتمالی تلاش می کنند تا در معرض دید مردم قرار گیرند.

نمونه ای از این نوع نظرسنجی ها درباره استاندران و شهرداران ادوار مختلف در برخی سایت ها انجام گرفت و جالب آنکه علی رغم تعداد کم شرکت کنندگان و البته غیرقابل مقایسه بودن گزینه ها به دلیل فواصل زمانی مختلف مسئولیت آنها، تعبیر و تفسیرهایی بلند بالا از نتایج نیز به عنوان تحلیل آماری جامعه مطرح شد.

در حالی که چند تن از استانداران سابق آذربایجان شرقی و حداقل دو نفر از شهرداران سابق تبریز جز کسانی هستند که تصمیم به نامزدی در انتخابات پیش رو گرفته و یا برای این تصمیم مردد هستند؛ طرح این نظرسنجی ها فقط کارکردی تبلیغاتی دارد چرا که طبیعی است در این شرایط هر گزینه دوستان و طرفداران خود را برای رای دادن به خط خواهد کرد و در این شرایط است که ادعای ثبت نشدن رای های تکراری هم کارساز نخواهد بود و تنها حاصل، خدشه دار شدن نتایج خواهد بود.

مشت نمونه خروار نیست

نوع دیگری از نظرسنجی ها هم که بیشتر به نظرسازی شباهت دارند؛ طرح گزینه هایی برای پاسخ به این سوال است که پیروز انتخابات آتی کدام طیف سیاسی خواهد بود.

طبیعی است که هر نتیجه ای که از این نظرسنجی ها حاصل شود غیرقابل اعتماد است چرا که مخاطبان یک سایت(آن هم از نوع فاقد مجوز) مشتی از خروار جامعه رای دهندگان نیستند. اثبات این ادعا رای بالای طیف سیاسی نزدیک به سایت برگزار کننده نظرسنجی در همه نمونه های موجود از نظرسنجی های سیاسی انتخاباتی است.

فارغ از این ایراد اساسی، جامعه ایرانی طی سالهای اخیر نشان داده است که تصمیم خود را در آخرین روزها و بلکه آخرین ساعات قبل از رای دادن می گیرد و نتایج این نظرسنجی ها قابل اتکا نیست.

شاید مطرح شود که نتایج این نظرسنجی ها در تصمیم نهایی افرادی که قصد کاندیداتوری دارند موثر باشد اما حقیقت اینگونه نیست چرا که کاندیداهای احتمالی اکثرا تصمیم خود را نهایی کرده و به واسطه اطلاعات غلطی از همین، دست خود را پیروز قطعی انتخابات تصور می کنند.

 

انتهای پیام/م

 

 

دیدگاه شما