وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394 ساعت 15:09   |   کد مطلب: 14948
 توصیه هایی برای ورزشکاران در ماه مبارک رمضان
روزه داران به ویژه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان باید تغذیه سالمی داشته باشند .

به گزارش نافع، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بیشترین سوالی که برای ورزشکاران پیش می آید که آیا می توان در این ماه به فعالیت های ورزشی در حین روزه داری ادامه داد؟

 

مریم السادات موسوی کارشناس تغذیه و ورزش در این باره گفت: تحقیقات نشان می دهد که روزه منافاتی با ورزش ندارد و اگر ساعات انجام تمرین ها و برگزاری مسابقات بین افطار و سحر تنظیم شود مشکلی برای ورزشکار پیش نمی آید .

 

وی ادامه داد: اگر ورزشکار در طول ماه مبارک فعالیت های ورزشی خود را کنار بگذارد آمادگی جسمانی خود را از دست می دهد و این تصور کاملا غلطی است که فعالیت ورزشی را کامل کنار بگذاریم .

 

وی چند خط راهنمایی مفید که به فعالیت ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای در این ماه کمک می کند اشاره کرد عبارتند از؛

 

 ورزشکاران افطار سنگيني را صرف نکنند و حدود 300 کيلو کالري مواد غذايي براي بدن ورزشکار مورد نياز است.

 

درفاصله نزديک به افطار به دليل پايين بودن قند خون، فرد ورزشکار چربي بيشتري را مي سوزاند و اين امر براي کساني که به دنبال کاهش وزن هستند، بسيار مناسب است.

 

 استفاده از کربوهيدرات هايي چون ماکاروني، عسل، سيب زميني و قند و شيريني جات در فاصله بين سحر و افطار براي جبران کمبود مواد قندي مفید است.

 

ورزشکاران که بعد از افطار تمرين مي کنند بايد پس از تمرين با مصرف مواد قندي از بروز يکسري مشکلات در بدن خود جلوگيري کنند.

 

با مصرف يک و نيم تا دو ليتر آب يا مايعات شيرين به جز چاي در ماه مبارک رمضان از بروز مشکلات کم آبی در بدن جلوگيري کنند.

 

 روزه داران حداقل يک ساعت قبل ازاذان صبح از خواب بيدار شده و سحري را به آرامي و بدون عجله مصرف کنيد، چراکه سحري يک وعده بسيار مهم درماه مبارک رمضان به منظورتامين انرژي مورد نياز ورزشکار در طول روز و نيز تنظيم قند ورزشکاران محسوب مي شود.

 

هرگز نبايد در وعده سحري پرخوري کرد چرا که فشار زيادي به معده و دستگاه گوارش وارد مي کند و باعث مشکلات گوارشي مي شود ضمن آنکه وعده سحري را هرگزنبايد حذف کرد به ويژه درافرادي که فعاليت هاي ذهني و بدني شديد دارند.

 

بين افطار وسحر بايد از مصرف تنقلاتي مانند چيپس و پفک خودداري کرد، گفت: تنقلات مضر و سبب تشنگي شديد در فرد روزه دار مي شود که بايد به جاي آن از ميوه هاي خشک مانند برگ هلو و برگ زردآلو استفاده کرد.

منیع:همدان ورزش

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت