وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 16 فروردين 1394 ساعت 11:19   |   کد مطلب: 13742
المان هایی به وسعت مفاهیم زیبایی شناسانه در همدان
در نوروز امسال شاهد طراحی و نصب حجم گسترده ای از المان های شهری موقت با نظارت سازمان زیباسازی در شهرهمدان بوده ایم که نسبت به سالهای گذشته از نظر کمی و کیفی با رشد بالایی همراه بوده است.

به گزارش نافع، به نقل از شبنم ها، به قلم زهرا مریخ پور استاد دانشگاه و کارشناس مجسمه سازی وطراح المان شهری: در یاداشتی آورده است: از مهمترین نکات مثبت آثار امسال  می­ توان به تنوع دیدگاه هنرمندان در برخورد با موضوع نوروز اشاره کرد. به­ گونه ­ای که در آثار ارائه شده دیدگاه­ های مختلف کودکانه، نوستالژیک، تاریخی و سمبلیک، توجه به فرهنگ و سنت­های ایرانی و هنر مفهومی دیده می ­شود که همین امر منجر به جذب تعداد بیشتری از شهروندان همدانی و مسافران نوروزی شده است.

در هنر مجسمه­ سازی، المان یا نماد شهری به حجمی به کلیت یکپارچه گفته می­ شود که با توجه به هدفی که دارد، انتقال دهنده­ ی مفاهیم زیبایی شناسانه، نمادین، فرهنگی و مفهومی است. این عناصر با قرارگیری در فضای شهری، منظر و هویت شهری را تحت­ تاثیر قرار می­ دهند و موجب متمایز شدن شهرها از یکدیگر می­ شوند.

برنامه­ ریزی­ ها برای انجام چنین اقدامات هنری در سطح شهر، علاوه بر ارتقای کیفیت بصری، تنوع و غنای شهری و تداعی فرهنگ، تاریخ و سنت­های جامعه که از مهمترین کارکردهای المان­ های شهری است موجب افزایش سطح دلبستگی شهروندان به محیط شهری و هم­چنین کمک به جذب گردشگران و افزایش درآمد حاصل از آن خواهد شد.

 

در کنار نکته­ های مثبتی که به آنها اشاره شد، کاستی­ هایی در مجموعه آثار امسال دیده می­ شود که البته با توجه به نوظهور بودن چنین گام­ های هنری،  اجتناب ناپذیر به نظر می­ رسد. با این وجود اشاره به آنها منجر به توجه به نکاتی خواهد شد که با برطرف شدن آنها از سوی برگزارکنندگان این امر، می­ توانیم شاهد برگزاری هر چه بهتر و بدون نقص­ تر چنین اقداماتی در سال­های آینده باشیم.

اگرچه در دسته­ بندی المان­ های شهری، المان­ های نوروزی در دسته المان­ های موقتی هستند  که به صورت مقطعی و در یک بازه زمانی مشخص در محل قرار می گرند و در ساخت و طراحی آنها با توجه به موقت بودنشان محدودیت­ هایی در زمینه روش­های اجرایی، متریال و هزینه نهایی نسبت به المان­های دائم دیده می­ شود، ولی توجه به این نکته ضروری به نظر می­ رسد که صرف موقت بودن این آثار نباید منجر به بی ­توجهی در کیفیت اجرایی، پایداری، انتقال ارزش ­های مفهومی و زیبایی شناسانه آنها بشود. متاسفانه در برخی از المان­ های امسال این بی ­توجهی منجر به ساخت تعدادی از آثار کم محتوا به لحاظ ایده و اجرا شده است.

هم­چنین در خصوص جانماهای اکثر آثار امسال اشکالاتی دیده می­ شود، درجانمایی صحیح و مناسب آثار هنری، ابتدا باید محل­هایی که قرار است المان­ هایی در آنها نصب شود مشخص، و سپس آثار با توجه به ویژگی­ های  محل قرارگیری، طراحی شوند.

البته در مورد المان­ های نوروزی با توجه به محدودیت زمانی، امکان  طراحی آثار بر اساس فضا کمی دشوار به نظر می­ رسد ولی با وجود تمامی محدودیت­ ها، جانمایی­ ها می ­تواند با دقت بیشتری نسبت به آنچه که امسال در سطح شهر شاهد آن بودیم صورت بگیرد.

توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی محل، تناسب ابعاد المان نصب شده با محل قرارگیری آنها به ­گونه­ ای که مخاطب گستره­ ی دید و فرصت کافی برای دیدن اثر را داشته باشد، در نظر گرفتن تناسب موضوعی اثر با محل قرارگیری، پراکندگی و توزیع مناسب آثار در فضا و عدم تجمع چند اثر در  یک محدوده، همگی از نکات مهمی است که باید در جانمایی آثار مورد توجه قرار گیرد.

در آخر می ­توان شروع چنین اتفاقاتی را به همراه اعمال حساسیت و دقت بیشتر در انتخاب آثار و هنرمندان در سال­های آینده،  مثبت ارزیابی کرد و امیدوار بود که درعرصه هنر و مجسمه سازی استان همدان در سال جاری شاهد مصداق عینی ضرب المثل معروف "سالی که نکوست از بهارش پیداست" باشیم.

دیدگاه شما