آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی پارلمان سراسری آلمان، روز ۱۲ سپتامبر (پنجشنبه، ۲۱ شهریور) یکی از بزرگترین نمایشگاههای خودرو جهان را در فرانکفورت افتتاح خواهد کرد. حدود هزار غرفهدار از دوازدهم تا بیستونهم سپتامبر تلاش میکنند با ۱۵۹ دسته نوآوری در عرصههای مختلف مخاطبان را به خرید خودروی جدید تشویق کنند.
توجه به ارتباط دیجیتالی خودروها با یکدیگر از ویژگیهای برجسته شصتوپنجمین نمایشگاه خودروی فرانکفورت است. خودروهای هوشمند قرن بیستویکم موانع و محدودیتها را حتی از پشت تپهها و پیچها هم تشخیص میدهند و با داشتن سامانههای خودکار، کار راننده را تا حد امکان کم میکنند. کارشناسان، ارتباط دیجیتالی خودروها را به انقلابی در صنعت خودرو تعبیر میکنند.
ارائه موتورهای کممصرف و گرایش روزافزون به اتومبیلهای دوگانهسوز (برق و بنزین) نیز همچون سالهای اخیر از اهداف اصلی تولیدکنندگان بودهاند. در این میان فولکسواگن و بامو، دو امپراتور جهان خودرو، با ارائه مدلهای الکتریکی سعی در ایجاد تکاپو در بازار خودروهای برقی دارند.
بیم و امید در بازار غرب اروپا
فعالان صنعت خودرو در آستانه افتتاح نمایشگاه فرانکفورت به پایان پنج سال رکود در بازار خودرو، به ویژه در غرب اروپا امیدوارند. این بازار در این منطقه در سال ۲۰۱۳ بدترین شرایط خود از چند دهه پیش تا کنون را تجربه کرد.
به اعتقاد رئیس انجمن خودروسازان آلمان، «نمایشگاه فرانکفورت سال جاری یک نقطه عطف به شمار میرود» و آغازگر تحرک در بازار است. به زعم آلن ملالی، رئیس کمپانی فورد آمریکا، نیز «اروپا انتهای دره را رد کرده و نشانههایی از بهبود شرایط به چشم میخورد».
مدیر امور مالی غول فولکسواگن اما بر خلاف رئیس فورد معتقد است که بازار اتومبیل در غرب اروپا در سالهای پیش رو رشد قابل ملاحظهای به خود نخواهد دید. او هر چند انتظار ندارد که تولیدکنندگان در ماههای پایانی سال جاری به تعدیل نیرو یا کاهش تولید دست بزنند، اما میگوید که شرکت متبوعش سرمایهگذاریهای جدید برای افزایش ظرفیت تولید را به آینده موکول کرده است.
یک کارشناس آلمانی یکی از دلایل کاهش فروش خودرو را – در کنار بحران مالی حوزه یورو – بیتوجهی خودروسازان به نیاز زنان و جوانان میداند. به گفته این استاد دانشگاه دویسبورگ-اسن، شمار خودروهای صفرکیلومتر فروختهشده به افراد زیر ۴۵ سال از ۴۸ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۲۷ درصد در شرایط کنونی کاهش یافته است. به زعم وی، نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ نیز توجه چندانی به نیازهای زنان و جوانان ندارد.
ورود رسمی فولکسواگن و بامو به بازار خودروهای برقی
خودروهای برقی در سالهای اخیر با استقبال چندانی مواجه نشدهاند. کمبود ظرفیت و قیمت بالای تولید باتریها در کنار توان محدود موتورهای برقی خودروسازان را به سوی برقیکردن خودروهای کوچکتر و سبکتر سوق داده است. افزون بر این، خودروهای جدید به مراتب کممصرفتر از اتومبیلهای نسل گذشته هستند و تولیدکنندگان از این طریق فشار افزایش قیمت سوختهای فسیلی بر خودروداران را تا حدی جبران کردهاند.
به همین جهت پروژه برقیکردن خودرو در سالهای اخیر در حد ارائه نمونههای نمایشگاهی باقی مانده است. تنها خودروهای هیبریدی (برق-بنزین) نظر خریداران را به خود جلب کردهاند. صنعتگران ژاپنی، به ویژه خودروسازی تویوتا، از جمله پیشگامان اصلی در این عرصه هستند.
مدل برقی "E-Up" ساخت فولکسواگن
در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ اما اتفاق جدید رخ داده است. فولکسواگن "E-Up" را عرضه کرده است. "Up" آخرین مدل کوچک فولکسواگن است که حدود دو سال پیش معرفی شد. مدل تمامبرقی این خودرو در فرانکفورت، اعلام رسمی حضور این خودروساز در عرصه اتومبیلهای الکتریکی است. فولکسواگن همچنین گلف الکتریکی را هم در نمایشگاه ۲۰۱۳ در معرض دید علاقهمندان قرار داده است.
طراحان بامو در مونیخ هم مدل "i3" را برای نمایشگاه سال جاری آماده کردهاند. کلاس "۳" از کلاسهای کوچک این خودروساز آلمانی است که حالا با موتور برقی و بدنه ساختهشده از فیبر کربن تولید انبوه خواهد شد. مهندسان بامو همچنین با تجهیز مدل "i8" به موتور هیبریدی، مصرف سوخت آن را تا حد چشمگیری کاهش دادهاند. باتریهای موتور برقی این خودرو را میتوان با اتصال به پریز برق هم شارژ کرد.
برگزارکنندگان نمایشگاه ۲۰۱۳ با توجه به نوآوریهای ارائهشده و جو کنونی صنعت و بازار خودرو، منتظر حضور صدها هزار بازدیدکننده هستند. استقبال از نمایشگاه از قرار معلوم به مراتب بیشتر از سال ۲۰۱۱ بوده و این موضوع خود را در پیشفروش بلیتهای ورودی به خوبی نشان داده است. از نمایشگاه ده روزه سال ۲۰۱۱ در مجموع ۹۲۸ هزار نفر بازدید کردند.
دیدگاه شما