وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 11:24   |   کد مطلب: 17187
گزارش میدانی درباره وضعیت اقتصاد؛
کلید نچرخید، بیخود نچرخید+تصاویر
بازاریان اهوازی معتقدند کلید اقتصادی روحانی نچرخیده و خبرنگاران برای دیدن حاصل کار این سیاست‌ها نباید بیخود در شهر بچرخند چرا که نتیجه‌ای وجود ندارد.

به گزارش نافع به نقل از رهیاب، دولت یازدهم که از روز نخست روی کار آمدن همه اقدامات خود را براساس پیشبرد برنامه های سیاست خارجی تعریف کرده بود اکنون با دوران جدید اقتصادی روبه رو شده است.

نامه 4 وزیر دولت به حسن روحانی درباره بحران رکود اقتصادی پرده از سیاست غلط تیم اقتصادی نزدیک به رئیس جمهور برداشت.

خبرنگار رهیاب به میان بازاریان اهواز آمده تا نظر مردم درباره وضعیت این روزهای اقتصادی کشور را جویا شود.

جعفر احمدی فروشنده لباس در این باره می گوید: اطلاعات اقتصادی ما به اندازه چیزهایی است که اخبار به اطلاع ما می رساند اما وضعیت زندگی ما را سخنان رئیس جمهور نشان نمی دهد بلکه ما در حال گذراندن آن هستیم.

وی می افزاید: مقام معظم رهبری سال 92 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد و یکی از این موضوعات حمایت از تولید ملی یعنی حلقه مفقوده این روزهای بازار ما است.

این فروشنده لباس عنوان می کند: لباس های درون مغازه ام همه شان جنسشان ایرانی است، از کت و شلوارها بگیر تا برسیم به پیراهن های مردانه. اما نه بر روی آنها نوشته تولید ایران و نه من علاقه ای به این موضوع دارم که به مشتریانم بگویم.

لزوم فرهنگ سازی خرید تولیدات ملی توسط دولت

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به من گفتید جنس هایتان ایرانی است، بیان می کند: بگذار حرفم را تمام کنم که متوجه شوید(با خنده). اجرای هر طرحی نیازمند پیوست های فرهنگی و اجتماعی است و تا این پیوست ها اجرایی نشود یعنی نتوانسته ایم وارد فاز موفقیت آمیز اجرا شویم.

احمدی تصریح می کند: وقتی مشتریانم هیچ وقت نمی پرسند جنس های ایرانی ات کو؟ و مدام می پرسند جنس ترک و... می خواهیم یعنی دولت نتوانسته این فرهنگ را جا بیاندازد که مردم جنس ایرانی بخرند.

وی می گوید: درست است این موضوع سالها به طول می انجامد اما در 3 سال روی کار امدن این دولت( دولت یازدهم) تاکنون یک بار هم کسی سراغ جنس ایرانی را نگرفته است.

این فروشنده لباس ادامه می دهد: ما منتظر بودیم که دولت با اجرایی کردن دستورات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی زمستان سرد اقتصادی را به بهار مبدل کنند اما عملا دیدیم که با گره زدن همه چیز به سیاست خارجی آرزوی حل مشکلات اقتصادی را همراه خودمان به دولت دوازدهم بردیم.

فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در اقتصاد

علی سبحانی فروشنده لاستیک های اتومبیل هم معتقد است بازار رونقی ندارد و از سر ناچاری در بازار مانده است.

وی می افزاید: به اندازه ای که وقت می گذاریم و کار می کنیم که در نهایت درآمدهای ما حتی به ماهی یک میلیون تومان نمی رسد و به صراحت می گویم اگر کار اداری گیرم می آمد مغازه را رها می کردم.

سبحانی ادامه می دهد: من نمیخواهم مشکلات اقتصادی را حاصل کارهای این دولت یا دولت های قبلی بدانم بلکه معتقدم خود مردم هم مقصر هستند.

وی عنوان می کند: البته یک دلیل اساسی برای حضور مردم وجود دارد؛ در زمان جنگ تحمیلی هیچ کس به مردم سخت گیری نکرد که بگذارید من بروم بجنگم و شما وارد جنگ نشوید. بلکه در زمان جنگ حضور برای همه مردم آزاد بود اما امروز در فعالیت‌های اقتصادی برخی اقلیت هستند که می‌خواهند فقط خودشان سود کسب کنند و جالب اینکه برای رسیدن به سود بیشتر به مردم رحم هم نمی‌کنند برای همین مردم پای کار نمی‌آیند.

این فروشنده لاستیک بیان می‌کند: به نظر مردم بهترین راه حل این است که دولت باید شرایط را برای حضور مردم به صورت بسیجی وار در اقتصاد فراهم کند تا بتوانیم از وضعیت فعلی خارج شویم و به سمت رشد حرکت کنیم.

رئیس جمهور سال گذشته اعلام کرد از رکود خارج شدیم اما امسال 4 وزیر درباره وضعیت بحرانی رکود اقتصادی هشدار دادند، سبحانی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: همین که امسال روحانی یک بار دیگر بسته خروج از رکود را ارائه داد یعنی ما هنوز در رکود هستیم در ضمن از وضعیت عادی به وضعیت بحران نمی‌رسیم برای همین وضعیت ما در یک سال گذشته از نظر رکود اقتصادی عادی نبود.

عملی شدن وعده‌های اقتصادی دولت یک رویا است

رضا خلیلی فروشنده قطعات موبایل نیز می گوید: بسیاری از فروشندگان موبایل به این نتیجه رسیدند که نباید منتظر عملی شدن وعده های اقتصادی رئیس جمهور باشند و به همین دلیل برخی از آنها مغازه های خود را جمع کردند.

وی می افزاید: البته برخی هم که فقط برای سود آوری وارد بازار شدند، این فروشندگان به بازارهای خارجی رفتند و جنس های درجه 2 را وارد بازار کردن و به قیمت اصل به مردم فروختند و این یکی از معضلات جدی بازار امروز ما است.

این فروشنده قطعات موبایل با خنده بیان می کند: کلید روحانی نچرخید و شما هم الکی در شهر به دنبال یافتن وعده های رئیس جمهور نچرخید.

وقتی علت این حرفش را می پرسم، عنوان می کند: اگر ما از تولیدات ملی خودمان حمایت کرده بودیم یکی از شرکت های ساخت تلفن همراه در اهواز تعطیل نمی شد.

واکنش منفی اقتصاد به برجام

سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم می‌گوید: تجربه ژنو نشان می‌دهد آن خبری که از توافق منتشر می‌شود با واقعیت‌ها تفاوت بسیاری دارد و اقدام طرف مقابل در اجرا با آنچه که توافق شد هم متفاوت است. یعنی همیشه 2 شکاف وجود دارد. شکاف اخبار تا واقعیت و شکاف واقعیت توافق تا رفتار طرف مقابل و نوع اجرای آن. شما ببینید با چه شور و هیجانی توافق ژنو معرفی شد. این موج مثبتی در اقتصاد ما ایجاد کرد اما وقتی متن توافق افشا شد، مشخص شد که اخبار منتشر شده خیلی خوشبینانه و غیر واقع بینانه با متن بود.

وزیر سابق اقتصاد عنوان می‌کند: البته تجربه ژنو در سایر توافقات هم تکرار شد. درباره برجام شاید کمی زود باشد اگر بخواهیم درباره شکاف دوم[شکاف واقعیت توافق تا رفتار طرف مقابل در اجرا] صحبت کنیم اما درباره شکاف نخست می‌توان به راحتی صحبت کرد؛ شما ببینید هر کسی که صحبت از توافق می‌کند اسم برجام را هم می‌آورد. ولی وقتی دقیق‌تر می‌شویم می‌بینیم که توافق فقط به برجام ختم نمی‌شود؛ پس بهتر است حداقل ما 3 متن را با هم بررسی کنیم.

حسینی بیان می‌کند: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، پیوست الف یا برجام و بیانیه گروه 5+1 و نماینده اتحادیه اروپا را باید ببینیم. دقیقاً 31 تیرماه که متن برجام منتشر شد متن بیانیه 5+1 هم منتشر شد اما خبر برجام به سرعت در رسانه‌ها اعلام شد و بیانیه با تأخیر در رسانه‌ها منتشر شد که در واقع شکاف بین واقعیت‎ها و اخباری که خوش بینانه و غیر واقع بینانه منتشر شد، وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: خبرهای اولیه از برجام نشان می‌دهد که نیاز به تکمله‌هایی دارد که با کنار هم گذاشتن آنها جنبه‌های ناگوار در این توافق یافت می‌شود؛ جنبه‌هایی که چشم انداز اجرای برجام را دشوار می‌کند و حالا باید منتظر باشیم که شکاف دوم و کیفیت اجرای توافق چگونه است.

حسینی تصریح می‌کند: ما در داخل می‌گوئیم ساختمان تحریم‌ها فرو ریخته اما بعد می‌بینیم که فقط تحریم‌های هسته‌ای قرار است برداشته شود، وقتی هم پیوست‌های برجام را بررسی کنید می‌بینید که نوشته شده که هیچ چیز در این متن جایگاه ایران را در برابر تحریم‌ها تغییر نمی‌دهد.

وی می‌افزاید: ما هنوز وارد فاز اجرا نشده‌ایم و اطلاعات منتشر شده با صحبت طرف آمریکایی متفاوت است که نشان می‌دهد فاز اجرا چقدر سخت‌تر از متن است. این موضوعات سبب شده که واکنش منفی در اقتصاد کشور داشته باشد و بازار سرمایه ما 62 هزار واحد سقوط کرد و آن هم در شرایطی که همه منتظر روند مثبت در بازار بودند.

چشم دوختن بیش از اندازه دولت به سیاست خارجه برای تحقق وعده‌های اقتصادی نتیجه‌ای جز رکود شدید بازار در پی نداشته است گرچه دولت سعی کرده با پرداخت تسهیلات متفاوت در حوزه خرید خودرو و کالای تولید داخل از این وضعیت خارج شود اما کارشناسان معتقدند که این سیاست مقطعی است و میراث مخرب این سیاست برای دولت‌های بعدی است.

پایان پیام/م

دیدگاه شما