وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1394 ساعت 18:39   |   کد مطلب: 16614
همدان شهری با سابقه دیرینه تاریخی است که آب و هوای دلپذیر و طبیعت چشم نوازش، مردمانی از فرهنگ های مختلف را در خود جای داده است.

به گزارش نافع، یکی از زیباترین مناطق هر استان، روستاهایش به شمار می روند؛ همدان نیز به عنوان " پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین"، روستاهای زیبایی دارد که توجه هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد.

یکی از زیباترین روستاهای همدان، "وفرجین" نام دارد؛ روستایی که آب و هوای خنک و مطبوعش در اوج گرمای تابستان، لذتی وصف ناشدنی را برای گردشگران فراهم می کند.

 

 

از ویژگی های منحصر به فرد این روستا وجود بقعه متبرکه امامزاده محسن(ع) معروف به "امامزاده کوه" از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و ییلاقی مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران است.

بقعه این امامزاده بزرگوار بر فراز تپه‌ای در دامنه شمالی کوهستان الوند و در انتهای دره سرسبز و مصفای برفین( وفرجین) قرار گرفته و به همین دلیل به "امامزاده کوه" نیز شهرت یافته است.

دره امامزاده کوه یا دره ماوشان‌رود، یکی از دره‌های کوهستان الوند است. این دره در شمال غربی الوند و در ۵ کیلومتری شهر همدان قرار داشته و امتداد آن شرقی-غربی است.

فاصله امامزاده کوه تا شهر همدان، نزدیک به 15 کیلومتر است که مسیر آن از شهر مریانج و روستای سولان، توئین، موئین و وفرجین می‌گذرد.

همچنین مزار یکی از صحابه امیرالمؤمنین(ع) به نام "ابودجانه انصاری" كه در زمان حمله مسلمانان به ایران در جنگ شركت داشته نیز در ورودی آستان مقدس امام‌زاده محسن(ع) قرار گرفته است.

 

 

روستای سنگی ورکانه

از دیگر روستاهای زیبای همدان، روستای هدف گردشگری « ورکانه» است که با قدمت ۴۰۰ سال به عنوان نگین روستاهای استان همدان معروف شده و پس از گذشت سالیان دراز همچنان بافت سنگی تاریخی خود را حفظ کرده است.

آنچه روستای «ورکانه» را در بین روستاهای هدف گردشگری استان همدان متمایز می‌کند؛ بافت سنگی و تاریخی روستا است.

سنگ‌های لاشه‌ای که کوچه‌های روستای «ورکانه» را فراگرفته زیر نور آفتاب به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند که ناخودآگاه افراد آشنا به این جاذبه را به یاد تصاویر زیبای دوره رنسانس اروپا می‌اندازد.

 

در روستای «ورکانه» باغ‌های سرسبز، اراضی و فضاهای سبز، نقطه مثبت و پتانسیل فعال برای برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر محسوب می‌شود زیرا باغ به‌عنوان فضای اصلی زندگی برای مردمان این روستا مطرح بوده و در جای‌جای خانه‌ها و فضای زندگی ساکنان روستا رخنه کرده به‌طوری‌که باغ، هرچند باکم وسعت، در حیاط خانه‌ها به‌وفور دیده می‌شود.

گذشته از این، محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان نیز دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی است که می‌تواند به‌عنوان محوری توریستی مطرح شود زیرا وجود چشم‌اندازهای زیبا و مناظر بدیع این محور را به یکی از پتانسیل‌های بالفعل شهر همدان تبدیل کرده است.

این روستا زادگاه پروفسور "توفیق موسیوند ورکانه"، نخستین مخترع قلب مصنوعی در جهان نیز هست.

 

 

آبشینه روستای زردآلوهای طلایی

"آبشینه" از دیگر روستاهی زیبای همدان است که باغ های زردآلویش، شهرت بسیار دارد و همین امر موجب شده تا "جشن زردآلو" در فصل برداشت محصول در آن برگزار شود.

 

آبشینه مرکز دهستان سنگستان از بخش مرکزی شهرستان همدان است که به دلیل قرارگرفتن در مسیر عبور رود آبشینه، باغ ها و جنگل های فراوانی دارد.

واژه «آبشینه» در زبان مردم منطقه «پاوشینه» تلفظ می شده و این واژه از دو کلمه «پاو» به معنای آب و «شین» به معنای آبی تشکیل شده و در زبان کردی به معنای آب آبی و زلال است.

گزارش از سمیه مظاهری

 

 

پایان پیام/م.ت

 

دیدگاه شما