وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 4 دى 1393 ساعت 10:30   |   کد مطلب: 11779
زیرسوال رفتن ارزش های اخلاقی با شایعات وایبری
یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دلیل سرعت انتشار شایعات در شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر را نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی دانست و گفت: اگر سرعت آن کنترل نشود عاقبت غم‌انگیزی در انتظار جامعه خواهد بود.

به گزارش نافع، ورود فناوری‌های نوین ارتباطی مانند وایبر، واتس آپ و تانگو به سبد محصولات مورد نیاز خانواده‌ها موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد اما استفاده شتاب زده و بدون برنامه ریزی از این نرم افزارها باعث شده است، آسیب‌هایی مورد توجه خانواده‌ها و جوانان باشد که به اذعان بسیاری از کارشناسان اگر علاج واقعه را از هم اکنون نکنیم در آینده باید منتظر عواقبی باشیم که هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

در همین زمینه با محمد اسماعیل سعیدی یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت و گو کردیم تا این بار از زاویه‌ای دیگر به این نرم افزارها نگاه کنیم.

 ورود نرم افزارهای نوین ارتباطی به جامعه در چه شرایطی اتفاق افتاد؟ و چرا نتوانستیم قبل از ورود این نرم افزارها پیوست فرهنگی مناسبی را برای آنها تدوین کنیم؟

سعیدی: ورود این فناوری‌ها یک بحث اجتناب‌ناپذیر است، اما باید این سؤال پرسیده شود که همزمان با ورود فناوری‌های نوین به جامعه به خصوص در بین جوانان مسئولان چه تدابیری اندیشیده‌اند که استفاده از این ابزارها به صورت منطقی و در مسیر صحیح قرار گیرد؟

اگر اقبالی وجود دارد چه عواملی باعث شده است این اقبال به وجود بیاید؟ آیا از این نرم افزارها استفاده درست و صحیح می‌شود؟

به نظر من با توجه به اینکه این فناوری‌ها به صورت برق‌آسا ورود پیدا کرد و یکسری امکانات ارتباطی جدید و متفاوت از فضای ارتباطی گذشته در اختیار جوانان قرار می‌داد به سرعت با استقبال مواجه شد به گونه‌ای که مسئولان از آن جا ماندند.

انسان تنوع‌طلب است و به دنبال مسائلی است که یا از آن منع شده بود یا به آن دسترسی نداشت بنابراین این نرم افزارها در جدیدی را بر روی جوانان باز کرد.

به هر حال این نرم افزارها وارد جامعه شده است و در سایه غفلت و بی توجهی ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شویم که عواقب آنها را نتوان جبران کرد، هم اکنون بهترین اقدام برای کاهش این آسیب‌ها چیست؟

سعیدی: باید مسئولان همراه با ورود نرم‌افزارهای جدید آموزش استفاده صحیح از این فناوری‌ها را در اختیار جوانان قرار دهند.

نظام آموزش ما چقدر در این مسیر گام برداشته است؟ به اعتقاد من اصلا در آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فرهنگسازی استفاده از این امکانات هیچ اقدام عملی انجام نشده است. در حالیکه باید این اتفاق بیفتد.

باید مضرات استفاده ناصحیح را متذکر شده و استفاده صحیح را آموزش دهیم در اینصورت تعداد محدودی می‌مانند که استفاده‌های نامطلوب دارند و برای آن عده محدود می‌توان برنامه دیگری داشت. اما حتی یک گام عملی برای آموزش خانواده‌ها نیز انجام نشده است.

 این بخش مربوط به وظایف نهادهای آموزشی است که هر کدام به دلایلی تا کنون در این مسیر ورود پیدا نکرده اند، اما در این شرایط خود افراد چه وظایفی دارند؟

سعیدی: این نرم افزارها باعث شده است ارتباطات فامیلی و خانوادگی را مختل شود.

وقتی انسان از مضرات یک موضوع اطلاع‌ ندارد و متوجه نیست که چه عواقبی در انتظارش است به طور ناخواسته در مسیری قرار می‌گیرد که نمی‌تواند آن را کنترل کند.

اعتیاد نیز به همین ترتیب است افرادی که هم اکنون گرفتار اعتیاد شده اند هیچ گاه نمی‌خواستند وارد شوند اما زمینه‌هایی ایجاد شد، وارد شدند و دیگر نتوانستند خود را نجات دهند.

اعتیاد به نرم افزارهای ارتباطی نیز به این ترتیب است عده‌ای در این گروه مطالبی را می‌فرستند، سپس ناخودآگاه در مسیری قرار می‌گیرند که دیگر نمی‌توانند از آن گروه‌ها فاصله بگیرند و به این ترتیب بنیان خانواده‌ متضرر می‌شود.

هم‌اکنون این نرم‌افزارها وارد کشور شده است اما متاسفانه هیچ گامی در مسیر آموزشی جوانان و خانواده‌ها برداشته نشده است، هم‌اکنون در جمع‌ها و محافل خانوادگی همه با گوشی‌های خود سرگرم هستند و می‌توان گفت ارتباطات خانوادگی را مختل کرده است و ارتباطاتی که به نوعی در رشد عواطف موثر بود را مختل کرده است.

وقتی پدر و مادر برای تربیت فرزندان مسئولانه برخورد نکنند جوان با افراد ناباب معاشرت می‌کند و در دام اعتیاد می‌افتد. افراد ناخواسته وارد گروهی می‌شوند و مطالبی منتقل می‌شود که به مرور متوجه می‌شوند ارتباطات از حد مجاز فراتر می‌رود و طبیعی است که به دنبال آن به سوءظن، تزلزل بنیان خانواده و طلاق است.

جوانان در این میان چه مسئولیتی دارند، نمی‌توان با محول کردن تمام این کاستی‌ها به مسئولان وظیفه خود جوانان را انکار کرد.

سعیدی: افراد باید در وجود خودشان این موضوع را تقویت کنند و من معتقدم اکثرا جوانان به عواقب سوء این موضوع آشنا نیستند و ناخودآگاه مسیری را می‌روند که فردا بنیان خانواده‌ها از بین می‌رود نهاد خانواده، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و آموزش عالی که به نوعی با آموزش جوانان سرو کار دارند باید همگام با تکنولوژی‌های جدید برنامه‌های آموزش جدید را داشته باشند تا آقایان و مسئولان به خود بیایند آسیب‌ها را دیگر نمی‌توان کنترل کرد.

اصول اخلاقی از جمله مواردی است که در این نرم افزارها گاهی نادیده گرفته می‌شود و با توجه به اینکه این تکنولوژی‌ها بدون محدودیت سنی در اختیار بیشتر گروه‌های سنی قرار دارد، بعضا انتشار اینگونه مطالب می‌تواند اثرات سوء تربیتی را ایجاد کند،دلیل انتشار این نوع پیام‌ها در فضای مجازی چیست؟

سعیدی: متاسفانه عوامل مختلفی باعث شده است تا بخشی از مطالبی که در این نرم‌افزارها به اشتراک گذاشته می‌شود غیراخلاقی باشد که یکی از دلایل آن بالا رفتن سن ازدواج است.

چراکه انسان به صورت طبیعی به ازدواج نیاز دارد و دین ما نیز به ازدواج به موقع تاکید کرده است و وقتی این اتفاق نمی‌افتد از دو حال خارج نیست یا اینکه فرد پا بر روی نفس خود می‌گذارد و یا اینکه از طرق مختلف سعی می‌کند نیازهای خود را برطرف کند. عده‌ای با کار و تحقیق سر خود را مشغول می‌کنند و انرژی و هیجان خود را صرف امور دیگری می‌کند عده ای دیگر از طرق نامشروع به دنبال این امور می‌روند.

چون نظارتی بر روی محتوای پیام‌های ارسالی در این نرم افزارها وجود ندارد افراد پیام‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که بیانگر خواسته‌های منطقی و غیر منطقی آنها است.

تا کنون بارها در مورد تهاجم فرهنگی غرب به کشور هشدار داده شده است، اما همچنان شاهد هستیم با ورود اینگونه نرم افزارها به راحتی فرهنگ متزلزل غربی وارد کشور می‌شود، چرا پیوست فرهنگی از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود؟

سعیدی: وقتی مقام معظم رهبری هجوم فرهنگی را مطرح کردند مسئولان جدی نگرفتند و هنوز هم آقایان در خواب غفلت هستند.

اوایل دهه هفتاد رهبری به هجوم فرهنگی غرب اشاره کردند و یکی از مواردی که باعث شد فرهنگ بیگانه در فرهنگ داخلی ما تاثیر گذاشت این بود که به نیاز جوانان توجه نکردیم و فکر کردیم خود به خود همه چیز درست می‌شود.

در صورتی که این غفلت باعث شد فضای جامعه خفه شود و وقتی فضایی مانند وایبر و واتس‌آپ ایجاد می‌شود عقده‌ها مانند دمل سرباز می‌کنند و یک دفعه متوجه می‌شویم فیلم‌ها، عکس‌ها و صحبت‌هایی منتشر می‌شود که در ذهن آدم نمی‌گنجد چون این غفلت باعث شده برای نیازهای طبیعی جوانان برنامه نداشته باشیم و این موضوع شرایطی را به وجود می‌آورد که خودش را در این فضاها نشان می‌دهد.

گسترش سریع شایعات در فضای وایبر و واتس آپ از دیگر آسیب‌های این نرم افزارها است، چرا سرعت انتشار شایعات در این نرم افزارها بالا است؟

سعیدی: انتشار شایعات، مطالب کذب، فیلم‌ها، کلیپ‌ها و مطالب مختلف سریع در این شبکه‌ها جریان پیدا می‌کند.

وایبر شبکه‌ای است که صهیونیست‌ها دقیق روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و یکی از موضوعاتی که به دنبال آن بودند بخش شایعه است.

وقتی یک انسان می‌خواهد به سمت پیشرفت و صعود برود زمان بر و خسته کننده است، اما در سقوط سرعت صد برابر صعود است وقتی مسیر سقوط را آماده کرده‌اند لذا به سرعت این اتفاق می‌افتد و در عرض چند ثانیه یک شایعه در کل جهان منتشر می‌شود.

اگر این روند به وسیله جوانان یا مسئولان کنترل نشود چه عواقبی در انتظار جامعه ما خواهد بود؟

سعیدی: هم اکنون بخشی از انرژی جوانان در حال تخریب است و نیروی فعال جامعه را درگیر خود کرده است، یکی از اهداف صهیونیسم بین‌الملل این بوده است که نیروی جوانان و نشاط جوانان را به خمودگی تبدیل کند و از طرق مختلف نشاط جامعه را از بین ببرد.

دروغ، کذب و شایعه جایگزین حقایق می‌شود و سوءظن، تزلزل بنیان خانواده‌ها، طلاق و ارتباطات خارج از قاعده، ضابطه و شرع گسترش پیدا می‌کند.

اگر این مسیر و سرعت آن کنترل نشود عاقبت غم‌انگیزی در انتظار جامعه خواهد بود و این خطری است که کسی در صورت غفلت از آن در امان نخواهد بود.

بنابراین شما با فیلتر کردن و محدود کردن استفاده از این نرم افزارها موافق نیستید؟

سعیدی: معمولا ما وقتی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم راحت‌ترین کار را انتخاب کنیم که در مورد این نرم افزارها نیز راحت ترین اقدام فیلترینگ است اما در این صورت نرم افزارهای دیگری به سرعت وارد و جایگزین می‌شود.

تا مسئولان بخواهند اقدام اساسی انجام دهند مشکلات افزون‌تر می‌شود، کار سخت آموزش و فرهنگ‌سازی است چراکه هم اکنون برخی از فیلم‌ها و عکس ها که فساد در جامعه را گسترش می‌دهد با فیلتر حل نمی‌شود و نوجوان و جوانان را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد از گذشته ضرب المثلی وجود داشت که گفته می‌شد دزد یک قدم از پلیس جلوتر است بنابراین اگر این نرم افزارها فیلتر شوند مسیر دور زدن آنها باز می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما