سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی خانه ملت در موافقت با استیضاح رضا فرجیدانا سخن گفت.
در حین سخنان نقوی حسینی فیلمی از دیدار وزیر علوم با تشکلهای دانشجویی در 30 تیر امسال به نمایش درآمد.
در بخشی از این فیلم حضور سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز (دکتر دعایایی) در تجمع فتنهگران در سال 88 هم به نمایش درآمد.
پخش اظهارات توفیقی در جمع متحصنین فتنه 88 از دیگر بخشهای این فیلم بود.
در بخشی از این فیلم که به دیدار تشکلهای دانشجویی با وزیر علوم در ماه مبارک رمضان اختصاص داشت، یکی از دانشجویان اظهاراتی پیرامون فعالیت فتنهگران در دانشگاهها مطرح میکند که وزیر علوم پاسخ میدهد: متأسفم که سیستم اطلاعاتی این مملکت آنقدر عقبمانده است که .....
نقوی حسینی که پخش فیلم در حین اظهارات او صورت گرفت، در واکنش به اظهارات وزیر در این فیلم اظهار داشت: سیستم اطلاعاتی کشور رد کرده (اشاره به حضور یکی از مسئولان دانشگاهها در جمع فتنهگران)، سیستم اطلاعاتی کشور بسیار قوی است و به شما اطلاع داده اما شما نپذیرفتید.
بخشی از این فیلم نیز تصاویر حضور سرپرست فعلی دانشگاه چمران اهواز (دکتر دعایایی) در جمع فتنهگران در سال 88 را به نمایش درآورد.
بخش دیگری از این فیلم نیز به قرائت بیانیه توسط دکتر دعایایی اختصاص داشت.
همچنین در این فیلم به بخشی از سخنان وزیر مبنی بر اینکه «اگر یک کسی سخنرانیاش نوار شده و پخش میشود و شما پشت صحنه آن را نمیدانید دلیل نمیشود مسئلهای را به وی منتسب کنید».
در حین پخش این بخش از اظهارات وزیر، تصاویر جعفر توفیقی در فیلم پخش شده در مجلس به نمایش درآمد.
همچنین در بخشی از این فیلم، اظهارات جعفر توفیقی در جمع متحصنین فتنه 88 پخش شد که در آن وی بیان میکند: «واقعیت این است که تجربه خود من این است که در اتفاقی به اندازه این اتفاقی که افتاد روحیه مردم را جریحهدار نکرد. اینگونه متأسف و متأثرشان نکرد، آن هم در این سطح ملی، اینکه ما به رأی مردم توهین کنیم، در رأی آنها دستکاری کنیم و متأسفانه رأیی را به اسم کسانی بگذاریم که حریم اخلاق و ادب و همه چیز را فروریختند».
توفیقی در ادامه بیان میکند: «از هر جنبه نگاه میکنیم خود این تأسف و تألم بسیار گسترده است. ما رأی به شخصیت سالم، مدیر، باتقوا و مدبری مانند مهندس موسوی را بگیریم و به اسم کسانی بنویسیم ... که انقلابیون چندروزه هستند؛ جالب است».
پس از پایان پخش این فیلم، نمایندگان فریادهای احسنت احسنت سر دادند.
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت میخواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیهات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما میدانست آقای فرجیدانا.
وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت میگویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته میشناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.
جعفری اضافه کرد: گروههایی هستند که وعده میدهند و همینها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.
نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راههای مختلف به خارج کشور میروند و بلاهای عجیبی سر آنها میآید و سپس به کشور بازمیگردند خبر دارید؟ و برای پایاننامههایی که کپی میشود برنامهای در دست انجام دارید؟
وی با بیان اینکه برخی به ما پیام میدهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای دادهاند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.
نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درونزا است و ما در این 10 سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.
وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت میشود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.
جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را 3 مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما میگویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی میگفت آقای رئیسجمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عدهای به دانشگاه گیر دادهاند و نمیگذارند کار کنیم.
وی تصریح کرد: ما میگوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است.
نماینده مردم بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.
جعفری افزود: این طرحها در زمینه نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و غیره بوده است.
نماینده بجنورد ادامه داد: سهم نیم الی دو درصدی پژوهش دستگاهها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مساله نکرد همکار ما دکتر اختیاریان در داخل کمیسیون میگفت ما حتی آمدیم با اینکه آن را در لایحه حذف شده بود در کمیسیون گذاشتیم اما چون دفاع جانانه نشد نتیجه نگرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در 10 سال گذشته درست است که شاید رشد و شیب مناسبی داشته باشد اما الان مثل یک فواره شده و این یک هشدار است.
جعفری تاکید کرد: آقای وزیر نمیخواهم بگویم همه اینها به 9 ماه جنابعالی برمیگردد انصاف خوب چیزی است اما این یک هشدار است این دغدغه را مسئولان عالی نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران و کشورهای دیگر هم یک هشدار را نشان میدهد آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست و در واقع درجا میزنیم. آیا این هشدار اشکالی دارد؟
وی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال 92، 712 اما در سال 93، 775 بوده رتبه دانشگاه شریف 973 و الان 1025، رتبه دانشگاه تربیت مدرس 980 و امسال 1206 است که این یعنی عقبنشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن 938 بود که امسال به 838 رسید.
جعفری گفت: آیا این همان نکتهای نیست که استاد حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیسجمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقای رئیسجمهور دو وزیر دارید که یکی هرچه معرفی میکند با رای قاطع یا همه آرا رای میآورد و دیگری افرادی که معرفی میکند به او میگویند نیاورد که رای نمیآورد یا کلا رای نمیآورد. دلیل این چیست؟
نماینده بجنورد تصریح کرد: فکر میکنم وزیر محترم، دیگران و اطرافیانتان شما را مشغول کردهاند دوست و دشمنشناسی بسیار خوب است باور کنید به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس بنده به عنوان یک طلبه برای شما رای جمع کردهام اما امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بودهام نگرانم.
وی ادامه داد: آقای وزیر دغدغههایی که مجلس به شما در جلسه 16/4/93 منتقل کرد را بنده یادداشت کردهام، استیضاح حق استیضاحکنندگان است، مسئله دانشجویان ستارهدار، بحث بورسیهها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، روسایی که انتخاب کردهاید، ایجاد بحران در دانشگاهها، بازگشت برخی استادان نامناسب، معتدل بودن یک واژه کشدار است، برخی از سرپرستان را میشود تغییر داد و حتی رئیس مجلس گفت این جلسه برای تفاهم است و به معنای سد گذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه نیز بعد از صحبتهای حضرت عالی رئیس مجلس نکاتی اعلام کرد و گفت بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همهچیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن این دغدغهها باید اقدام کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه میشود؟ افراد خاص را کنار بگذارید، در خصوص بورسیهها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد میکند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمانهای تصمیمگیر مثل شورای انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و دهها دغدغه دیگر.
این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر ما دوست شما هستیم و خیلیها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیهها آن شد که نباید میشد.
آصفری:
چرا شبکههای ماهوارهای از وزیر علوم حمایت میکنند؟بازگرداندن قاچاقچی مواد مخدر به دانشگاه/ترویج فرق وهابیت و بهائیت در دانشگاهها
محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال 76 دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گستردهای را داشتهاند و دشمنان میخواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.
وی افزود: از سال 76 به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه 78 شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرتطلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.
آصفری ادامه داد: سال 88 نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاهها رفت که فتنه 88 به بار آمد. البته مردم در 23 تیر سال 78 و 9 دی سال 88 جواب فتنه را دادند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر میداند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانشبنیان باشد و درگیریهای جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فرجیدانا با این بیدر و پیکری در فضای دانشگاه نمیشود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال 92 تا 21 خرداد سال 93 چه اتفاقاتی در دانشگاهها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر میشد.
آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزشهای انقلابی میداند.
وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه میدهم گفت: توزیع شبنامه منافقان و همچنین شبنامههایی در حمایت از آشوبگران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمعآوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاهها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاهها بوده است.
وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینهکرد پول بیتالمال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائلهای مثل 18 تیر جدیدی در دانشگاهها رقم بزنند.
آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوبگر و مسئلهدار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاهها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.
نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکردهایم.
آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصبها بیتوجهی کرد و در عزل و نصبهای خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصابها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال 78 و 88 را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.
این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جملههای خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟
وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم میخواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.
وی به حمایت شبکههای ماهوارهای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکههایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟
آصفری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسانه های بیگانه علیه نظام شایعهافکنی و سیاهنمایی میکنند و حال افرادی فضای دانشگاه را به سمتی بردند تا عضو هیأت علمی و ریاست دانشگاه نیز اینگونه جوسازیهای رسانههای بیگانه را دنبال میکند.
وی افزود: امروز صد نشریه دانشجویی غیرهمسو با نظام منتشر میشود که تعداد آن نیز در حال افزایش است و این نشریات برای جریان دانشجویی حاشیه درست خواهد کرد. این نشریات نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاهها وجود دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای فرجیدانا نسبت به انتشار این نشریات عنوان میکنند که تمام آنها درهیأت نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار میگیرد، این درحالی است که بعضی نشریات اصلاً مجوز نگرفتهاند اما با پول بیتالمال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطی را چاپ میکنند.
وی با اشاره به اهانتهایی که نسبت به مراجع تقلید در دوره وزارت فرجی دانا از طرف دانشگاههیان صورت گرفته، گفت: یکی از اساتید دانشگاه که منصوب آقای فرجیدانا نیز بود، هنگامی که آیتالله مکارم شیرازی دعوت وزیر علوم را برای حضور محضر ایشان نمیپذیرد، نامهای سراسر توهین به این مرجع عالیقدر مینویسد.
آصفری ادامه داد: این استاد دانشگاه در این نامه خطاب به آیتالله مکارم شیرازی عنوان میکند که ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل حوزوی و دانشگاهی اختلافات اساسی داریم و هیچگاه این اختلافات برطرف نخواهد شد. این استاد دانشگاه همچنین در این نامه عنوان میکند که شما (آیت الله مکارم شیرازی) از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ترویج فرقه ضاله وهابیت و بهائیت در دانشگاهها شکل گرفته است، گفت: ما میخواهیم نظر آقای فرجی دانا را نسبت به ترویج فرقه وهابیت و بهائیت در دانشگاهها بدانیم.
وی با اشاره به آنچه که در یک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در این مدت سیاهنمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی چهرههای سیاسی مسئلهدار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتای ۲۸ مرداد، زیر سؤال بردن پشتوانه نظری ولایت فقیه، تمجید از آقای منتظری، مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و دهها موارد دیگر در دانشگاهها وجود دارد که امروزه در برخی از نشریات دانشگاهی، این موارد انتشار مییابد.
آصفری در ادامه تصریح کرد: میگویند 16 آذر امسال بسیار آرام بوده است، فیلمی که از برگزاری مراسم 16 آذر در یکی از دانشگاهها پخش شده است نشان میدهد چگونه در آن جلسه از فتنهگران حمایت میشود، آیا این 16 آذر آرامی است؟ نمیشود از این مسائل به سادگی گذشت.
این نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت گفت: امروز مجلسی دارد وزیر علوم را استیضاح میکند که تعامل بالای خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسی بیشترین رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت داده شده است. حال اگر نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند بنا به تکلیف بوده است.
هروی:
ما هم موافق برخورد با بورسیهشدگان غیرقانونی هستیم
جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجیدانا صحبت کردم.
وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم میپردازم.
هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانهها که میگویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصههای این وزارتخانه است.
نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیدهای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاهها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.
هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاهها نشاندهنده حیف و میل بودجهای در برخی از این دانشگاهها خواهد بود.
وی افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این لیست را دست بنده دیدهاند. این لیست حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاهها در سالهای گذشته دارد. این بودجه و این توزیع اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100 درصد است.
هروی ادامه داد: برخی از دانشگاههای ما متاسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب میگیرند. بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند و این موضوع به آنها اعلام شد و این دلایل مستند برای کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از کارهای خوب وزارت علوم در همین مهرماه این بود که با رشد منفی و مثبت افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی از دانشگاهها که با رشد منفی نسبت به دانشگاههای همسطح و گاه با دانشجوی کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.
هروی تاکید کرد: آن عدالتی که شما میگویید این است اکثر نمایندگان اینجا نمایندگان مناطق محرومند اما آیا آمدند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجههای وزارت علوم در میان دولتها در سالهای گذشته آیا به این دقت برخورد شده بود.
وی افزود: این دولت در همین زمان کوتاه با این موضوع به دقت عمل کرد بنابراین ما بر اساس وضعیت موجود دانشگاههای همطراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویان هم هماندازه است اما میزان بودجه برخلاف ضرایب و شاخصههایی که در نظر گرفته میشود کاملا متفاوت است. بنابراین همه این کار انجام شد.
نماینده مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم برای اولین بار وضعیت اعتبارات دانشگاههای کشور را سامان دهیم که این یک حرکت عملی و گام جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عدیدهای در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: هرچند در کمیسیون تلفیق تمام تلاشها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم اما در همین چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انشاءالله در بحث کمیسیون تلفیق در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.
هروی خاطرنشان کرد: بحث توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالی در همین 9 ماه گذشته قابل تغییر و ستایش وزیر و معاونینش است. این شعار نیست و دوستانی که میگویند شعار داده شده مشاهده کنند که این نمونه عینی کاری است که دارد انجام میشود. کاری که در دولتهای گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحیح میشود و رویه مناسبی به خود میگیرد.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این 9 ماه انجام شد تلاشهای کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی آموزش عالی بود. میدانیم که توسعه کمی آموزش عالی در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نگرفته است لذا دعوت کردیم از وزیر و معاونین وزارت علوم تا جلساتی تحت عنوان و محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشت باشیم که با استقبال بسیار خوب وزیر و معاونینش مواجه شدیم.
هروی تاکید کرد: آنها نیامدند بگویند که این یک موضوع جناحی است و غیره و حال برخی میگویند همه کارهای آنها جناحی و سیاسی شده پس این جلسات چیست؟
این نماینده مجلس گفت: جدیت وزارت علوم در تداوم برگزاری این جلسات قابل تغییر است. ما 10 _15 جلسه داشتیم و وزیر و معاونینش حتی یک جلسه هم غیبت نکردند. دقت عزیزان در حضور و پیگیری عدالت آموزش قابل تقدیر است و دستیابی به نکات مثبت این کمیته نشان از برنامهریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامههایی است که وزیر در آغاز اعلام کرده بود.
هروی گفت: ماموریت آموزش عالی آنگونه که برخی استیضاحکنندگان گفتهاند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموریتی که ما برای وزارتخانه اشاره میکنیم توسعه حوزههای علمی به جای حوزههای نفت است.
هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستینها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامهریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامهریزی داشته و این مسائل در ماههای گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.
هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایانپذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماههای گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانهها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطلمانده در دانشگاهها بوده است، گفت: برای اولینبار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بودیم، تفاهمنامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانههای دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور میماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکتهای وزارت علوم گامهای جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان میدهد که این اسناد در نوع خود در شاخصههای آموزش بینظیر است.
هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجیدانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار میزد؟ عده ای با بیانصافی میگویند که تلاشی نشده است.
وی با اشاره به برنامههای وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماههای گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچهای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.
هروی ادامه داد: چرا استیضاحکنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمیبینند. وقتی عیب را میگوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.
وی با اشاره به بحث بورسیههای غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاحکنندگان بحث برخورد با بورسیههای غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.
وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سالهای گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.
هروی ادامه داد: در سالهای گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند میتوانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شدهاند از یک رشته هستند.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس میشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشستهاند؟ چگونه بعضیها این قضیه را توجیه میکنند؟
وی ادامه داد:اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده میکردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا میگرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز میشدند.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیههای غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامههای این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را میگذراندند.
هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر 12 است کسانی نیز با معدل زیر 14 کارشناسی ارشد گرفتهاند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شدهاند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیهها بیقانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیههای غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.
وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت: ما در مراجعه به آمارها به پایگاههایی استناد میکنیم که از رتبههای علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.
هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،اظهارات ناصواب میکنند؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان میکند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانهها که عنوان میکنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.
وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارکهای علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد ارتقا یافته است.
جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام میکنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطیها از این قضیه بسیار بهره میبرند.
مهمترین محورهای صحبتهای فرجیدانا در مجلس
مهمترین محورهای صحبت های فرجی دانا به این شرح است:
* من برای پاسخگویی به دغدغههای نمایندگانی که با خلوص نیت دنبال حل مسائل هستند، اینجا حضور دارم.
* بعضا ممکن است از عملکردم نقاط ابهام و چالشی در ذهن ها ایجاد کرده باشد، امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را در ذهن ها روشن کنم. از خدا خواستهام آنچه خیر است را بر زبان من جاری سازد.
- امروز متوجه شدیم حملات تازهای به غزه از سوی صهیونیستها صورت گرفته. یاد شهدای غزه را گرامی می داریم. با ذکر صلوات و قرائت فاتحهای روح شهدای غزه را قرین رحمت گرداند.
- اگر خطایی در سیاستگذاریهای علمی رخ دهد، بعضا دهها سال بعد آثار او نمایان میشود. از اینجهت میگویم که توجه دوستان را به یکی از موضوعات محوری استیضاح که کند شدن روند رشد علمی کشور است معطوف کنم. یک اسلایدی آماده کرده ام که ملاحظه کنید. بر اساس آمار سایتهای اندیس کننده مقالات، ما به جای اینکه سهممان 1 درصد باشد، بحمدالله در سال 2014 در هشت ماه اول به 1.6 درصد رسیده است. این را میتوان برداشت کرد که آنچه ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جای گذاشته. بنده قسمت اول عرایضم خدمت نمایندگان عزیز این است که نگذاریم سکه هایی به جای سکه های اصل رواج یابد. در سال 2014 آنچه که اندیسش مشخص می شود 6 ماه قبلش داوری شده. و بعضا نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال قبل فرایندش آغاز شده است.
تازه این به خود فرآیند تولید علم برمیگردد. میخواهم نتیجه بگیرم آنچه که الان بنده با آن در صحنه آموزش عالی دست و پنجه نرم می کنم نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل بعضا آغاز شده. اگر رکودی می بینیم که هنوز دیده نمی شود، ولی بنده خوف آن را دارم که چنین رکودی ایجاد شود و تمامی سعی خود را میکنم که چنین رکودی را شاهد نباشیم، به واسطه سیاست ها و کارهایی است که سالها قبل آغاز شده است.
من تازه درباره خود تولید علم صحبت کردم. کسانی که تولید علم را انجام می دهند در نظر بگیرید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 2 تا 2 سال و نیم در فوق لیسانس و 4 سال در دکترا. یک ورودی تحصیلات تکمیلی 7 سال بعد جایی است که میخواهد استادیار باشد. ما درباره یک فرآیند ده ساله صحبت میکنیم. برای کسی که تولید علم را انجام میدهد به صحنه بیاید.
هرآنچه الان انجام می دهیم به 10 سال بعد برگردید. به دولت هفتم و هشتم برمیگردد. عزیزان بدانند ما در سال 65 - 66 به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم، بعد از برگشتن، 10 سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم. سال 76-77. نگاه کنیم که چه میگیریم با این قضاوت ها. چه جهت گیری هایی را داریم تبلیغ میکنیم. نکند درگیر قضاوتهای شتاب زده ناشی از برداشت های عامیانه شویم.
- اسلاید دوم را عرضه میکنم. استناداتی که به مقالات چاپ شده توسط ایرانیان در آی اس آی شده است. از سال 2000 که مقاله مان زیر یک استناد بوده، الان رسیدیم به این که به هر مقاله مان نزدیک 8 استناد می شود. غرور آفرین است. باید به همه آنها که این کار را کردند قدرشان را دانسته و تخطئه شان نکنیم.من مدافع برخور د علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.
- آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است؟ رهبر انقلاب اخیرا فرمودند درباره کاربردی شدن علم اهتمام کنید. ریاست جمهوری چندین بار در این باره تاکید کردند.
ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم. نتیجه آن باید تجاری سازی شود. در سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار فعالانه عمل کردیم. یکی از جامع ترین برنامه های مقاوم سازی را فراهم و برای اقتصاد دانشبنیان تلاش کردیم.
قانون مترقی که عزیزان در مجلس در سال 87 به عنوان شرکت های دانش بنیان تصویب کردند سالها خاک میخورد. معلق بود در اختلاف بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم. دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بودند. ما حکم و برنامه مان این است که باید به 20 هزار تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما اختلاف را برداشتیم، شیطان که از میان رفت، درست شد. اختلاف شیطانی است نباید بگذاریم اختلاف رخ دهد.
اگر خطایی در اجرائیات از من فرجی دانا سر زده است، با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح، از نصایح مشفقانه نمایندگان عزیز استفاده میکنم.
در سال 84 قریب 950 موسسه آموزش عالی داشتیم که تبدیل شده به بیش از 2500 موسسه. این به خودی خود شاید رو به جلو باشد. خواهش میکنم دوستان نگاهی دیگر به آن بیندازند.
اگر نتوانیم گام های خود را برای کیفیت بخشی به موسسات که تاکید رهبری و ریاست جمهوری است برداریم، در آینده دچار مشکل می شویم. در آینده ایران اسلامی خود را نشان خواهد داد. ما باید نگران آن آینده باشیم. ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت.
در غیرانتفاعی ها و در تعدادشان رشد بسیار زیادی داریم اما باید کیفی سازی شوند.
تعداد دانشجویان دکتری ما به ازای هر عضو هیئت علمی از 4 به 7 رسیده است. آیا می توانند اساتید این کار را انجام بدهند و برسند؟
همت می کنیم تا راه درست را برویم. مجموعه دانشگاه های ما نزدیک 1300 میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سالهای 90 و 91 بدهی داشته و دارند. این اثر فوری تر دارد بر چرخه تولید علم. همه آنچه در آزمایشگاه ها مصرف میشده از روی میزها حذف می شود با این روند. بعضا در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه می زند که یک دانشگاه کوچک ما 30 میلیارد تومان بدهی دارد.
اجازه می خواهم با توجه به اینکه در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از جانب رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است، اولین بخش از پاسخ های خود به موارد استیضاح را درباره مساله فرهنگ انجام دهم.
فرجی دانا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اول مرداد امسال در جمع دانشجویان گفت: از باب اینکه دوستان بدانند، می گویم، 2 بیانیه از تشکلی که همه ما قبول داریم به عنوان تشکل اصولگرا در دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی. بیانیه اول در 31 تیرماه 88 در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و گفته شده "از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکدههای دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرّد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد، تا تمرّد از دستور صریح رئیسجمهوری، تا بهکارگیری متملّقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسندهای اجرایی، تا به کار بردن تهمتهایی که منافقین و امثالهم در مقابل مخالفینشان استفاده میکردند برای از میدان به در کردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهرالصّلاحش، تا کارنامه پُراشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تا کارنامه پُراشکالتر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سرِ سالم به در برده بود در محیط دانشگاه، تا نگاه امنیتی به محیط دانشگاه، تا تخلّفات ریز و درشت اداری، تا مباح دانستن و دست یازیدن به هر وسیلهای –ازجمله تهدید و ارعاب و تطمیع و تهمت- برای خاموش کردن هر نوع انتقاد، تا انتقامگیری از هر منتقد، تا اعمال نفوذ در هر نهادی که امکانی داشته باشد برای کوتاه کردن دست تظلّمخواهی"
این فضایی است که این تشکل دانشجویی در سال 88 درباره فضای دانشگاه علامه طباطبایی مطرح میکند.
اما بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال 91 نیز در انتقاد به مدیریت دانشگاه می نویسد: محدودیتهای اعمال شده نظیر محدود کردن مهمانان برنامهها به اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سختگیری در اعطای مجوز به برنامههای سیاسی، صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت برنامه ی سیاسی در کوی دانشگاه در ایام انتخابات مجلس نهم و ... تنها بخشی از محدودیتهای اعمال شده و نتایج مدیریت محافظهکارانه و غیرانقلابی دانشگاه است که دامنگیر همه ی تشکلهای دانشجویی شده است... در مقابل، آنچه رخ میدهد تسهیل برگزاری برنامههای مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامههایی نظیر نمایش مختلط در برنامه ی آیین ورودیهای سال 90، تئاتر مبتذل "پابرهنه در پارک" در دانشکده ی ادبیات، برگزاری برنامه ی "شب چله" در دانشکده ی حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه ی "رخدادهای بزرگداشت عید نوروز" در دانشکده ی علوم و برنامه ی مچاندازی بین هواداران تیمهای استقلال، پیروزی و تراکتور تنها بخشی از این برنامههاست. و ...
آنچه اینجا گفته شده است آیا یک تذکر و سوال دریافت کرده است از نمایندگان؟
- هماهنگی کامل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی و ... داشتیم.
- تلاش های جدی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی داشتیم که مورد غفلت نمایندگان قرار گرفته است.
-عزیزی آمار داد 40 تشکل مجوز گرفتند، این آمار 18 تشکل است که 9 تای آن بسیج و جامعه و ... هستند و مسیر قانونی برای همه شان طی شده است.
- هیئت 3 نفره که مجوز میدهد فقط 25 درصد اعضایش در دانشگاه های کشور عوض شده اند.
- روسای دانشگاه ها فقط 58 درصدشان عوض شده اند.
چگونه ادعا می شود که ما به تشکل های آشوب طلب میخواهیم مجوز بدهیم؟ می شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟
2500 دفتر بسیج 231 تشکل جامعه اسلامی و جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی و... حضور داشته اند.
اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در 5 سال گذشته، اینها را مقایسه کرده است. درباره اعتراض های دانشجویی از سال 88 تا پایان تیر امسال، اگر کل اینها را 100 بگیریم در طول 5 سال، که البته سال 88 وضع ویژه ای بوده. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول 92، 5 درصد بوده نیمه دوم 4 درصد و نیمه اول 93، سه درصد بوده است. این افزایش داشته؟ آیا نشان نمیدهد که تحولات دانشجویان را به سمت ساختارشکنی نمی برد؟
دانشجو در دوران جوانی است ممکن است اشتباه کند اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در 22 سالگی حکم سنگین انضباطی میگیرد می تواند ادامه حیات دهد؟
اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش زای افراد از 88 تا 93، در سال 88، 43 درصد تحرکات بوده در سال 91، 18 درصد، و در دولت یازدهم 14 درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا میکنیم زیاد شده؟ از این سیاه نمایی چه حاصل می شود.
نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال 88، 34 درصد بوده. در کل 92-93 به 20 درصد کاهش یافته. سال 91، 26 درصد بوده است. نشان میدهد کمتر شده است. آقای رحمانی فضلی مصاحبه کرده و گفته شهادت میدهم که آرامترین فضا را در دانشگاه ها داریم.
- دانشگاه ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند/ چرا فضای امنیتی ایجاد کنیم و چرا القا کنیم که ضد ما هستند؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه ها حاکم بوده است.
- دوستان تجمعی را مثال می زنند. در کنارش فیلمی مربوط به سال 88 پخش می شود. دکتر توفیقی فرمایشی دارند آنجا. صحبت های من در فیلمی که پخش شد هم ادامه دارد چرا قطع میکنید؟ ما از بی اخلاقی طرفی نمی بندیم.چرا بی اخلاقی میکنیم؟
افشاگری در دین ما هست؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست؟ این تذهبون؟ در دین ما ستارالعیوب بودن حسن است.
حقیقتا نمیخواستم این آمار را بگویم. تجمعاتی را داشتیم، توهین می شود به مسئولان عالیرتبه نظام. در سال تحصیلی گذشته نصف چهارسال قبل شده. چهارسال قبل متوسط 10 مورد بوده، سال قبل 5 مورد شده است.
نباید به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم.
هیچ کس تحمل نمیکند توهین به مسئولان عالیرتبه نظام را. ولی وقتی رخ داد باید چاره جویی کنیم.
در نشریات دانشجویی. آمار را ببینید. کل نشریات دانشجویی فعال 3681 نشریه است. عزیزان بسیج به ما میگویند یک سوم اینها متعلق به بسیج است. فعال است خدا روشکر. بیش از 3500 نشریه تخلف نداشته اند. قانون می گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی شوند. ما بیایم یک نشریه ای که 50 تا 100 شماره فقط از آن منتشر می شود و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می شود را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ خدا به ما غصب میکند. فقط 86 نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است.
می شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعا این حرف را می خرد؟
حقیقتا برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن مایه از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم که تعلقم به منافع ملی و مباحث دینی مورد تردید قرار نگیرد. میدان دادن من به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است. برای من بسیار تلخ است. به این فضای سیاه نما تن در ندهید. ما با همدلی جلو می رویم.
در صحنه علم و فناوری جهان که رقابت شدیدی برقرار است و اگر همه ما جمع شده و به سرعت آنها بدویم تازه فاصله مان حفظ می شود لذا باید بیشتر با هم همراه و همدل باشیم.
در همین 10 روز گذشته آیا همه فعالیت های ما تعطیل نشده است؟ استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما چقدر می توانیم توقف های لوکوموتیو را متوقف کرده و بگوییم تندتر از بقیه می رویم و می رسیم. اینها نیازمند فضای اتحاد و همدلی است. وحدت کلمه رمز پیروزی است.
بنده با وجدان راحت اینجا هستم. چه بمانم و چه بروم میدانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه دار پاسخ دهم، دریغ نکردم.
در دانشگاه ها بخشنامه دادیم.برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات.
برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه ها ترکه بردارم و راه بیفتم. این امکان پذیر است؟
درباره تغییرات روسای دانشگاه ها، اینجور جلوه گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم. چه طرفی می برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده تمامی دانشگاه ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. 50 درصدشان استاد و 32 درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.
تجربه ریاست دانشگاه را 42 درصدشان داشتند. 22 درصد معاون دانشگاه بودند. 17.5 درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی در قانون پیش بینی شده است. دفترچه را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم. که گفته شده اول که به دانشگاه رفتید با رئیس و بعدش با معاونان و بعد با اساتید و بعد با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بعد تشکلها.
پنهان نمیکنم چند مورد عزیزان به خاطر کثرت مطالبات، کنترل از دستشان خارج شده است. من مطلع هستم و می دانید مطلعم. 54 هیئت رفتند، اگر 10 درصد اینها رفتند می شود 5 هیئت. آیا این مورد قبول نیست ما آرامشی را فراهم کنیم؟ نمیدانیم اگر در این چند مورد هم ملتهب نمی شد فضا بعدش دانشگاه ملتهب تر نمی شد؟
ما 36 حکم رئیس دانشگاه زدیم.
آیا این رویه نبوده در ابتدای دولتها که همه روسای دانشگاه ها را عوض میکردند؟ تنها دولتی هستیم که مگر در موارد اقتضا، به تاریخ حکم روسای دانشگاه ها پایبندیم.
ما ذیل شورای انقلاب فرهنگی همه حرکاتمان را تنظیم میکنیم. اگر کسی می گوید در دانشگاه ها رئیس دانشگاه با انتخابات تعیین می شود، میگویم اینگونه نیست. میگوییم ازاعضای هیئت علمی خودتان معرفی کنید با این موازین و به ما مشورت دهید. من خودم اسامی را باز میکنم و می بینم مقبولیت فلان فرد بیشتر است.
بعد از مسائلی که درباره یکی از دانشگاه ها در شورای انقلاب فرهنگی رخ داد، گفتند باید عوض شود رای ندادند. اخیرا جایگزینی را پیشنهاد کردیم. رویه ای گذاشتیم که بنده و مسئول بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، افرادی که تایید می شوند را به صحن شورا می بریم. شورا برای ما حجت است.
کجا در نفی شورای عالی انقلاب فرهنگی گامی برداشتیم؟ چرا باید این کار را بکنیم؟
شایعاتی که گفته می شود، واقعا اینچنین است که شورای انقلاب فرهنگی به هیچکدام از روسای پیشنهادی ما رای ندادند؟ به 16 مورد رای داده اند. هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نه شده است، نه می شود و نه خواهد شد.
در دولت قبل از 7 تا 90 ماه فردی سرپرست دانشگاه بوده است. خدمت آقای محمدیان هم این را گفتم. الان یک نفر که 6 ماهش شده 6 ماه و یک روز گویا ما صدمه جدی داریم به اسلام وارد میکنیم!! میخواهید بخوانم این فهرست را بخوانم؟ به هیئت رئیسه میدهم که بررسی کنند. آیا کسی سوالی از وزیری که این کار را کرد به عمل آورد؟ کسی به او تذکر داد؟
درباره انتصاب معاونین وزارت و مساله فتنه. ما 7 معاون داریم و بیش از آن هم مدیران مراکز هستند. 2 معاون که از دوره قبل ماندند و کارشان مقبول بوده. 2 نفر دیگر نیز مقبول هستند و قبل از من حکم گرفته بودند. من کلا 3 حکم زدم. یک معاون فرهنگی که رزمنده است که طلبه آقا هستند. سیدضیاءهاشمی. 2 معاون دیگه و 2 مدیرکل که من فکر نمیکردم مدیران کل هم استعلام بخواهند. در جلسه ای گفتم اگر همین الان وزارت اطلاعات بگوید هرکدام از اینها ارتباطی با فتنه داشتند. من خدمت آقای علوی نامه دادم در صحنه دولت. گفتم برای رفع دغدغه نامه دیگری به وزیر اطلاعات بنویسم. گفتم اگر در حوزه ستاد یا دانشگاه ها موردی از انتصاب فتنه گران هست اطلاع دهید. تعدادی از نمایندگان آمدند و گفتند قبول نیست یکبار دیگر استعلام بگیر. حال آنکه توافقی بود که کرده بودیم. گفتند اینها را در موقعیت شغلی خودشان استعلام بگیر. روز شنبه بعد ماه مبارک رمضان جلسه جمع بندی بود. آنجا عزیزان آمدند و گفتم بحمدالله پاسخ استعلام ها دارد می رسد. گویا خبر ناخوشایندی بهشان دادم. لذت می بریم اگر کسی صلاحیت نداشته باشد؟
من شهادت شرعی میدهم در این زمینه که اینها پیرو رهبری و دلسوز نظام هستند. استعلام ها به دستم رسید. در همان جلسه به دوستان گفتم. نامه به آقای علوی را به آقای رئیس میدهم. چون مهر محرمانه دارد و فردا ممکن است بگویند وزیر علوم اسناد محرمانه را افشا کرد! سه مورد از استعلام ها آمده و یکی در راه است.
عزیزان ما در دو طرف یک میز نیستیم. ما در یک طرف میزیم. میزی که علم و فناوری این کشور عزیز را رویش گذاشتیم همه باید با هم جلو ببریم. از این شایعه که تا فضاهای دانشجویی رفت. دانشجویان ما از کجا اینها را میگیرند؟ غیر از اینکه سیاسیون به آنها میدهند؟
من به آقای زاکانی گفتم جریانی میخواهد وزارت علوم را فشل کند. اگر این پیشرانه فشل شود... چرا باید همه تشکلهایی که دغدغه نظام دارند بهشان القا شود که وزارت علوم را جمعی فتنه گر دارند می چرخانند؟ من این مدارک را خدمت آقای لاریجانی می دهم.
لاریجانی: یک خروار نامه در اینجا جمع شده است از صبح تا الان.
فرجی دانا: همیشه در مسئولیت ها و مشی زندگی برایم مهم بوده که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است، مصلحت این انقلاب و نظام بر هر چیزی مقدم است. کسانی را از آنها خواستم بیایند که می دانستم تجربه کار ستادی دارند. نمی شود لوکوموتیو، ببخشید پیشران، را دست آدم ناشی داد. آقای حداد هستند و من باید حرمت نگهدارم و بگویم پیشران به جای لوکوموتیو(خنده)
پایبندی مدیرانم به ولایت فقیه و علاقمند به سرافرازی اسلام و اثبات کارآمدی نظام را گواهی میدهم. من آنها را با اصرار وادار به پذیرش کارهای ستادی دشوار کردم. امروز نیز این عزیزان که پس از طی فرآیند استعلامشان مشخص شده مشکل فتنهای در کار نیست، اگر بدانند بودن آنها بهانه ای برای انشقاق بین مجلس و دولت می شود با طیب خاطر و در جهت ایجاد تفاهم با مجلس حاضر به هرگونه گذشت و همکاری خواهند بود. من اختیارم در اینجا برای تصمیم گیری درباره این دو سه مورد را به آقای لاریجانی که خود دانشگاهی هستند، میدهم. ایشان حکم باشند و صحبت ایشان فصل الخطاب در این زمینه.
لاریجانی: آقای فرجی دانا شما خسته شدید آبی بخورید و استراحت کنید تا من عرضی کنم. چون بحث تمام نشده رای گیری از مجلس کنیم که جلسه را ادامه بدهیم تا به نتیجه برسد؟ 270 نفر حضور دارند برای ادامه جلسه رای گیری میکنیم.
لاریجانی: زیادی رای آورد.
ادامه سخنان فرجی دانا: یکی از مسائلی که مطرح شده موضوع دانشجویان ستاره دار است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش دارند. سالهای سال است که این مصوب است. مصوباتش به 64 برمیگردد. شورای انقلاب فرهنگی آئین نامه را نوشته و هیئت مرکزی گزینش دانشجو را مرجع صدور حکم قرار داده. مطمئنا قانونگذار این اشراف را داشته که حق ادامه تحصیل در قانون اساسی ما برای همه آحاد ملت تصریح شده و کسی را نمیشود محروم کرد مگر به حکم قانون.
این هیئت مرکزی، ترکیبش سالهای سال عوض نشده است. دبیرش هم عوض نشده. در آمدن دولت جدید هم همان ترکیب سالهای قبل است. یکی از اعضای هیئت 22 سال است که در این هیئت منشا خیر و برکت است. من هم در این هیئت هیچ تغییری ندادم چون دیدم آخرتشان برایشان مهم است و به هیچ چیز نمی فروشند. پس از استقرار دولت تعدادی درخواست رسید به ستاد. 389 درخواست. پس از بررسی، هیئت مرکزی گزینش پس از اخذ استعلام، چون سه کلید واژه، درسال 64 گفته شده اگر وزارت اطلاعات وابستگی آنها را به گروه های محارب اعلام کند، و هیئت مرکزی نیز رای را بپذیرد ولی اگر علت چیز دیگری بود هیئت مجددا بررسی کرده و درباره وی نظر کند. این بعدا اصلاح شد و مصادیق واضح تر شد. در سال 67 سه کلید واژه می آید که چه کسانی محرومند چه کسانی با قید تعهد به دانشگاه می روند. اگر فرد از زمره معتادین به مواد باشد بند الف است، اشتهار به فحشا داشته باشد، و نیازی به تحقیق نداشته باشد. بند ج معاندین با نظام و نه معترضین است. اگر وزارت در استعلام بگوید مردود و یکی از این سه کلید واژه را به کار ببرد، هیئت مرکزی گزینش آن را بپذیرد. در غیر اینصورت هیئت اجازه بدهد با تعهد بروند دانشگاه.
126نفر مردودی های 90 و 91 با تصمیم هیئت به دانشگاه رفتند. دوستان نگران بودند. آقای لاریجانی در اسفند گفتند وزارت بررسی کند لیست را و اگر مواردی هست در ذیل این کلیدواژه ها به وزارت علوم برگرداند. مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شده بود. دوستان دغدعه داشتند که این 126 نفر را هنوز معلوم نیست وزارت اطلاعات بررسی کرده باشد. من استعلام کردم که یک کپی را به ریاست محترم مجلس می دهم. جواب این است که عدم اعلام موارد به معنای عدم وجود مورد می باشد. این را وزیر محترم اطلاعات امضا کرده است.
عزیزان گفتند هیچ گامی برای برطرف کردن عزیزان دغدغه دار انجام ندادیم. همه این مسیرها را پس برای چه رفتیم؟
مر قانون ملاک ما برای عمل و حرکت است. من از شما رای اعتماد گرفتم که کاری خلاف قانون نکنم.
عزیزان می پرسند این هیئت که عوض نشده چرا قبلا آن رای را داده؟ آیا من باید پاسخگوی عملکرد وزیر قبلی باشم؟ بهشان گفتم شما نماینده بودید از وزیر قبلی می پرسیدید که چرا حق 126 نفر را دو سال ضایع کردید؟ من باید پاسخ دهم؟
دیدگاه شما