وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1393 ساعت 08:30   |   کد مطلب: 8916
 تیمار و رهاسازی جوجه عقاب طلایی درهمدان
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: جوجه عقاب طلایی زخمی شده پس از تیمار در دامان طبیعت رهاسازی شد.

قربانعلی محمدپور افزود: دو قطعه جوجه عقاب طلایی به علت برخورد با موانع فیزیکی در مناطق سرسبز الوند زمین گیر شده بودند که توسط یکی از دوستداران طبیعت به یگان حفاظت محیط زیست تحویل داده شدند.

وی اضافه کرد: یکی از عقاب ها به علت داشتن قدرت بدنی بالا بعد از چند روز نگهداری توسط عوامل محیط زیست و بهبود شرایط بدنی پس از تیمار در دامنه سرسبز الوند رها سازی شد و دوباره به طبیعت بازگشت.

وی بیان کرد: دیگر عقاب طلایی که تحویل محیط زیست شده بود از ناحیه بال به شدت مجروح است و حتی بعد از چند روز مداوا و تیمار نسبت به رها سازی آن اقدام شد ولی به علت ضعف و ناتوانی در پرواز دوباره به قفس بازگشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: سالانه حدود یک هزار گونه جانوری زخمی از سوی دوستداران طبیعت در اختیار مسوولان محیط زیست قرار می گیرد که برخی از آنها پس از تیمار و احیا، در محیط زیست رها می شوند.

محمد پور تاکید کرد: بیشتر گونه های جانوری زخمی به خصوص پرندگان در صورت داشتن جراحت در اندام حرکتی خود حتی پس از تیمار و مداوا دیگر به آغوش طبیعت بازنمی گردند.

وی گفت: شماری از افراد برای تفریح و سرگرمی ، با تفنگ های بادی و ساچمه زنی پرندگان را نشانه می گیرندو بعد از مجروح کردن ، آن را نیمه جان در دامن طبیعت رها می کنند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد متخلف با تفکر کسب درآمد هنگفت، یا خوردن گوشت پرنده اقدام به شکار کرده و پس از پی بردن به نداشتن ارزش مالی یا قابل خوردن نبودن ، آن را زخمی و نیمه جان رها می کنند.

وی بیان کرد: متخلفان با این اقدام نادرست تنها زمینه خروج حیوان از شبکه طبیعت را فراهم کرده چراکه برخی از اندام حرکتی پرندگان حتی در صورت مداوا نیز به حالت نخست بازنمی گردد.

وی اضافه کرد: چنین پرندگان مجروحی سرنوشتی جز مرگ یا تحویل به مراکز مجاز نگهداری حیوانات و زندگی در قفس عایدشان نمی شود و در مابقی عمر باید زندگی دور از محیط طبیعی را تجربه کنند.

استان همدان دارای شش منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شکار ممنوع است و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

دیدگاه شما