وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 23:56   |   کد مطلب: 8794
استقبال علمای‌ مالزی از فتوای رهبر انقلاب
استاد حاج محمد عبدالحمید، رئیس مجمع مشورتی سازمان های اسلامی مالزی، گفت که جایز نبودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی ریشه در آیات، روایات و سیره رسول اکرم (ص) دارد.

علم

ای اهل سنت مالزی از فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن تولید، نگهداری و استفاده از سلاح های میکروبی، شیمیایی و هسته ای استقبال کردند.

 

براساس فتوای مقام معظم رهبری افزون بر سلاح هسته ای، دیگر انواع سلاح های کشتار جمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می شوند و کاربرد این سلاح حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ وظیفه همگان است.

 

استاد حاج محمد عبدالحمید، رئیس مجمع مشورتی سازمان های اسلامی مالزی، گفت که جایز نبودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی ریشه در آیات، روایات و سیره رسول اکرم (ص) دارد.

 

وی گفت که در فقه اهل سنت نیز اگرچه داشتن توانمندی نظامی در مقابل دشمنان برای بازدارندگی و مقابله مورد تاکید قرار گرفته اما استفاده از این نوع سلاح ها بر علیه انبوه انسان های بی گناه جایز نیست، چون دامنه کشتار آن ها محدود به میدان نبرد نبوده و افراد بی گناه را هم قربانی می کند.

 

به گفته این عالم اهل سنت مالزی، اغلب فقهای اهل سنت کاربرد سلاح کشتار جمعی را جایز نمی دانند و حتی در بسیاری از موارد آن را حرام می دانند.

 

حاج عبدالغنی شمس الدین، از دیگر علمای مالزی نیز گفت مراجعه به سیره رسول اکرم (ص) نشان می دهد پیامبر اسلام (ص) جز در موارد خاصی دستور تخریب ساختمان های کفار را نمی دادند. ایشان حتی از بین بردن درختان و مسموم کردن آب آشامیدنی بلاد کفر را جایز نمی دانستند.

 

وی گفت: از سوی دیگر اصل اعتداء در اسلام وجود دارد. وهبه زحیلی از متفکران اهل تسنن نیز کشتن غیرنظامیان مانند کودکان، زنان، افراد مسن، تخریب خانه ها، قطع درختان و به آتش کشیدن مزارع را جزء مصادیق اعتداء حرام می داند.

 

اصل منع اعتداء، یکی از اصول بنیادی و اساسی در حقوق جنگ اسلامی است که بر اساس آن با کسانی جنگ مجاز است که به جنگ مسلمانان بیایند.

 

این عالم اهل سنت مالزی، گفت این اصل نشان می دهد در فقه اهل سنت نیز استفاده از سلاح هایی با قابلیت کشتار جمعی جایز نیست.

 

مقام معظم رهبری سال 1389 در پیامی به نخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح های هسته ای بطور صریح استفاده از هر گونه سلاح کشتار جمعی اعم از سلاح های هسته ای، شیمیایی و میکروبی را 77 «نقض جدی مسلم ترین قواعد بشر دوستانه و مصداق بارز جنایت جنگی» خواندند.

 

ایشان به صراحت اعلام کردند ˈما کاربرد این سلاح ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می دانیمˈ.

 

بررسی های فقهی نشان می دهد موضوع مخالفت با ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی یک سابقه تاریخی بسیار گسترده در فقه شیعه دارد.

 

تحقیقات آیت الله ابوالقاسم علیدوست از فقها نشان می دهد اسناد تاریخی متقنی در فقه شیعه وجود دارد که نشان می دهد رهبران دینی شیعه از حداقل 10 قرن قبل فتوا به حرمت استفاده از سلاح ها و ابزارهایی داده اند که باعث کشتار وسیع انسان ها و هلاکت موجودات زنده و تخریب محیط زیست می شود.

دیدگاه شما