وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 31 تير 1393 ساعت 09:24   |   کد مطلب: 8527
آغاز شناسایی معماری سنگی شهر زیرزمینی همدان
سرپرست کاوش شهر زیرزمینی سامن در همدان گفت:از جمله اهداف و برنامه‌های طرح‌ریزی‌شده برای کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، شناسایی معماری سنگی محوطه است.

 علی خاکسار پیگردی، پاک‌سازی و شناسایی یک کانال آب در این شهر زیرزمینی را از دیگر اهداف این فصل کاوش دانست و گفت: باید ارتباط فضایی بین کارگاه‌های زیرزمینی کشف‌شده در این محوطه را فعال کنیم تا بتوانیم نوع کارگاه‌های مجموعه را مشخص کنیم.

او با تأکید بر این‌که کاوش در شهر زیرزمین سامن با چند فرضیه مانند دستیابی به اطلاعات دوره‌های استقراری و دوره‌ی اولیه‌ی شکل‌گیری مجموعه و کاربری فضاهای زیرزمینی آغاز شده است، ادامه داد: مساحت کلی شهر زیرزمینی سامن پنج هکتار است. در حالی‌ که تا کنون حدود 20 درصد محوطه کاوش و شناسایی شده است؛ اما در وضعیت کنونی، نیازی به کاوش همه‌ی محوطه نیست. بنابراین تلاش می‌کنیم با استخراج اطلاعات قابل استفاده، این فضا را سامان‌دهی و مرمت کنیم و حفاظت از آن را به‌طور کامل انجام دهیم.

این باستان‌شناس همچنین درباره‌ی کاوش گروه دوم باستان‌شناسان در این محوطه‌ی تاریخی، اظهار کرد: حدود 35 نفر از دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی برای گذراندن دوره‌ی علمی باستان‌شناسی خود به این منطقه اعزام شدند و به مدت سه هفته در مجموعه به کاوش پرداختند. کاوش آن‌ها نتایج قابل ملاحظه‌ای درپی داشت.

خاکسار گفت: براساس کاوش‌هایی که دانشجویان دانشگاه بوعلی در این محوطه‌ی تاریخی انجام دادند، چند فضا در سطح تپه و بخش‌هایی از فضاهای معماری فوقانی شناسایی شدند. فضاهای شناسایی‌شده شامل اتاق‌های متعددی هستند که به‌واسطه‌ی معابر کم‌عرض شکل گرفته‌اند و اجاق‌هایی در در کف همه‌ی آن‌ها شناسایی شده است.  

منبع:ایسنا

دیدگاه شما