وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 23 تير 1393 ساعت 11:44   |   کد مطلب: 8291
سیاست های حمایتی مانع از کاهش جمعیت روستاییان می شود
یک جامعه شناس گفت: برای تعادل یک جامعه باید به صورت مداوم پویایی و تحولات اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که مطالعات احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی را نشان دهد سیاست های حمایتی باید اعمال گردد.

در حالی که نرخ رشد جمعیت در کشور هشداری برای همه اعلام شده اما این هشدار در روستاهای همدان به یک هشدار جدی تبدیل شده و زنگ خطر آن به صدا درآمده است چرا که نرخ رشد جمعیت در روستاهای همدان بر اساس اعلام معاونت آمار و اطلاعات استانداری همدان منفی 0/16 درصد اعلام شده است که این یک هشدار جدی برای همه مسوولان و مردم است.

در حالی که اگر جمعیت جامعه به تعادل نرسد این آژیر هر روز با هشدار بیشتری به صدا در خواهد آمد چرا که در 80 سال آینده از جمعیت 31 میلیونی 47 درصد آن را افراد سالمند بالای 60 سال در برمی گیرند.

یک جامعه شناسی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: برای تعادل یک جامعه باید به صورت مداوم پویایی و تحولات اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که مطالعات احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی را نشان دهد سیاست های حمایتی باید اعمال گردد.

ˈبهروز صادقیˈ افزود: گزارش ها حاکی از آن است که ایران در بازه سال های 65 تا 68 دارای یک رشد جمعیتی چشمگیر با میانگین باروری 1.6 بود که این امر موجب گشت تا افرادی خطر انفجار را برای ایران گوش زد کردند و دولت وقت نیز در راستای همان کنترل جمعیتی با بسیج کردن تمام دستگاه های تبلیغاتی و اجرایی کشور در مدت زمان 65 تا سال 71 توانست خطر انفجار جمعیتی را کنترل کند و رشد جمعیتی ایران را به حد متوسط جهانی برساند.

وی اضافه کرد: اما آن چیزی که مدیران به آن توجه نکردند حرکتی انقلابی در خصوص کنترل جمعیت بود و این تندروی در این مساله موجب شد تا صاحبنظران در زمینه رشد و جمعیت با ابراز نگرانی از تندروی دولت وقت در کنترل جمعیت خواستار تجدید نظر سیاست های جمعیتی کشور شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط نرخ رشد در جهان که برای جلوگیری از منفی شدن طراز جمعیت

1.2 است که این آمار در ایران 8.1 درصد گزارش شده که حتی در برخی منابع از رشد پایین تر 1.3 درصدی نیز آمارهای ارائه شده است.

به گفته کارشناسان، ایران در حال حاضر نیز جزء 10 کشوری است که به سرعت به سمت کهن سالی در حال حرکت است و در جایگاه ششمین کشورهای جهان قرار دارد که افراد آن به سن پیری می رسند.

معاون مدیرکل اطلاعات آمار استانداری همدان نیز گفت: رشد طبیعی جمعیت این استان بدون در نظر گرفتن میزان مهاجرت ها، 0.64 درصد برآورد شده است.

ˈمریم توت زاریˈ افزود: این در حالی است که نرخ رشد جمعیت در روستاهای همدان تا سال 95 منفی 0.16 درصد و در شهرها 1.19 درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: جمعیت استان همدان طبق سرشماری سال 90 حدود یک میلیون و 758 و هزار و 268 بوده که طبق برآورد در سال 95 حدود یک میلیون و 815 هزار و 45 نفر پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: درسرشماری سال 90 تعداد خانوار های استان همدان 506 هزار و 536 نفر بود که پیش بینی می شود در سرشماری سال 95 به 599 هزار خانوار برسد.

وی یادآورشد: همچنین جمعیت شهرنشین همدان در سال 90 یک میلیون و 40 هزار نفر بود و پیش بینی می شود در سال 95 به یک میلیون 114 نفر افزایش یابد.

وی با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاستهای ابلاغی جمعیت از سوی معظم له گفت: براساس بررسی شاخص های جمعیتی و با عنایت به این موضوع مهم،باید برنامه های تعادل جمعیتی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: جمعیت روستایی همدان در سال 90 حدود 716 هزار 669 نفر بوده که این تعداد با رشد منفی در سال 95 به 710 هزار و 889 نفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح های آماری و اطلاعاتی ویژه بتوانیم در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی جمعیت گام های موثرتری برداریم.

یک کارشناس علوم اجتماعی در این ارتباط گفت: امروزه رشد منفی جمعیت زنگ خطری جدی به شمار می رود به گونه ای که ادامه چنین روندی در آینده مشکلاتی را برای کشور رقم خواهد زد.

ˈساجده کاظمیˈ افزود: امروزه رشد منفی جمعیت زنگ خطری جدی به شمار می رود به گونه ای که ادامه چنین روندی در آینده مشکلاتی را برای کشور رقم خواهد زد.

وی گفت: به طور حتم بی توجهی به رشد منفی جمعیت همواره کشور را به این بحران می رساند به گونه ای که تا 80 سال آینده جمعیت به 30 میلیون نفر می رسد، بنابراین نیاز است در اهداف و سیاست گذاری ها حداقل نرخ باروری 2.5 درصدی داشته باشیم تا از رشد منفی جمعیت جلوگیری کنیم. 

دیدگاه شما