وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393 ساعت 14:22   |   کد مطلب: 8215
رونمایی از کتاب “ماجراهای حماسی آقا معلم و شش دانش آموز شهید” در نهاوند + عکس
کتاب “ماجراهای حماسی آقا معلم و شش دانش آموز شهید” در نهاوند رونمایی شد

به گزارش خبرنگار نافع در نهاوند، در مراسمی که با حضور خانواده شهدا و مسئولان شهرستان نهاوند برگزار شد،از کتاب “ماجراهای حماسی آقا معلم و ششدانش آموز شهید” یا همان گروه ابوذر نهاوند نوشته محمد تقی شهبازی رونمایی شد.
نویسنده کتاب “ماجراهای حماسی آقا معلم و شش دانش آموز شهید” در این مراسم گفت: موضوع این کتاب به نحوه شرایط و ایجاد گروه ابوذر نهاوند در سال ۵۱ اشاره دارد.

محمد تقی شهبازی گفت: این کتاب با اشاره به دورانهای استعماری و شیوه های مبارزه از جمله مبارزات چریکی آغاز و سپس به بررسی وضعیت نابسامان ایران در عصر پهلوی و علت و زمینه های شکل گیری گروه چریکی ابوذر می پردازد.

شهبازی ادامه داد: در این کتاب، همچنین به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، عملیات چریکی اعضا، شهادت اعضا و بازتابهای داخلی و خارجی آن از جمله سرنگونی مجسمه شاه برای اولین بار در ایران و در شهر نهاوند اشاره دارد.

وی افزود: کتاب “ماجراهای حماسی آقا معلم و شش دانش آموز شهید” تابستان امسال و با هزار نسخه چاپ در مرحله اول در ۵۶ صفحه توسط انتشارات انسان برتر انتشار یافته است.

فرماندار نهاوند نیز در این مراسم گفت: این کتاب اثری ارزشمند و فاخر در راستای شناسایی و معرفی شهدای بزرگ و گرانقدر گروه ابوذر و معلم آنها به ملت ایران است.

امامعلی عبدالملکی اظهار داشت: نهاوند سابقه طولانی و درخشانی در تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام دارد و تاکنون نیز چندین جلد کتاب مهم و اثرگذار در مورد نهاوند و چهره های ماندگار آن منتشر شده است.

عبدالملکی افزود: شهرستان نهاوند که از نظر غنای باستانی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی نقش ارزنده و دست طولانی در تاریخ ایران و حتی خاورمیانه دارد، دارای انسانهای فداکار، مومن و مجاهد در عرصه های مختلف است که گروهی از این انسانهای صالح و ماندگار گروه ابوذر هستند.

وی ادامه داد: گروه ابوذر نهاوند در آبان سال ۱۳۵۱ به پیشنهاد بهمن منشط و با استقبال سایر اعضا مانند ولی الله سیف، عبادالله خدارحمی، روح الله سیف، حجت الله عبدلی، ماشاالله سیف تشکیل شد و افراد این گروه جوان و دانش‌آموز دبیرستانی بودند اما در اثر ارتباط با انجمنهای دینی و سیاسی همدان و به ‌ویژه ارتباط با آیت‌الله ربانی شیرازی به استحکام فکری و سیاسی دست یافتند و توانستند امور تشکیلات را به‌خوبی پیش ‌برند.

فرماندار شهرستان نهاوند عنوان کرد: بیشتر اعضای گروه ابوذر، دانش‌آموزان دبیرستانی بودند و ارتباط آنها با معلمان مذهبی، به‌ ویژه ارتباطشان با محمد طالبیان، در تسریع حرکت مبارزاتی آنها موثر بود.

امامعلی عبدالملکی بیان داشت: در خصوص گروه ابوذر نهاوند در آبان‌ماه ۱۳۵۲، پس از بازجویی‌های مکرر و تکمیل پرونده‌ها، نخستین دادگاه اعضای گروه تشکیل ‌شد و سرانجام در روز سی‌ام بهمن ۱۳۵۲ حکم اعدام شش نفر از آنها (عبدالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت‌الله عبدلی، ماشاالله سیف، روح‌الله سیف و ولی‌الله سیف) به‌اجرا در‌آمد.

عبدالملکی افزود: انتشار و چاپ این گونه کتابها می تواند نقش مهم و ارزنده منطقه نهاوند و بزرگان و شخصیت های فاخر و ارزشمند آن را برای ملت ایران به خوبی تبیین و مشخص کند.

دیدگاه شما