وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 13 تير 1393 ساعت 11:12   |   کد مطلب: 8130
مدیر تعلیم و تربیت سپاه ناحیه کبودراهنگ در گفتگو با خبرنگار کورنگ فلسفه روزه‌داری را رعایت تقوای الهی عنوان کرد و گفت: ماه رمضان ماهی است که بندگان خداوند متعال به وسیله روزه داری می خواهند از گناه دوری کنند و خود را به خداوند نزدیک سازند.

حجت‌الاسلام علیرضا علیجانی به آثار تربیتی روزه داری اشاره کرد و گفت: مهمترین اثر تربیتی روزه تقویت اراده انسان است چرا که انسان وقتی از چیزهای حلالی که خداوند در اختیار او گذاشته است برای اجرای فرمان الهی امساک می کند در واقع بهترین تمرین را برای دوری از حرام انجام می دهد.

وی روزه داری را بهترین تمرین برای پرهیز از گناه عنوان کرد و گفت: کسی که روزه می گیرد به آسانی می تواند خود را از معصیت خداوند متعال دور کند.

وی جایگاه معنوی روزه داری را بسیار مهم عنوان کرد و با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» گفت: پرهیز از خوردن و آشامیدن و بسیاری از لذت های مادی دیگر موجب تقویت روح صبر و تقوا در بندگان خدا می شود .

حجت الاسلام علیجانی در بخشی از سخنان خود به شرح قسمت هایی از خطبه شعبانیه پیامبر اسلام (ص) پرداخت و گفت: آن حضرت در خطبه شعبانیه می فرمایند: “و قد دعیتم فیه الی ضیافه الله؛” “همانا شما بندگان به ضیافت الهی دعوت شده اید.”

وی افزود: در این خطبه پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: ” انفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عباده و عملکم فیه مقبول و دعاءوکم فیه مستجاب”. نفسهای شما در این ماه مانند تسبیح گفتن است و خواب شما در آن عبادت محسوب می شود و اعمال و دعاهای شما در آن مقبول است.

حجت الاسلام علیجانی با بیان اینکه خداوند در این ماه اعمال بندگان خود را قبول می کند و به آنها اجر و ثواب بسیار می دهد، گفت: در ماه رمضان که ماه مهمانی خداست خداوند متعال حتی به نفس کشیدن بندگان خود که یک عمل تکوینی و غیرارادی است، پاداش می دهد.

مدیر تعلیم و تربیت سپاه ناحیه کبودراهنگ ماه مبارک رمضان را دارای دو حرمت عنوان کرد و گفت: یک حرمت به خاطر روزه داری ماه مبارک رمضان است و حرمت دیگر این ماه به دلیل نزول قرآن در این ماه است.

وی افزود: روزه داری در میان ادیان و امت های دیگر هم وجود داشته است اما روزه ماه مبارک رمضان مختص امت پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

حجت الاسلام علیجانی به آثار و برکات تلاوت قرآن کریم در این ماه اشاره کرد و گفت: کسى که در ماه رمضان یک آیه از قرآن کریم را بخواند مانند کسى است که در ماههاى دیگر قرآن را ختم کند.

وی یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان را شب های قدر عنوان کرد و با استناد به آیه ” لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ” گفت: ثواب و اجر عمل صالح در این شب برابر با هزار ماه است.

دیدگاه شما