وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 22 آبان 1394 ساعت 11:27   |   کد مطلب: 17216
مادستان، دو روز میزبان همایشی به نام فرزند سربلندش، میرسیدعلی همدانی است که به خاطر خدمات بی‌نظیرش به القابی چون «شاه همدان» و «امیر کبیر» و «علی ثانی» معروف شده است.

به گزارش نافع به نقل از فارس، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین میزبان نخستین همایش بین‌المللی «میرسیدعلی همدانی» است که به مدت دو روز با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

معاون دانشگاه پیام نور کشور در آیین افتتاحیه همایش میرسیدعلی همدانی اظهار کرد: این همایش بین‌المللی که برای یادبود و تجلیل از مقام شامخ علمی و عرفانی، عالم نامدار، میرسیدعلی همدانی برگزار شده است.

کریم نجفی از شورای هماهنگی برگزاری همایش بین‎المللی، نماینده ولی فقیه در استان، مدیر حوزه علمیه همدان، استاندار همدان، معاونان استاندار، شورای علمی روسای دانشگاه بوعلی، دانشگاه آزاد و... که این همایش را برگزار کردند تشکر کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته که از سوی رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» مطرح شد تصمیم گرفتیم یکی از مولفه‌های فرهنگی را تجلیل از مفاخر فرهنگی سراسر کشور قرار دهیم.

این مسئول با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با 4 هزار عضو هیئت علمی و 750 هزار دانشجو یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است، گفت: سال گذشته تصمیم گرفته شد یکی از مولفه‌های بزرگ فرهنگ را که تجلیل از مفاخر فرهنگی است برگزار کنیم.

*برگزاری همایش میرسیدعلی از مصادیق بارز همدلی

وی بیان کرد: پیشنهاد رئیس دانشگاه پیام نور این بود که «میرسیدعلی همدانی» را معرفی کنیم چراکه در هند و تاجیکستان بیشتر از همدان شناخته شده است.

نجفی اضافه کرد: با هماهنگی‌های انجام شده این همایش در ماه‌های گذشته شکل خود را پیدا کرد و در زمانی برگزار می‌شود که سال 2015 از سوی یونسکو به نام «میرسیدعلی» نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری که از سوی رهبری «سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است، برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی، یکی از مصادیق بارز همدلی به شمار می‌رود.

معاون دانشگاه پیام نور کشور تشکیل شورای سیاستگذاری و کارگروه‌های 11گانه تخصصی، طراحی پایگاه اطلاع‌رسانی تخصصی، طراحی پوستر و ارسال به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دیدار شورای سیاستگذاری همایش، اطلاع‌رسانی گسترده، سفر اعضای شورای سیاستگذاری به تاجیکستان و چاپ کتاب «میر همدان» با قلم پرویز اذکایی را از جمله اقدامات انجام شده دانست.

وی گردآوری آثار و تدوین آن، داوری گزینش و چاپ مقالات نخستین همایش میرسیدعلی، تدوین فهرست مقالات چاپ شده، افتتاح یک مجتمع فرهنگی به نام میر سید علی همدانی، نواختن زنگ مدارس استان در روز افتتاح همایش، نامگذاری یکی از چهارباغ‌های همدان با نام میرسیدعلی و رونمایی از تندیس میرسیدعلی همدانی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

نجفی با اشاره به برپایی نمایشگاه مشترک صنایع دستی ایران، ترکمنستان و تاجیکستان، گفت: تفاهمنامه‌ای نیز با دانشگاه کولاب به همراه سفیر تاجیکستان در تهران امضا شد.

*میرسیدعلی سختی را به جان خرید بشریت را از ظلم نجات دهد

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز اظهار کرد: میرسیدعلی همدانی، انسانی جامع‌الشرایط است به طوری که در تمام نمونه‌های فضیلت عالم انسانیت، سرآمد است.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با اشاره به اینکه افرادی چون میرسیدعلی همدانی، دوستان و عاشقان بسیاری دارند، بیان کرد: البته شخصیت‌هایی چون این عالم و عارف بزرگ، دشمنان کینه‌توز بسیاری هم دارد.

وی با اشاره اینکه خداوند در قرآن خطاب به حضرت موسی(ع) فرموده است «هرگز اجازه ندهید روزهای خدا و روزهای تاریخ‌ساز فراموش شود» خاطرنشان کرد: اگر روزهای تاریخ‌ساز و سرنوشت‌ساز فراموش شود انسان و بشریت گرفتار می‌شود.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه عاشورا، یوم‌الله است گفت: اگر فرهنگ حیات‌بخش عاشورا نبود، ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس در برابر صدام و کشورهای حامی‌اش با اقتدار پیروز نمی‌شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها مانند روز و خورشید هستند که میرسیدعلی همدانی یکی از آنهاست، بیان کرد: طاغوت انسان را از روز و روشنی دور کرده و در تاریکی فرو می‌برد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: برخی افراد همچون میرسیدعلی همدانی، سختی‌ها را به جان خریدند تا انسانیت و بشریت را از ظلم و تاریکی نجات دهند.

وی با اشاره به تألیف 160 کتاب توسط میرسیدعلی همدانی گفت: در طول تاریخ افرادی خفاش‌صفت با روشنی می‌جنگند و اکنون نیز تداوم تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی از سوی استکبار برای نگه داشتن مردم در تاریکی است.

محمدی با بیان اینکه تحجر یکی از دشمنان اصلی نور به شمار می‌رود و امروز داعش محصول و نتیجه تحجر است، افزود: داعش به نام اسلام بدترین جنایات را انجام می‌دهد که باید مراقب بود.

*تجلیل از مفاخر و چهره‌های شاخص استان همدان

محمدناصر نیکبخت نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به ویژه شهید همدانی اظهار کرد: حضور اندیشمندان، فضلا و میهمانان که همه با عشق به همایش میرسیدعلی همدانی دعوت شده‌اند و در همایش شرکت کردند را خیر مقدم می‌گویم.

وی ادامه داد: این همایش بخشی از برنامه استان برای بزرگداشت مفاخر و چهره‌های شاخص استان همدان است.

استاندار همدان با اشاره به وجود مفاخر و مشاهیر ارزشمندی در همدان افزود: بنا به تاکید نماینده ولی فقیه در استان همدان، به دنبال تجلیل از مفاخر و مشاهیر این استان هستیم.

وی با بیان اینکه یونسکو سال 2015 را به نام «میرسیدعلی همدانی» نامگذاری کرده و در همین راستا بر آن شدیم این چهره منحصر به فرد را معرفی کنیم، اظهار کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم مشاهیر و مفاخر را قدردانی کنیم و بزرگداشت آنها را در دستور کار داشته باشیم.

نیکبخت در ادامه سخنانش آیت‎الله محمدی را از مفاخر استان و کشور دانست و تصریح کرد: امیدواریم که این کار پیش آید که برای آیت‌الله محمدی نیز بزرگداشتی داشته باشیم.

*میرسیدعلی همدانی عالم و آدم را به شور درآورده است

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: میرسیدعلی همدانی در نگاه اهل فرهنگ عارف و عالمی شوریده است و عالم و آدم را به شور درآورده است به این دلیل ایشان از مفاخر مشترک جامعه بشری به خصوص حوزه تمدنی ایران بزرگ هستند.

استاندار همدان تأکید کرد: حوزه تمدنی ایران بزرگ، خیلی وسیع است و امروز ما برای پاسداشت تلاش‌های شخصیتی گرد آمده‌ایم که مردم کشمیر آن را «بانی اسلام» و «علی ثانی» و مریدان او را «شاه همدان» نام دادند.

وی با اشاره به رونمایی از کتابی به نام «میر همدان» گفت: خدمات میرسیدعلی همدانی در تاجیکستان باعث شده تا مردم این کشور برای ایشان احترام خاصی قائل باشند.

نیکبخت با بیان اینکه میر سیدعلی همدانی فقط در زمان خود شور نیافرید بلکه سیاست اخلاقی وی در نواده مشهورش در عصر ما متجلی شد تا بزرگترین انقلاب اسلامی در کشور ما رخ دهد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) نواده ایشان هستند.

*رهبری بزرگ شیعیان جهان به میرسیدعلی همدانی می‌رسد

وی ادامه داد: رهبری بزرگ شیعیان جهان به میرسیدعلی همدانی می‌رسد و این بزرگداشت یک شخصیت نیست بلکه بزرگداشت خاندانی است که نسل در نسل برای سعادت انسان تلاش کردند.

استاندار همدان افزود: نقطه پیوند میرسیدعلی همدانی با سیاست را می‌توان در اندیشه‌های فقهی و دینی ایشان مشاهده کرد اما زمانه اجازه کار نداد که البته کار ناتمام او را امام خمینی(ره) با انقلاب ایران و بنیانگذاری جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه تکمیل کرد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی نظریه جدیدی در سیاست به جهان ارائه داد تا پیوند دین و حکومت را به مردم جهان در قالب حکومت مردم‌سالاری دینی عرضه کند.

نیکبخت انقلاب اسلامی را تداوم اندیشه‌های دین‌گرایانه میر سید علی همدانی دانست و افزود: اندیشه‌های میرسیدعلی همدانی مشی اعتدال و نفی خشونت است.

*سال آینده به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی نامگذاری می‌شود

وی با بیان اینکه براساس این اندیشه‌هاست که ایران به عنوان منادی دعوت به اعتدال شناخته شده است، تصریح کرد: امیدوارم این همایش به اهداف خود دست یابد.

استاندار همدان با بیان اینکه سال آینده به نام سال سیدجمال‌الدین اسدآبادی نامگذاری می‌شود، خاطرنشان کرد: از همین امروز دعوت می‌کنم برای برگزاری باشکوه همایش بیدارگر شرق ما را یاری کنید.

وی نگاه نقادانه و البته همراه با اصلاح‌گری را ستود و گفت: هر کس من را نقد کند، او را کمک می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه از همه کسانی که در همدان، شهر عارفان، فقیهان و سرداران بزرگ برای برگزاری این همایش تلاش کردند تشکر می‎کنم، اظهار کرد: همه ادیان برای ترویج اخلاق آمده‌اند، پس باید نسبت به مقوله مهم و انسان‌ساز اخلاق توجه کرد.

*میرسیدعلی همدانی یکی از تربیت‎یافتگان مکتب اسلام بود

احمد احمدی ادامه داد: در کلام امیرالمومنین(ع) نیز آمده است «هرچه برای خود دوست داری همان را برای دیگران نیز دوست داشته باش و هرچه برای خود کراهت داری برای دیگران کراهت داشته باش» که این همان اساس اخلاق است.

وی افزود: نیچه از افراد صد درصد مخالف اخلاق بود و می‌گفت «اخلاق از آن انسان‌های ضعیف است و همان تفکر هم باعث شد هیتلر جنگ جهانی دوم را راه انداخت»!.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اساس دیگر دین را «محبت» دانست و بیان کرد: باید به کافر هم از آن جهت که مخلوق خداست محبت داشته باشیم و در ارتباط با حیوانات نیز باید با محبت رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه سرتاسر قرآن کریم دارای جنبه اخلاقی است، گفت: قرآن می‌فرماید «ما فرزندان آدم را چه دیندار و چه بی‌دین کرامت دادیم» به همین دلیل اصل ذات انسان دارای کرامت است.

احمدی با اشاره به جنایات تکفیری‌ها افزود: خبرهایی از عراق و سوریه می‌رسد که بدن انسان به لرزه می‎افتد، چند روز پیش 200 جوان را کشته‎اند، سر زنان را پیش همسرشان می‌برند، 100 نفر اسیر نگه داشته‌اند و غذا نمی‌دهند؛ و مدعیان حقوق بشر سکوت پیشه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه داعش، میلیون‌ها انسان را از خانه و کاشانه آواره کرده‌اند، گفت: گروهک‌های تروریستی و تکفیری عامل بدبختی ملت‌ها هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دین اسلام دین رحمت است و پیامبر گرامی اسلام نیز اسوه و الگو است، افزود: میرسیدعلی همدانی یکی از تربیت‎یافتگان مکتب اسلام بود.

وی ادامه داد: میرسیدعلی از همدان از خانواده متمکن و وابسته به حکمت بود که با 700 مرید به سمت دیار هند رفت و به مریدانش گفت «حق ندارید از کسی یک دینار و یا لقمه نان بگیرید بلکه وظیفه دارید کار کنید و پول درآورید و آنچه در می‎آوردید در راه خدا خرج کنید».

احمدی ادامه داد: مردم فقیر آن زمان وقتی فهمیدند کسی آمده که اسم خدا می‌آورد، صدها هزار نفر مراجعه می‌کردند، غذا می‌خوردند و خرجی می‌گرفتند زیرا این شیوه این افراد بود.

*میرسیدعلی برای پیوند ملت‌ها و ادیان تلاش کرد

وی میرسیدعلی همدانی، تیمور خونخوار را که از جنایت او نمی‌شود سخن گفت نصیحت می‌کرد، گفت: این فرد ریاضت‌های زیادی در دوران جوانی کشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایشان کفش غلام‌ها و مردم را جفت می‌کرد، چرا که خودپرستی در بین عارفان کفر است، اظهار کرد: میرسیدعلی همدانی، اسلام را با شیوه خود به شبه‌قاره برد و برای پیوند ملت‌ها و ادیان خدمت کرد.

وی با اشاره به اینکه زبان فارسی را میرسیدعلی همدانی به شبه قاره هند برد، گفت: زبان فارسی در تاجیکستان، افغانستان و کشورهای مختلف شبه قاره وجود دارد که البته انگلیس درصدد تغییر زبان برآمد اما هنوز واژه‌های دلنشین فارسی در تاجیکستان وجود دارد و در جای جای محراب‌ها، سر درب مساجد و مراکز زیارتی کلام فارسی نوشته شده که اثر میرسیدعلی همدانی است.

احمدی با بیان اینکه دینی که عرفان نداشته باشد خشک است، اظهار کرد: عرفان به معنی پاکی سلامت و وحدت است که عرفان، زبان فارسی و ادب از طریق میرسیدعلی به تاجیکستان رفت.

وی با بیان اینکه عرفان نیز باید در زندگی باشد و نه صوفی‌گری، خواستار توجه به این امر شد.

*میرسیدعلی در آثار خود قائل به عدالت و اعتدال است

سفیر تاجیکستان در ایران نیز با اشاره به تواضع کشور تاجیکستان به کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران، به خاطر برگزاری اولین همایش میرسیدعلی همدانی تقدیر کرد.

نعمت‎الله امامزاده ادامه داد: دانایی میرسیدعلی همدانی موجب نام بلند او شده به طوری که شهرت ایشان ماوراء‌النهر را در بر گرفته و مریدان فراوانی دارد.

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به محبوبیت فراوان میر سید علی همدانی خاطرنشان کرد: مردم کولاب به شخصیت وی احترام فراوان قائل هستند.

وی با بیان اینکه میر سید علی همدانی نام خود را در تاریخ تاجیک جاودانه کرده است، افزود: در تمدن بشری امیر همدانی، همگون معلم اخلاق معروف است و بهترین خصلت‌های آدمی را دارد.

امامزاده با بیان اینکه میرسیدعلی در آثار خود قائل به عدالت و اعتدال است، اظهار کرد: آثار میر سید علی نمونه بسیار عالی از مفاهیم انسانی هستند به طوری که در اشعار وی مباحث اخلاق و عرفان مشهود است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن آرامگاه این متفکر در شهر کولاب این نکته را یادآور می‌شود که در گذشته اتحاد خوبی بین دو کشور بوده است.

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه باید آثار و افکار متعالی میر سید علی همدانی بررسی شود، تصریح کرد: باید نقش تفکر ایشان نیز در تمدن بشری دیده شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما