وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394 ساعت 11:54   |   کد مطلب: 16915
کارشناسان اقصادی در واکنش به اظهارات عجیب اکبر ترکان:
ترکان راه مشایی را می رود
مشاور ریس جمهور در جدیدترین اظهارات خود انگیزه نامه نگاری چهار وزیر اقتصادی دولت را در حالی رانت خواری و نفع شخصی وزرا معرفی می کند که اکثر کارشناسان اقتصادی این اقدامات را راهگشای حل معضلات اقتصادی کشور می دانند.

به گزارش نافع، حدود یک ماه پیش بود که چهار وزیر دولت طی نامه ای وضعیت بد اقتصادی کشور و رکود بیش از حد را به رئیس جمهور تذکر دادند نامه ای که با رسانه ای شدنش سر و صدای زیادی در کشور ایجاد کرد چرا که رییس جمهور درست یکسال پیش خروج از رکود را به مردم تبریک گفته بود.

به گزارش رازق در این بین عده ای از کارشناسان معتقدندکه این نوع نامه نگاری و هشدار وزرا به رییس جمهور نشان از عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت است و از گروهی دیگر این امر را کاری بجا و صحیح می دانند.

با تمام این اظهار نظرها، اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در جدید ترین اظهار نظر خود، اظهارات عجیب وغیر معقولی درباره نامه منتشر شده عنوان کرد.

وی نامه منتشر شده از سوی وزرا را بسیار غرض ورزانه دانست که بیشتر به خاطر منافع شخصی نوشته شده است.

ترکان صراحتا بیان کرد: وزرا به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر یک به دلیلی این نامه را امضا کردند.

ترکان انگیزه وزیر اقتصاد را شاخص بورس عنوان کرد و گفت: طیب نیا تصور می کند که اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه در طرح این نامه این سؤال پیش می آید که انگیزه وزیر دفاع و وزیر کار چه بوده است؟، گفت: 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است؛ پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند، مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می آید، بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

اینگونه اظهار نظرها از سمت اکبر ترکان نشان دهنده اوج قدرت وی در تصمیم گیری تیم اقتصادی می تواند باشد که به راحتی وزرایی که بعد از رییس جمهور قدرت بالایی در تصمیم گیری دارند را متهم می کند.

این رفتار مشاور روحانی و اینگونه قدرت نمایی در تیم دولت هر فردی را یاد مشاور احمدی نژاد می اندازد. رحیم مشایی نیز با قدرت نمایی خود باعث انحرافات شدید در تیم دولت سابق می شد.

محمد حسین صدرایی در گفت و گو با رازق با اشاره به اینکه نرخ خوراک پتروشیمی در ایران نسبت به سایر کشور ها بیشتراست، اظهار کرد: غرب آسیا از لحاظ تجمیع منابع گاز و نفت در اولین رتبه های جهان قرار دارد و از طرفی بخاطر بالا بودن هزینه های خوراک پتروشیمی تولیدات صنعت پتروشیمی نرخ قابل رقابتی نیست.

وی با بیان اینکه اظهارات مشاور رییس جمهور نشان می دهد که بازار سرمایه را به خوبی رصد نکرده است، افزود: بازار سرمایه همانند آیینه ای برای اقتصاد ملی عمل می کند و قبل از اینکه خطری اقتصاد ملی را تهدید کند بازار سرمایه آن خطر را در خود نشان می دهد.

این کارشناس برجسته اقتصادی با بیان اینکه نامه وزرا به رئیس جمهور نشان از تدبیر آن ها در امور اقتصادی دارد، افزود: در نامه مطرح شده تنها به نرخ خوراک پتروشیمی پرداخته نشده و به مباحث مختلف اقتصادی دیگری از جمله نرخ های بهره بالای اشاره شده است و چون وزارت خانه های این چهار وزیر به طور غیر مستقیم بیشترین سهم را در بازار سرمایه دارند به طور طبیعی با کاهش این نرخ منتفع می شوند.

صدرایی با ذکر مثالی بیان کرد: برای مثال بیشترین سهام های شرکت های مدیریتی برای شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است و ان هم با واسطه ای زیر نظر وزارت کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به وزارت اقتصاد که خود متصدی و قانون گذار است، ادامه داد: گاهی از دست خود قانون گذار هم کاری بر نمی آید و زمانی نرخ خوراک در ایران بالا است نمی توان گفت که برآیند ها تسهیل شود و صادرات را افزایش داد و با این بستری که اقتصاد ایران دارد نمیتوان انتظار داشت که به یکباره صادرات را افزایش 100 برابری دهند و از ارز صادراتی منتفع شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تمامی این مباحث از قانون هدفمندی یارانه ها نشات می گیرد، گفت: دولت در پرداخت نقدی یارانه ها با مشکل مواجه است و برای رفع کمبود نقدینگی و حل این معضل مجبور است که از راه های چون نرخ خوراک پتروشیمی برای حل مشکل نقدینگی خود استفاده کند.

وی تأکید کرد: با این اوضاع بهتر بود که مشاور رئیس جمهور قبل از گفتن این حرف ها این مشکلات را نیز مد نظر قرار می داد.

صدرایی در پاسخ به اینکه آیا اینگونه نامه نگاری ها و یا اینطور اظهار نظر ها نشان از عدم هماهنگی بین تیم دولت است، عنوان کرد: به نظر من اینطور نباید گفت که دولت هماهنگ است و یا خیر؛ اما نظر شخصی من این است که هماهنگی به این معنا نیست که در تیم دولت حرفی زده شود و بقیه بدون هیچ اظهار نظری آن حرف را بپذیرند و یا بدان عمل کنند.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اظهار نظر مختلفی که راجع به بحث های اقتصادی کشور بین وزرا و اعضای هیات دولت می شود، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه آزادی بیان و اظهار نظرهای همه جانبه پایه ریزی شده است و همه حق اظهار نظر دارند.

وی با بیان اینکه نامه چهار وزیر می تواند راهگشایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفاه بیشتر مردم باشد، بیان کرد: از تمامی وزار انتظار می رود تا با لحن جدی تری برای بهبود شاخص های اقتصادی تلاش کنند و به رئیس جمهور ابلاغ کنند تا فکری به حال وضعیت فعلی اقتصاد ایران شود.

عدم وجود فرمانده اقتصادی واحد در دولت

قاضی پور با بیان اینکه دولت فرمانده اقتصادی واحدی ندارد، افزود: دولت فعلی نزدیک به 10 فرمانده اقتصادی دارد و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد نمی توان از این اظهار نظر ها استفاده ای سازنده کرد و اگر این اتفاق همچنان ادامه داشته باشد وضع اقتصادی کشور پیشرفتی نخواهد داشت.

ابراهیم رزاقی پژوهشگر اقتصادی کشور نیز در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اظهار نظر جنجالی مشاور روحانی در خصوص نامه چهار وزیر به رئیس جمهور، اظهار کرد: از آقای ترکان چنین اظهاراتی بعید نیست، چرا که قبلا هم از اینگونه حرف زدن ها ابایی نداشته است.

وی ادامه داد: اگر هم بتوان چنین اظهار نظری راقابل قبول دانست، نمیتوان گفت که هر چهار وزیر طبق گفته ترکان رانت خوار هستند چون جز وزیر صنعت بقیه این وزرا اصلا ارتباط زیادی با صنایع پتروشیمی ندارند.

پژوهشگر اقتصادی، گفت: نعمت زاده وزیر صنعت و معدن چون سرمایه گذاری های زیادی در عرصه پتروشیمی داشته اند شاید بتوان راجع به او چنین شایعه هایی مطرح کرد اما وزیر دفاع یا کار را با چه بهانه ای اینگونه متهم کرده اند؟!

وی با اعلام اینکه بخشی از این سخنان برای فضا سازی رسانه ای و تبلیغاتی است، افزود: بیشتر صحبت هایی که راجع به طرح این نامه و بسته خروج از رکود که ناشی از همان نامه است مطرح می شود برای جو سازی و تبلیغات رسانه ای و اینگونه مسائل است.

رزاقی با بیان اینکه اگر واقعا چهار وزیر به دنبال رانت خواری برای خود هستند چرااین موضوع از طریق قضایی پیگیری نمی شود، گفت: اکبر ترکان اگر واقعا سند و مدرکی دال بر رانت خواری و سوء استفاده وزرا از طرح این نامه دارد چرا به رئیس جمهور نمی گوید تا از طریق حقوقی و قضایی پیگیری کند؟ و چرا اصلا اگر رانت خوار هستند به عنوان وزرای دولت انتخاب شده اند؟

وی در پایان با اشاره به اینکه اینطور نظر دادن های ترکان کمی به رفتار های مشایی در دولت قبل نزدیکی دارد، گفت: با اینکه بین مشایی و ترکان تفاوت های بسیاری وجود دارد اما این نظر غیر کارشناسانه ترکان شاید بتوان گفت شبیه به رفتارهای مشایی است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما